SPDIF passthrough af AC3 fra DirectSound
Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 22-01-05 13:25

Hejsa.

Jeg er stødt på lidt af en hård nød at knække i forbindelse med
opsætning af en Home Theater PC baseret på Windows XP Media Center
Edition.

Jeg har et ASUS P4S800D bundkort med coaxial SPDIF out, baseret på en
ADI 1980 SoundMax chip.

Til afspilning af DVD har jeg Nvidia NVDVD decoderen (der så anvendes
af Windows Media Player som Media Center bruger) der kan aflæse AC3
sporet og sende det råt til SPDIF out. Dette vil jeg gerne gøre, da
jeg så kan lade min Pioneer receiver behandle signalet - og ikke lade
det behandle i PC'en (som er langt mere følsom overfor støj og deraf
dårlige endeligt resultat lydmæssigt) og så sende det ud som analogt
signal fordelt på 6 kanaler.

Problemet er at man med ADI chippen tilsyneladende kun kan sende AC3
udover SPDIF hvis AC3 signalet kommer fra waveOut devicet.

Og det er her filmen knækker for NVDVD og Media Center vil kun sende
AC3 sporet over DirectSound device. Og dette understøtter driver for
ADI SPDIF tilsyneladende ikke ?

Så jeg får kun stereolyd udover SPDIF.

Er der nogen der har et bud på hvordan hulen man får omgået dette -
kan man mappe signalet fra waveOut til SPDIF med noget tredjeparts
software (har prøvet AC3Filter - det virkede ikke) eller findes der
nogen hjemmebryggede drivere et eller andet sted som man kan anvende ?

Jeg har Googlet mig gasblå i fjæset men har ikke fundet nogen løsning.

Mvh.

Thomas

----------------------
Fjern havblik i e-mail

Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 22-01-05 15:25

On Sat, 22 Jan 2005 13:25:02 +0100,
heylel.teomim@havblik.webxorcist.com wrote:

Og spørgsmålet skulle selvfølgelig have været skrevet således:

Er der nogen der har et bud på hvordan hulen man får omgået dette -
kan man mappe signalet fra waveOut til DirectSound med noget

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-01-05 17:06

> [...]

> tredjeparts software (har prøvet AC3Filter - det virkede ikke) eller
> findes der nogen hjemmebryggede drivere et eller andet sted som man

Jeg aner forbavsende lidt om spdif, men jeg havde et lidt tilsvarende
problem som jeg løste med graphedit.
http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/graphedit.html

Mit problem gik ud på at få et bestemt program til at bruge et bestemt
lydkort (af 2), og det løste jeg ved at tegne sådan en graph/filter og lade
programemt bruge det.

Om du kan løse dit problem på samme måde ved jeg ikke med garanti,men det er
imho et forsøg værd.

Programmet er lige til at gå til, men selve opbygningen af de grafer er
måske ikke helt så enkelt, men du kan sikkert finde mere hjælp om det på
google. Det tog mig et par timer at lige komme i gang og finde ud af hvad
som skal forbindes til hvad, men så spillede det også. Programmet er meget
brugt i kredse som bruger dvb-s (parabol) kort, så du kan måske prøve i
sådanne forums. http://www.dvbn.happysat.org/ er et godt sted at starte.

Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 23-01-05 08:43

On Sat, 22 Jan 2005 17:06:13 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.dk> wrote:

>Jeg aner forbavsende lidt om spdif, men jeg havde et lidt tilsvarende
>problem som jeg løste med graphedit.
>http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/graphedit.html

Hej Sune,

jeg har hentet graphedit og vil gøre et forsøg på om det kan løse mine
problemer med SPDIF - mange, mange tak foreløbig.

Jeg vender tilbage når jeg har tegnet og fortalt lidt for min HTPC i
graphedit

Mvh.

Thomas
----------------------
Fjern havblik i e-mail

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 23-01-05 12:31

<heylel.teomim@havblik.webxorcist.com> wrote in message
> [...]
> tredjeparts software (har prøvet AC3Filter - det virkede ikke) eller
> findes der nogen hjemmebryggede drivere et eller andet sted som man

Prøv AV3Filter igen også sæt speaker til SPDIF og under system sæt "Default
audio renderer" til "Wave out". GENSTART nu maskinen og wupti du har lyden
igennem....

Br,
Morten

Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 23-01-05 21:56

On Sun, 23 Jan 2005 12:31:23 +0100, "Morten Brokjær Klostergaard"
<mkg@tera.dk.invalid> wrote:

>Prøv AV3Filter igen også sæt speaker til SPDIF og under system sæt "Default
>audio renderer" til "Wave out". GENSTART nu maskinen og wupti du har lyden
>igennem....

Hej Morten,

tak for hjælpen - jeg afprøver det i morgen aften da jeg lige nu har
min HTPC skilt ad - der var liiiige en HD der larmede lidt for meget
efter min smag

Mvh.

Thomas

Fjern havblik i e-mail