HJÆLP - det er meget vigtigt!
Fra : DK

Dato : 14-01-05 07:14

Er der nogen der ved om et CD-rom drev skriver et unikt ID på CD'en
- så man kan finde ud af hvilket drev der har brændt CD'en

Hvis det er tilfældet, hvor kan jeg finde dokumentionen.

Udfaldet af en rettergang er afhængig af om jeg kan finde
dokumention som støtter påstaden.

Hvis i kan hjælpe mig, vil jeg være yderst taknemlig

DK

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 14-01-05 09:48

Ja det mener jeg, den gør, men jeg er ikke sikker.

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-01-05 10:18

dk@none.dk (DK) wrote:

>Er der nogen der ved om et CD-rom drev skriver et unikt ID på CD'en
>- så man kan finde ud af hvilket drev der har brændt CD'en

Jeg tvivler på at selve brænderen lægger unikke ID'er på skiverne, men
det kan slet ikke udelukkes at brænderprogrammerne gør..

I så fald må IsoBuster være værktøjet der kan finde disse dara:

http://www.smart-projects.net/isobuster/

Check også online FAQ'en og hjælpefilerne - de er vældige gode at få
forstand af.

<mlr>

Fra : tomov

Dato : 14-01-05 22:10

"DK" <dk@none.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om et CD-rom drev skriver et unikt ID på CD'en
> - så man kan finde ud af hvilket drev der har brændt CD'en
>
> Hvis det er tilfældet, hvor kan jeg finde dokumentionen.

Fundet på http://www.cdrfaq.org/ :
Subject: [2-26] Is a serial number placed on the disc by the recorder?
(2004/07/15)
In general, no, but it appears that some stand-alone consumer audio CD
recorders write one. The Recorder Unique Identifier (RID) is a 97-bit code
recorded every 100 sectors. It is composed of a brand name identifier, a
type number, and a drive serial number. Recorders such as the Philips CDR870
write the RID to discourage distribution of copyrighted material.

Windows will show something like "Volume Serial Number is 4365-0FED". There
does not appear to be any way to control this. Some have suggested that the
serial number is generated based on data found on the disc, similar to the
way that audio CDs can (mostly) be uniquely identified by the number and
durations of the tracks.

On floppy disks and hard drives, the "serial number" is generated based on
the date and time when the disk is formatted. The four bytes are:

1.. month + seconds
2.. day + hundredths of a second
3.. high byte of the year + hours
4.. low byte of the year + minutes
5.. (From www.zdnet.com/pcmag/pctech/content/solutions/uu1508a.htm, which
no longer exists.)

Her er et link til nogen der sælger et cd-analyse program:
http://www.infinadyne.com/cddvd_inspector.html
Det kan også læse RID. Men det nytter ikke hvis der ikke er lavet en RID på
CDen.

Venligst
Tom