Hvordan opgradere man sin computer billigt~
Fra : reposity

Dato : 03-02-05 00:16

Hej Nyhedsgruppe,

Jeg overvejer hvordan jeg skal opgradere min PC eller om jeg skal købe en
ny. Min PC bliver brugt til at lave Professionelle Demo Musik produktioner
med mit eget musik og det band jeg spiller i. Jeg har brugt mange penge på
Mit Musik udstyr, men efterhånden er min PC blevet lidt for langsom til
større produktioner, når jeg bruger en masse effekter og VST plugins(
Software synts etc.)

Er der nogle af jer eksperter som kan give mig råd til havd jeg skal gøre ?`

Mine specifikationer er følgemde på min nuværene PC.

Asus Motherboard: S478, 3X DDR I845E P4B533
2 Ghz Intel S478 512 kb
1 GB DDR Ram
60 GB og 80 GB hardisk
GForce 4 MX-440 VGS 64 DDR Ram TV
Pioner DVD 16/40X
Cd brænder 40/12/40
Silent Kabinet 300W

Hvordan skal jeg gribe det an?. FIndes der firmaer som man kan sende
specifikationer til og så kan de sige hvad der kan lade sig gøre?, eller vil
det være nemmest at købe en ny PC, fx når Aldi kommer med deres næste tilbud
?

Deter vigtigt for mig at PC'en er meget lydsvag, og jeg har bygget en
"støjdæmpningkasse" så man næsten ikek kan høre den. Mit grafikkort har
ingen blæser, men jeg ved ikke om det stadig findes på de nye kraftigere
PC'er

Jeg ville blive meget glad for lidt hjæp og vejledning,

På forhånd tak

Venlig Hilsen

Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 01:16

reposity wrote:

> Jeg ville blive meget glad for lidt hjæp og vejledning,

Kig tilbage i gruppen

Fra : Brian Lund

Dato : 03-02-05 02:07

> [...]
> det være nemmest at købe en ny PC, fx når Aldi kommer med deres næste tilbud

Den billigste løsning er nok at købe en større CPU og sætte i!
http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

Hvis du har PCB version 1.03 kan du putte en 3,06 GHz (FSB 533) CPU i!
Ellers er en 2,8 GHz (533) det hurtigste, i alfald vil det nok gøre dit system _noget_ hurtigere!

Hvis det virkelligt skal batte noget skal du have et nyt bundkort også...
Nu har du jo ikke nævn noget om dit budget, men f.eks. et Asus A8V Deluxe og en A64 3500+ (90 nm), det burde endda kunne køre på din 300W PSU hvis den er af god kvalitet!
Til sammen kan det fås for under 3000 kr! - Men du skal selvfølgelig have PC3200 RAM for at kunne udnytte dem optimalt, ellers må du sælge dem og købe nogle PC3200 istedet, det burde kunne gøres uden et "vildt" tab!

Brian

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 03-02-05 09:42

On Thu, 3 Feb 2005 00:15:40 +0100, "reposity" <m.hoelgaard@privat.dk>
wrote:

> [...]
>
>Mine specifikationer er følgemde på min nuværene PC.
>
>Asus Motherboard: S478, 3X DDR I845E P4B533
Find ud af om det er pc2100, pc2700 eller hvad

Det kan sandsynligvis ikke genbruges så på en stærkere maskine, hvor
man skal bruge pc3200 DDR, eventuelt DDR2.

>60 GB og 80 GB hardisk

Dem bør man nok ikke genbruge. Lidt langsomme. Man kunne bruge 2 stk.
160 Gb, ATA eller SATA. Helst sata (kan diskutteres).

>GForce 4 MX-440 VGS 64 DDR Ram TV

hvis du kan klare dig med det, så er det fint. Det er ialfald AGP.
Hvis du skal have et helt moderne bundkort for Prescott, er det med
DDR2 ram, SATA og Pci Express grafikkort

>Pioner DVD 16/40X
>Cd brænder 40/12/40
Man får en DVD-brænder i nakken i dag
>Silent Kabinet 300W

Jeg ville købe en Chill Innovation 510 Watt og sætte i. Den støjer
under 12 dB. Prescott sluger meget effekt.

