forslag til webserver med lavt strømforbru~
Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 13-02-05 14:55

Hejsa

Jeg har grublet lidt over om det mon kan betale sig at lave sin egen
webserver fremfor at bruge et webhotel?

Den største udgift må vel være strømforbruget til computeren der så skal
køre 24/7?

Hvilke andre udgifter skal jeg regne med? Skal man også betale for en
navneservice?

Er der nogen der har nogle gode forslag til en webserver der er ultra
strømsvag? Der bliver et minimum af belastning på den, men jeg har brug for
mange mb (fotoserver) (tænkte på at sætte en 5400rpm disk i på +200mb).

Nogen hardware forslag?

Morten

p.s. i må meget gerne skrive forventet strømforbrug på så jeg kan regne på
det

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 15:31

"Morten Sten Andersen" <no@thanks.dk> skrev

> [...]
for
> mange mb (fotoserver) (tænkte på at sætte en 5400rpm disk i på +200mb).

Det kan det afhængigt af behovet, hvis man da ellers ser bort fra 10 kroners
hotellerne, og hvis man ellers kan nøjes med en langsom linje som ADSL jo
er. Men det kan kun svare sig, hvis du i forvejen har en hurtig forbindelse,
ellers ikke, hvis man udelukkende ser på det økonomiske aspekt.

I tre uger havde jeg en AMD 450 kørende med een disk. Den brugte i
gennemsnit 46 watt målt over en lang periode. Nu kører jeg med en IBM P3 533
mhz 2gb ram og een disk og et diskettedrev. Forbruget er 41 watt målt over
en lang periode. Jeg har kontrolmålt ampereforbruget med mit multimeter, så
jeg ved, at min energimåler er til at stole på.

Det giver mig en strømudgift på ca 54,- pr måned uden router og switch. Men
jeg er nødsaget til at have min router tændt altid alligevel pga. telefonen.

Navneservice bruger du gratisdns.dk Stabiliteten er helt i top og prisen er
uovertruffen!
Jeg tvivler på, at der er noget bedre end gratisdns!

Men hensyn til hardware og diske, så tror jeg det er flintrende ligegyldigt
hvad du sætter i. Hvis du skal hjemmehoste på en ADSL, så har du jo max 768
kb upload til rådighed, og jeg vil tro, at selv den mest dødsyge computer
kan levere et output, som kan fylde din linje. Men det afhænger naturligvis
af dine applikationer, skal du køre mange script osv, så skal der nok lidt
flere kræfter til. Jeg ville satse langt mere på meget ram end en hurtig
CPU.

Har du derimod en hurtig forbindelse, så er snakken ganske anderledes, men
selv en lille computer kan sagtens give 10mbit output, hvis det er optimeret
korrekt.

Denne maskine kører både webserver og postserver samtidig med, at jeg bruger
den til at læse og skrive news, samt andre småting. Det har endnu ikke givet
nogle problemer. Jeg kan endda spille skak på den, uden at den på nogen måde
får åndenød, selv om folk downloader konstant.

Men begrænsningen i forhold til et webhotel ligger jo helt klart i
hastigheden, og navnlig hvis du skal hoste billeder. Jeg har den hurtigste
private ADSL linje, og det koster mig inkl. ubegrænset fastnettelefon kr
860,- pr måned. Selve linjen koster 749,- så det er da klart, at hvis man
ikke i forvejen har brug for en hurtig linje, så kan man få meget webhotel
inden for disse rammer. Før brugte jeg adulthost.dk, indtil en supporter
opførte sig åndsvagt, og der var jeg ellers ganske godt tilfreds med
kvaliteten og navnlig prisen.

Så alt afhænger altså af din forbindelse...

Claus

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 13-02-05 16:16

Tak for dit fine indlæg, det er lige præcis sådan noget jeg leder efter!

Jeg har en Compaq maskine til overs på 300mhz P2 uden aktiv køling, og så
kan jeg smide 512mb ram i og en stor disk så burde det være nok.

