Ny Computer - Noget Der Burde Ændres?
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 03-02-05 23:51

Hej NG,

Jeg har sammensat en ny computer og ønsker nu at få den "godkendt" af nogle
kyndige personer.

Link:
www.tyranno.dk/files/ny_computer.jpg

Det jeg mangler er ram, men det er en jungle at finde rundt i - hvad burde
jeg vælge? Jeg ønsker 2x512 så jeg kan kører dual og samlet pris skal helst
ikke overstige de 1300-1400 dkk.

Vil dette system rent teknisk spille sammen og er det ellers en fornuftig
sammensætning?

Desuden - hvis jeg har Windows XP SP2 på en CD, vil der så komme nogen form
for problemer ang. installationen af mine SATA-diske? Går ud fra, at jeg
modtager nogle drivers til de diske, når jeg køber den.

Mange tak!

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 23:14

Glenn Rasmussen wrote:

> burde jeg vælge? Jeg ønsker 2x512 så jeg kan kører dual og samlet
> pris skal helst ikke overstige de 1300-1400 dkk.

Kingston PC3200 (2 stk af dem i linket herunder):

> Vil dette system rent teknisk spille sammen og er det ellers en
> fornuftig sammensætning?

Ja, ser fint ud

> ud fra, at jeg modtager nogle drivers til de diske, når jeg køber den.

Du skal ikke bruge drivere til diskene. Du skal bruge en driver til
controlleren, men den medfølger heldigvis bundkortet. Du kan være
uheldig at den kun findes på CD og så skal du selv lige lægge den ud på
en floppy. Undersøg dette _inden_ du flår noget hardware fra hinanden

Du kan iøvrigt genbruge din Windows-installation, hvis du ønsker dette.
Det kan du få info om, hvis dette ønskes.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 04-02-05 00:46

Jesper,

> Kingston PC3200 (2 stk af dem i linket herunder):

De ser meget fornuftige ud - specielt til prisen! ;)

> [...]
> uheldig at den kun findes på CD og så skal du selv lige lægge den ud
> på en floppy. Undersøg dette _inden_ du flår noget hardware fra

Læste den tråd inden jeg skrev mit indlæg, men forstod den ikke helt. Kan
jeg være nogenlunde sikker på, at det bundkort jeg har valgt er med de
nødvendige drivers? Hvorfor kan man ikke bruge en CD - dårlig design? På et
tidspunkt skulle vi jo gerne helt væk fra floppy disks.

> Du kan iøvrigt genbruge din Windows-installation, hvis du ønsker
> dette. Det kan du få info om, hvis dette ønskes.

Jeg laver en clean install, men ellers tak :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 23:53

Glenn Rasmussen wrote:

> De ser meget fornuftige ud - specielt til prisen! ;)

Det er spild af penge at købe andet. Kingston har været i branchen i
længere tid end de fleste og har leveret RAM til IBM og Compaq længe
før Windows kom på markedet

> Kan jeg være nogenlunde sikker på, at det bundkort jeg har valgt er
> med de nødvendige drivers? Hvorfor kan man ikke bruge en CD - dårlig

Ja.

> design? På et tidspunkt skulle vi jo gerne helt væk fra floppy disks.

Dårligt design i Windows
Blame William H. Gates the III.

> Jeg laver en clean install, men ellers tak :)

Okay. Jeg genbruger altid - det er hurtigere og mere effektivt.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 04-02-05 15:27

Jesper,

> Dårligt design i Windows
> Blame William H. Gates the III.

Vil PC/BIOS være i stand til at finde mine SATA-diske uden problemer, hvis
alt ellers er sat korrekt sammen?

Under installation af Windows XP SP2 skal jeg altså bare have drivers til
mit bundkort klar på nogle disketter?

Med venlig hilsen,

/Glenn

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 14:45

Glenn Rasmussen wrote:

> Vil PC/BIOS være i stand til at finde mine SATA-diske uden problemer,
> hvis alt ellers er sat korrekt sammen?

Ja. Dine SATA-enheder vil fremstå i BIOS, hvis de er korrekt forbundet.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 06-02-05 00:53

NG,

Kom lige i tanke om noget helt andet. Selvom min nye AMD CPU kommer i
in-a-box skal jeg vel stadig benytte mig af kølepasta? Jeg har noget
kølepasta til at ligge som er ca. 3 år gammel. Har kun brugt det én gang og
det har været lukket siden - kan jeg stadig bruge det?

Tak for svar.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 00:54

Glenn Rasmussen wrote:

> Kom lige i tanke om noget helt andet. Selvom min nye AMD CPU kommer i
> in-a-box skal jeg vel stadig benytte mig af kølepasta? Jeg har noget

Det er forhåbenligt med, når den er PiB.

> gang og det har været lukket siden - kan jeg stadig bruge det?

Ja, det kan du sagtens... Men det bør nu medfølge, når den er PiB.

Fra : Anders Lund

Dato : 03-02-05 23:13

Glenn Rasmussen wrote:
> Jeg har sammensat en ny computer og ønsker nu at få den "godkendt" af nogle
> kyndige personer.

Hvad skal du bruge den til?

> Desuden - hvis jeg har Windows XP SP2 på en CD, vil der så komme nogen form
> for problemer ang. installationen af mine SATA-diske? Går ud fra, at jeg
> modtager nogle drivers til de diske, når jeg køber den.

Det er ikke diskene som er problemet, men controlleren. Det er altså
driver til diskcontrolleren du skal bruge, hvis WXPSP2 ikke kan klare det.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 04-02-05 00:41

Hej Anders,

> Hvad skal du bruge den til?

Den skal bruges som spillecomputer og samtidig være en all-around PC, men
efter princippet - det næstnyeste!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 23:48

Anders Lund wrote:

> Hvad skal du bruge den til?

Den kan klare alt, så det er vist irrelevant