> [...]
>det være nemmest at købe en ny PC, fx når Aldi kommer med deres næste tilbud

Nej, der findes vist ikke momsregistrede, der gør det.

Nåjo, www.shg.dk samler dele fra deres site for 500 kr. Men det giver
dig intet genbrug jo.
Jeg bygger mange, for hele familien. men jeg synes ikke, det er
morsomt at lægge 7.000 kr. ud, samt risiko er der jo, når skidtet skal
samles. Gjorde det lige for 2 uger siden for en knægt. Amd64 3000+.
Jeg vil anbefale, at du finder en nørd i din bekendtskabskreds, der
kan samle det for dig.

> [...]
>"støjdæmpningkasse" så man næsten ikek kan høre den. Mit grafikkort har
>ingen blæser, men jeg ved ikke om det stadig findes på de nye kraftigere

Genbrug det kabinet. Omtalte strømforsyning gør det endnu bedre.

>Jeg ville blive meget glad for lidt hjæp og vejledning,

Jeg ville foreslå et asus P5AD2 Premium, socket 775, for DDR2 og pci
express og sata.

Går ud fra et Intel Chipset og Prescott er det bedste til dig (?),
samt at du helst vil have Intel, som nu.

Det jeg så ser her af økonomi, er at dette ikke bliver billigt.
6-8.000

Men om du kan finde en bedre PC i samlet tilstand noget sted. Det er
spørgsmålet. Sådan er selvbyggere. De vil have det bedste for
ulejligheden.

mvh

John

Fra : Thorbjørn

Dato : 04-02-05 09:36

reposity
> Er der nogle af jer eksperter som kan give mig råd til havd jeg skal
gøre?`

Hvis penge ikke betyder noget, så køb bare en ny. Til dit behov er det
vigtigt at du sikrer dig, at en ny pc kan opgraderes med masser af RAM.

Hvis penge er af betydning, så læs videre.

Et argument for at beholde den du har er, at du dårligt kan købe en pc der
er dobbelt så hurtig. Og for langt færre penge kan du opgradere den du har
nu. I fremtiden vil du kunne have stor glæde af 64-bit og
dobbeltkerne-processorer, så det giver mening at vente på disse
teknologier - og på at din software udnytter dem.

Det er afgørende, at du har RAM nok. Undersøg dette og put eventuelt mere i.
Om du har RAM nok afhænger bl.a. af hvilke VST'er du bruger. Hvis du f.eks.
bruger Steinberg The Grand samtidig med en masse andre, har du for lidt.
Processoropgradering er også en nem og billig mulighed. Vælg den hurtigste
processor som dit nuværende system kan bruge - og en god køler.

Disse to opgraderinger har den fordel, at de kan foretages på 5-10 minutter
og ikke kræver softwareændringer. Hvis du udskifter pc'en kommer du sikkert
til at bruge mange timer på geninstallering af software og dit lydhardware.
Sådan ville det i hvert fald være med min pc.

Ellers er din software og fornuftig brug af den helt afgørende for god
udnyttelse af dine ressourcer. Man anbefaler at bruge en så ren installation
som muligt, dvs. brug maskinen til musik og ikke andet. Hvis du bruger den
til andet, så kør med dual boot, så du er sikker på, at alle ressourcer er
afsat til musikken.

Derudover kan man spare masser af ressourcer ved at fryse enkelte spor når
man ikke lige arbejder med dem. Når du har optaget et spor med
vst-instrumenter og effekter, så lad systemet generere sporet, så lyden ikke
skal beregnes i real-time.

Man kan også generere et midlertidigt stereomix af alle de spor man ikke
arbejder med og dermed nedsætte belastningen betydeligt. Nogle programmer
har indbyggede funktioner, der på en nem måde kan lave ovenstående
nondestruktivt.

Thorbjørn

Fra : Jacob E.

