Hvorfor ikke ram som sockets?
Fra : Louise Hoffman

Dato : 13-01-05 18:23

Hej,

Hvordan det kan være, at ram moduller stadig er slot baseret og ikke
socket baseret?

Processorere er jo gået fra socket->slot->socket, fordi det var
billigere og nemmere at køle.

Hvorfor gælder det ikke for ram?

Louise

Fra : Anders F

Dato : 13-01-05 18:33

"Louise Hoffman" <ask@for.it> wrote in message
> Hej,
>
> Hvordan det kan være, at ram moduller stadig er slot baseret og ikke
> socket baseret?

Fordi man behøver et print til at holde/forbinde de diskrete ramkredse. Og
så er det pladsmæssigt ret effektivt fordi man kan benytte begge sider - og
billigt fordi printet selv er konnektoren...

> Processorere er jo gået fra socket->slot->socket, fordi det var
> billigere og nemmere at køle.

Processorerne gik til slot fordi man kunne spare penge på at bruge
"standard" ram til cache. Idag er cachen integreret i de fleste designs.

> Hvorfor gælder det ikke for ram?

Der er stadig mange chips på....

/Anders

Fra : Martin

Dato : 13-01-05 19:29

> Fordi man behøver et print til at holde/forbinde de diskrete ramkredse. Og
> så er det pladsmæssigt ret effektivt fordi man kan benytte begge sider - og
> billigt fordi printet selv er konnektoren...

Jeg sidder her med et rammodul 8 chips på hver 2x1 cm^2. Overflade
arealet er så 16cm^2.

Men en sokkel kunne man lave en stor ramchip på 4x4cm^2 med f.eks. 1000
pins til forbindelser. Kunne det måske lade sig gøre?

> Processorerne gik til slot fordi man kunne spare penge på at bruge
> "standard" ram til cache. Idag er cachen integreret i de fleste designs.

Når ja. Det var cache'n man flyttede...

Louise

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 21:30

Martin wrote:

> Men en sokkel kunne man lave en stor ramchip på 4x4cm^2 med f.eks.
> 1000 pins til forbindelser. Kunne det måske lade sig gøre?

Det kunne det sikkert godt, men det ville ikke gøre RAM billigere,
tværtimod. RAM anvendes andre steder end i PC'er og disse steder er
sockets sjældent en løsning.

Desuden, så er der ingen fordele i at have RAM i sockets...

Jesper G. Poulsen

Fra : Louise Hoffman

Dato : 13-01-05 21:52

> Det kunne det sikkert godt, men det ville ikke gøre RAM billigere,
> tværtimod. RAM anvendes andre steder end i PC'er og disse steder er
> sockets sjældent en løsning.

De tkan jeg selvfølgelig godt se. Jeg tænkte på at ram chips'ne var
lavet specielt til ram moduler i computere =)

> Desuden, så er der ingen fordele i at have RAM i sockets...

Det burde være nemmere at køle.

Louise

Fra : Casper Bang

Dato : 14-01-05 09:11

> Det burde være nemmere at køle.

Sprøgsmålet er bare hvor stort et problem køling (eller mangel af samme) er
på ram i standard-computere... når man overclocker kan rammene godt blive
varme, men ved normal brug tror jeg ikke det er et problem.
Jeg synes det er rart at der i det mindste er én komponent i computeren der
ikke har aktiv køling :p

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-01-05 18:33

> [...]
> socket baseret?
>
> Processorere er jo gået fra socket->slot->socket, fordi det var

Fordi nå man skal lægge ramblokke ud i sockets kommer de til at fylde
umådeligt meget. Da man lavede Slot CPU'er var det jo ogås for at få fjernet
L2 Cache fra bundkort og lagt med cpu'en men de kunne igen få L2 ned på
socket størrelsen og da den var billigere at producere og køle var det det
eneste rigtige.

Mvh
Simon

Fra : Martin

Dato : 13-01-05 19:31

> [...]
> socket størrelsen og da den var billigere at producere og køle var det det

Hvilke størrelser snakker man egenlig om i forbindelse med ram?

Processorere er jo nede i 90nm og GPU'er er vidst 120nm.

Louise