Skal som sagt kun bruges til mit online fotoalbum plus hoste to private
hjemmesider, så det er begrænset hvor meget trafik der kommer.

Skal køre på en 512/512 forbindelse, men det burde da være nok i forhold til
bare at vise billeder og hjemmesider?

Alternativet er et webhotel hos f.eks. surftown som jeg bruger nu, men er
langtfra tilfreds med hastigheden, selvom mine sider er meget grafiksvage og
burde loade hurtigt?!

Surftown tilbyder f.eks. 500mb for 39 kr. om måneden, men hvad er det mod en
250gb hd

Men jo, måske jeg skulle prøve at sætte en service op og se hvordan det
kører i forhold til surftown.

Mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 19:25

"Morten Sten Andersen" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse
> Surftown tilbyder f.eks. 500mb for 39 kr. om måneden, men hvad er det mod
> en
> 250gb hd
> Mvh Morten

Jeg har et fotosite kørende med 2884 billeder på.
De fylder ca. 800mb inkl thumbnails...

Såååh, der skal trods alt et par stykker til, før du når derop af..

Husk på, at de jo helst ikke skal fylde så meget, når de skal hentes via
nettet...

/Stoltze

Fra : Anders S...

Dato : 13-02-05 15:35

> [...]
> for
> mange mb (fotoserver) (tænkte på at sætte en 5400rpm disk i på +200mb).

Hemm uden at have undersøgt om den kan køre webserver kunne denne så ikke
være noget?

http://www.totalcomputer.dk/scripts/prodView.asp?idProduct=831

--
MVH
Anders S.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 16:35

"Anders S..." <duck@fjern_dette_ducks-corner.dk> skrev

> Hemm uden at have undersøgt om den kan køre webserver kunne denne så ikke
> være noget?
> http://www.totalcomputer.dk/scripts/prodView.asp?idProduct=831

Jeg tror, at der er alt for mange problemer med sikkerheden i sådan en dims,
og selv om den kan køre som webserver, så er der alt for mange begrænsninger
ved det. Mit bud er, at den er total uanvendelig til formålet, og der er
næppe nogen fidus i at poste så mange penge i så begrænset hardware..

Claus

Fra : Morten L.

Dato : 13-02-05 16:32

> [...]
>
> Morten
>
> p.s. i må meget gerne skrive forventet strømforbrug på så jeg kan regne på

Der er vist kommet en custom-firmware til ASUS WL-500G routeren, så den får
en indbygget WEB-server (CGI). Den kan lagre via en USB-port. (der er
default en FTP-server med i firmwaren fra ASUS)
Ved samme lejlighed, får du en udmærket ADSL-router med wireless-LAN - sådan
een skal du vel have alligevel.

Hastigheden bliver naturligvis ikke som en PII-300 eller højere - men det
lyder heller ikke voldsomt resourcekrævende, det du skal have lavet

ASUS routeren kører en eller anden afart af LINUX på en MIPS32 kompatibel
Broadcom CPU @ 125MHz

Routerens strømforbrug har jeg ikke målt - men strømforsyningen er 5V 2,5A =
12,5W max - og da der skal være strøm til USB enheder - vel ½-1A, bruger
routeren ikke meget. Den slukker iøvrigt USB-disken, efter et stykke tid
uden forbrug.

Læs mere hér.
http://forum.chupa.nl/

Mvh
Morten
(Jeg har selv en WL-500G - men har ikke prøvet webserveren endnu. SSH og en
meget simpel SAMBA er teste so far)

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 13-02-05 16:38

Interessant!

Nu har jeg godt nok allerede både switch og router så det er ikke fordi jeg
mangler dem, men de bruger self. også strøm (som er min største udgift ved
at hoste selv, da jeg self. skal have internet uanset hvad).

Men spørgsmålet er om jeg får den samme grad af funktionalitet som ved en
regulær pc?

Morten

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 13-02-05 16:47

Hov!