Dato : 04-02-05 16:10

reposity wrote:
> Asus Motherboard: S478, 3X DDR I845E P4B533
> 2 Ghz Intel S478 512 kb
> 1 GB DDR Ram

Muligvis er jeg ude på dybt vand, for jeg kender jo ikke dine vaner mht. din
maskine... men ovenstående spec's burde være alt rigeligt til dit behov.
Jeg laver selv lydproduktioner på en PIII-800 (snart 1000) med 256 mb (snart
512) RAM. Jeg bruger multispors redigering i WaveLab, bruger plugins fra TC
og Waves, og det kan min maskine altså sagtens klare.
Inden du begynder at bruge mange penge på opgraderinger/ny pc, så tjek den
godt igennem for flaskehalse, frakobl unødvendige services i Windows og alt
det andet, man kan gøre for at optimere en maskine.
Jeg ved selvfølgelig godt, at en pc aldrig kan blive for hurtig, men der er
så meget andet sjov, man kan bruge penge på, når man laver lyd og musik.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh Jacob E.

Fra : Henning

Dato : 04-02-05 16:44

>Mine specifikationer er følgemde på min nuværene PC.
>
>Asus Motherboard: S478, 3X DDR I845E P4B533
> [...]

Køb en SATA-controller og et par store, hurtige diske. Resten er fint
til dit behov. Du kan evt. genbruge de gamle diske til backup vha. et
eksternt kabinet til USB eller intern harddiskskuffe.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : reposity

Dato : 04-02-05 22:54

Hej Venner,

Fantastisk med alle de gode svar. Jeg tror at jeg vil prøve i første omgamg
at se hvor meget mit motherboard kan opgrades med af Intel Processor.
Derefter vil jeg sætte lidt mere ram i og købe et hurtigere grafikkort.

Mht min musik produktion, så har min PC også været ok, men jeg har været i
et professionelt studie med mit band. Jeg fik alle sporene med hjem i Cubase
SX 2.0 for at jeg selv kunne save evt remix og mastering. Det var her jeg
begyndte at få problemer. Hver sang er ca 24 spor, har mange grupper, VST og
Vavelab VST effekter. Det dræner rigtigt meget og Peakmeter er ca 80-90%.
Det giver "scratch" i afspilningen og Cubase er afsindigt sløvt at håndtere.

Men nu vil jeg tage på Falkoner Alle imorgen og så vender jeg tilbage igen.

Mange tak

Venlig Hilsen

Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 04-02-05 23:27

> [...]
håndtere.

> Men nu vil jeg tage på Falkoner Alle imorgen og så vender jeg tilbage

Der vil en hurtigere CPU helt sikkert hjælpe meget :)

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-02-05 09:56

Brian Lund wrote:

> Der vil en hurtigere CPU helt sikkert hjælpe meget :)

Det kunne nu også være diskaccess der er dræberen...

Jeg har en kammerat der har en maskine af ca. samme størrelse til
opgaver af samme karakter. Han har bare en SATA-disk i maskinen og det
gør en stor forskel.

Fra : reposity

Dato : 04-02-05 23:25

Hej Igen ,

er det rigtigt forstået at jeg kan opgradere til fx 3.0 Ghz med mit
motherboard?

Se Spec på Asus hjemmeside
http://usa.asus.com/mb/socket478/p4b533/overview.htm

Kræver det så en anden blæser eller er den jeg har ok?

Mange tak

Fra : Brian Lund

Dato : 05-02-05 04:22

> Hej Igen ,
>
> er det rigtigt forstået at jeg kan opgradere til fx 3.0 Ghz med mit
> motherboard?

Nej, 3,06 og kun med FSB 533, og kun hvis dit bundkort har PCB version 1.03,
og du skal selvfølgelig også have den nyeste BIOS!

> Se Spec på Asus hjemmeside
> http://usa.asus.com/mb/socket478/p4b533/overview.htm
>

> Kræver det så en anden blæser eller er den jeg har ok?

Du har ikke skrevet hvilken køler du har så det er umuligt at besvare...
Når du køber en ny Intel CPU er den altid boxed, dvs. der følger altid en
køler med!

Brian