gammelt elnet og ny pc
Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-05 15:10

hejsa

nogen der har oplevet at en pc (strømforsyningen) kan brænde af, fordi
elnettet er noget meget gammelt skrammel i en meget gammel
københavner-lejlighed?
Kan en ledning eller stikdåse forårsage at en strømforsyning brænder af?
(pc'en havde kørt 5-6 dage i opsætningen inden den pludselig stod af)

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-05 15:27

Peter Holm wrote:

> nogen der har oplevet at en pc (strømforsyningen) kan brænde af,
> fordi elnettet er noget meget gammelt skrammel i en meget gammel
> københavner-lejlighed?

Jaeh...

Hvis PC'en er jordet og nul-ledningen samtidig afbrydes, så ligger der
400V over PC'ens strømforsyning - det holder den ikke til.

Jesper G. Poulsen

Fra : Filip

Dato : 14-01-05 15:49

> Hvis PC'en er jordet og nul-ledningen samtidig afbrydes, så ligger der
> 400V over PC'ens strømforsyning - det holder den ikke til.

Vrøvl!!! Nulledningen har i princippet samme spænding som jord. Jord har
ikke noget at sige her. Problemet kan rigtigt nok have været at nullen er
faldet af et andet sted i installationen, og derved opstår de 380-400v over
tilslutningsklemmerne, da det er en formentlig trefaset installation.
Strømmen kommer fra forsyningsnettet via fasen, og skal tilbage til
forsyningsnettet gennem nullen, og når nullen er afbrudt ryger strømmen
tilbage til forsyningsnettet via en brugsgenstand koplet på en anden fase og
derigennem tilbage til nul. Derfor vil man typisk ikke opnå 400v, da der er
et spændingsfald over den anden brugsgenstand.

Et andet problem kan også bare have været at ledningerne har haft så dårlig
forbindelse, at det tænder og slukker hele tiden ved lysbuer. Det tror jeg
hellerikke strømforsyningen har godt af det.

Filip

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-05 16:08

Filip wrote:

> Vrøvl!!! Nulledningen har i princippet samme spænding som jord. Jord

EUC Syd mistede et helt PC'rum på dén konto for nogle år siden...

Jesper G. Poulsen

Fra : Henning

Dato : 14-01-05 15:50

On Fri, 14 Jan 2005 15:09:47 +0100, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

> [...]
>Kan en ledning eller stikdåse forårsage at en strømforsyning brænder af?
>(pc'en havde kørt 5-6 dage i opsætningen inden den pludselig stod af)

Kort og godt - nej! Snarere omvendt, at din pc brænder lejligheden af
fordi den ikke er jordet.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Pia Lildballe

Dato : 14-01-05 17:06

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Kort og godt - nej! Snarere omvendt, at din pc brænder lejligheden af
> fordi den ikke er jordet.

Men hvor i pc'en sker afbrændingen så, hvis den ikke er jordet? (og hvordan
gør man det?)
Jeg er ude efter en forklaring på, hvorfor 2 strømforsyninger er brændt af i
samme pc. Den sidste efter bare 10 sekunders kørsel. På denne er der
tydelige brændmærker omkring sikringen, som i øvrigt ikke er brændt over.
Er det pc'en eller lysnettet - altså, er det før eller efter lysnettet den
er gal?

Peter - forvirret

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-01-05 22:07

Pia Lildballe wrote:

> [...]
> Er det pc'en eller lysnettet - altså, er det før eller efter lysnettet den

Få fat i et måleapparat(lån evt. et hos en elektriker), og mål
spændingen i stikkontakten.
Hvis den er over 240 Volt AC, så er det nok som Jesper/Filip skriver,
at nul-ledningen er afbrudt et sted mellem din elmåler/sikringsskab og
den stikkontakt.
Der må så samtidig være et andet apparat tilsluttet en stikkontakt
hvor nul også er afbrudt, men hvor fasen er en anden, og som står
"tændt", hvilket giver den spænding du kan måle.

Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-05 22:17

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> hvor nul også er afbrudt, men hvor fasen er en anden, og som står
> "tændt", hvilket giver den spænding du kan måle.

ok, det vil jeg sørge for at gøre inden det reparerede pc tilsluttes
lysnettet igen.
Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-01-05 22:31

Peter Holm wrote:

> ok, det vil jeg sørge for at gøre inden det reparerede pc tilsluttes
> lysnettet igen.

Hvis der er over 240 Volt AC, så betyder det også, at der er meget
stor brandfare; delvist pga. den afbrudte nul-ledning, som kan lave en
lysbue, men især pga. overspændingen til to eller flere apparater..