Kom lige til at tænke på, hvad med at bruge en bærbar som webserver? Sådan
en maskine bruger jo ikke ret meget strøm eller hvad?

Morten

Fra : Brian Lund

Dato : 13-02-05 19:13

> Hov!
>
> Kom lige til at tænke på, hvad med at bruge en bærbar som webserver? Sådan
> en maskine bruger jo ikke ret meget strøm eller hvad?

Jeg havde en P2 233 MHz bærbar maskine som brugte 15W!

Du kommer nok ikke meget lavere end det, heller ikke med et system med VIA
CPU!

Ved 15W om dagen kommer det til at koste dig omkring 15 kr/md.
Altså kommer prisen på din ADSL til at overgå strømforbruget markant!

Ja selv prisen på at have en stor strømslugende prescott kørende 24/7 er
billigere end din ADSL!

Brian

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 13-02-05 19:17

Jo, men jeg skal jo have ADSL under alle omstændigheder da jeg jo bruger
interenettet hver dag, så den udgift vil være der under alle omstændigheder!

Det er derfor jeg overvejer at lave min egen server da jeg så kan få noget
"merværdi" for det jeg betaler for mit ADSL.

Men jo, en bærbar lyder faktisk som en god ide! Behøves jo ikke at være
specielt hurtig eller noget, skal bare have en hd på 40-60gb og så er man
allerede langt over hvad man kan få på webhotel til en rimelig pris

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 19:31

> Hov!
>
> Kom lige til at tænke på, hvad med at bruge en bærbar som webserver? Sådan
> en maskine bruger jo ikke ret meget strøm eller hvad?
>
> Morten

God ide!

/Stoltze

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 17:08

"Morten Sten Andersen" <no@thanks.dk> skrev

> Men spørgsmålet er om jeg får den samme grad af funktionalitet som ved en
> regulær pc?

Det gør du ikke!

Du får en begrænset webserver med begrænsede muligheder, og du vil hurtigt
løbe ind i problemer. Alle de små linuxbaserede hardware webservere er lavet
til ganske specielle formål, og som en generel webserver med flere domæner
og billeder er de uegnede.

Du får problemer med adgang og vedligeholdelse af dine diske, der kan være
problemer med sikkerheden, og spørgsmålet er også, om softwaren opdateres i
samme hastighed som eksempelvis W2K som er glimrende til at køre en
webserver.

Hvis du putter masser af ram i den maskine, du har nu, så er den glimrende
til at starte med. W2K optimeret uden alt overflødigt samt Apache 2.0 ville
jeg anbefale, hvis du er windowsmand. Har du mod på at rode med linux, så er
det også en mulighed og kræver nok heller ikke så meget ram. Afhængigt af
størrelsen på dine billeder, og antallet af besøgende, så burde det være en
smal sag at samle et system, som kan matche din linjekapacitet. Det vil
altid være din linje, der er flaskehalsen og begrænsningen, og ikke din
hardware, så længe vi taler web- og mailserver.

Du kan få et indtryk af hastigheden på min linje/server her:

www.tersgov.dk/motor
www.tersgov.dk/platter.htm

Lige nu kører min linje kun med 704 kilobit ud, fordi den ikke kan trække
mere, hvis den skal være stabil.

Med hensyn til de billige webhoteller, som du omtaler, så kører de
garanteret på maskiner og linjer, som er belastet til bristepunktet! Ellers
kan det simpelthen ikke hænge sammen økonomisk, og man får naturligvis hvad
man betaler for. Det er derof, hotallerne kan opleves som værende langsomme,
selv om de reklamerer med hurtige linjer. De glemmer bare at fortælle, at
der måske er 5 -10.000 hoteller på samme server

Desuden er der jo mange andre fordele ved at have egen server, man slipper
for langsom FTP upload, og selve filhåndteringen i alle de programmer, man
bruger, er meget hurtigere og nemmere. Man har jo direkte adgang til
mapperne via netværket.

Claus