Strøm-stød eller huller i strømmen ?
Fra : Kim

Dato : 01-02-05 20:47

Jeg har fået opgraderet mit pc'er med et
nyt MB Chaintech MPM800
Via PM800 + VT8235
Motherboard SUMMIT series
Intel P4 Socket 478, ATX
800Mhz FSB, DDR400, AGP 8X
LAN, ATA - 133, 5,1CH Audio
USB2.0
Ligeledes en ny ægte Intel P4 cpu 2,8 Ghz
hvorpå en meget stor Zalman køler,
1 klods 512 Mb pc2700 DDR ram og
en ny PSU på 400W.

Alt er lagt ind i mit gamle MIDI kabinet
som er udemærket, de samme ledninger
samt stikdåser bruges ligesom før
opgraderingen.

Mit problem er at en gang imellem, når
der tændes for en lampe eller lyset i
loftet, eller køleskabet går i gang ude i
køkkenet, så kommer der et lille "smæld"
i mine højttalere, og det har den aldrig gjort
før.

Jeg har søgt på Google men kan ikke finde
noget. Jeg har dog hørt noget om "følsomme"
PSU'erer ( strømforsyninger ), hvad det da
ellers er, og hvordan det afhjælpes ?

Nogen her der kender til dette problem,
og hvad man evt. kan gøre for at afhjælpe det,
for det lyder ikke særlig sundt for mine
sattelithøjttalere+subwoofer, og det kan da
ikke være særlig sund for ens system ?

Mvh Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-05 14:09

Kim wrote:

> Alt er lagt ind i mit gamle MIDI kabinet
> som er udemærket, de samme ledninger
> samt stikdåser bruges ligesom før
> opgraderingen.

Dvs. at du har bibeholdt din PSU?

Netstøjfilteret i din PSU er ret hårdt belastet og er derfor ikke
istand til at tage de transienter som skabes af husets øvrige
elektriske installationer. Skift PSU'en ud.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-05 15:29

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev

> Dvs. at du har bibeholdt din PSU?

"1 klods 512 Mb pc2700 DDR ram og
en ny PSU på 400W."

citat slut

Claus

Fra : Kim

Dato : 02-02-05 16:58

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev
> Dvs. at du har bibeholdt din PSU?

Nej har fået en ny 400W som jeg skrev.

> Netstøjfilteret i din PSU er ret hårdt belastet og er derfor ikke
> istand til at tage de transienter som skabes af husets øvrige
> elektriske installationer. Skift PSU'en ud.

Det tror jeg også.
På min gamle PSU standard Codegen 300 W
var blæseren godt nok gået men man kan vel
købe en ny af mærket Pabst ?

Mvh Kim

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 02-02-05 21:11

"Kim" <nænæ@du.dk> skrev i en meddelelse
> Det tror jeg også.
> På min gamle PSU standard Codegen 300 W
> var blæseren godt nok gået men man kan vel
> købe en ny af mærket Pabst ?

Du kan måske finde en på www.studiedata.dk

/Kenneth Iversen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-05 15:28

"Kim" <nænæ@du.dk> skrev

> [...]
> loftet, eller køleskabet går i gang ude i
> køkkenet, så kommer der et lille "smæld"
> i mine højttalere, og det har den aldrig gjort

Det kan både skyldes dit nye lydkort/mobo, som ikke er så godt afskærmet,
som det gamle, og det kan også skyldes din nye PSU. Du kan prøve at jorde
din PC, ret meget andet er der nok ikke at gøre. Alternativet er en ny og
bedre PSU, men jeg tor nærmere at problemet ligger i dit bundkort/lydkort.

Prøv også at skifte dine kabler ud til højttalerne med nogle af en bedre
kvalitet. Det kan også være en dårlig afskærmning i kablerne. Er du rigtig
heldig, så er det måske nok at vende 230v stikket på din PC. Jeg tvivler dog
på, at det hjælper, men jeg har set det før, og det koster jo ingenting at
prøve. Prøv også at vende 230v stikket til dine højttalere.

Hvis dine højttalere har en jordklemme eller hvis subwooferen har noget
metal, så kan du prøve at trække en ledning fra dette til PC'ens kabinet.
Prøv samtidig forskellige kombinationer med at vende 230v stikkene..

Claus

Fra : Kim

Dato : 02-02-05 16:53

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i
> bedre PSU, men jeg tor nærmere at problemet ligger i dit bundkort/lydkort.

Hvad er grunden til du tror det er mit nye MB ?

Mvh Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-05 17:20

Kim wrote:

> Hvad er grunden til du tror det er mit nye MB ?

Det kan ikke være bundkortet. Det er støj der kommer ind via 230V
tilslutningen. Din nye PSU kan også rumme problemet. Hvilken PSU har du
indkøbt?

Jeg har ikke mulighed for at se CT's indlæg, så jeg kan ikke støtte
hans indlæg (det er iøvrigt sjældent at han skriver noget der kan
støttes op om)...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-05 17:27

"Kim" <nænæ@du.dk> skrev

> Hvad er grunden til du tror det er mit nye MB ?

Fordi vi ved jo, at det ikke er dine højtalere/forstærkere, som opfanger
disse knald. Så havde de antageligvis også gjort det før.

Spørgsmålet er så, om støjfilteret i en helt ny PSU virkelig er så dårligt,
men det kan naturligvis være defekt. Har du evt nogle andre højttalere eller
headsæt, du kan prøve at sætte til?

Det kan godt være en kombination af flere ting.

Claus