Skærmbillede drejet 90 grader
Fra : Aksel

Dato : 22-01-05 14:09

Er lige blevet ringet op af familie, keyboardhylde var faldet ned og
keyboard landede på tasterne, efter samling var skærmbilledet drejet 90
grader, alt andet fungerede tilsyneladende, det hjalp ikke at skifte
keyboard.

Er der nogen her der har set noget lignende og har et godt råd?

PC er en Compaq, ved ikke hvilken model, ca 1½ år gammel Win XP uden SP2.

Hilsen Aksel

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-01-05 14:25

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> keyboard.
>
> Er der nogen her der har set noget lignende og har et godt råd?

Tja hylden har nok ramt en genvej så billedet er blevet drejet rundt.
Prøv med ALT + piletast (højre eller venstre) og se hvad der sker.
Ellers er der egenskaberne for skærm at lege med, der ligger højst
sandsynligt et punkt med visningsretning.

Mvh
Benjamin

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 22-01-05 14:25

On Sat, 22 Jan 2005 14:09:25 +0100, "Aksel"
<akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen her der har set noget lignende og har et godt råd?
>
>PC er en Compaq, ved ikke hvilken model, ca 1½ år gammel Win XP uden SP2.

Det er nok skærmkortet, der har mulighed for at dreje billedet.
Drejningen kan sikkert aktiveres med en eller anden genvejstast (Shift
+ ???, Crtl + ???, Alt + ???), og ved faldet er denne genvej så blevet
"indtastet".

Prøv følgende:

Højreklik på skrivebordet -> Egenskaber -> Indstillinger -> Avanceret

Kig på fanebladene. Måske findes der ét, der hedder "Rotation" eller
lign.
Her kan man normalt vælge mellem 4 indstillinger, og man kan definere
genveje til disse indstillinger.
Vælg 0 grader; så skulle skærmbilledet gerne vende den rigtige vej.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-01-05 14:27

Aksel wrote:
> [...]
> skifte keyboard.
> Er der nogen her der har set noget lignende og har et godt råd?

Med mit forige grafikkort kunne man dreje skærmbilledet - meget sjovt - men
jeg fandt ikke noget fornuftigt, at bruge det til, men det var så vidt jeg
husker noget med at:

Alt+Pil op = normalt billede
Alt + Pil ned = Billedet vender på hovedet
Alt + Pil højre = billedet drejet 90 grader til højre
Alt + Pil venstre = ja - gæt selv

Måske dit grafikkort har noget lignede ?

Hvis det ikke virke med Alt+pil op, så prøv Ctrl+pil op eller
tilsvarende....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 22-01-05 15:33

> [...]
> men jeg fandt ikke noget fornuftigt, at bruge det til, men det var så vidt

Har set noget der virkede ret smart.

En TFT-skærm der kunne drejes f.eks. 90 grader på sin fod. Samtidigt var der
indbygget en kontakt, så systemet kunne se om skærmen vendte på højkant så
en evt. tekst automatisk kunne til passe sig.

Meget praktisk når man skulle læse f.eks. tekster, da man jo får et
tekstområde der minder om bogformat.

PH

Fra : Aksel

Dato : 22-01-05 14:52

> [...]
>
> Er der nogen her der har set noget lignende og har et godt råd?
>
> PC er en Compaq, ved ikke hvilken model, ca 1½ år gammel Win XP uden SP2.

Tak for hjælpen, det har sikkert været en tastekombination der har
forårsaget fejlen.