Strømforsyning ?
Fra : Kim

Dato : 12-01-05 18:28

Jeg har følgende strømforsyning:

Strømforsyning ATX 300 Watt
PRODUCENT: Codegen www.codegengroup.com
MODEL: 300 Watt PSU
INFO: Tænd/Sluk Knap, Strømudtag til skærm
WATT: 300 W. STRØMINPUT: 230 Volt
OUTPUT TIL SKÆRM: Ja
AMPERE ( 12V): A
GODKENDT: CE2001, TUV
INTERN STRØMSLUTNINGER:
5.25" x 4 - 3.50" x 1
PENTIUM4 KOMPATIBEL: Ja
AMD/PENTIUM KOMPATIBEL: Ja
SPECIELT: Passer både til AMD Duron/Athlon og Intel Pentium4.
ca 3-4 år gammel.

Er den ikke "røget" sig en tur når ventilatoren bag på
er begyndt at køre meget meget langsomt ?

Hvad kan være typiske tegn på at ens strømforsyning
er ved at stå af ?

Min pc'er vil ikke virke overhovedet efter flere blå skærme
med infoen: CDFS_FILE_SYSTEM... en masse numre...
cdfs.sys - address F866A2C0 base at T8666000, DateStamp

samt: STOP: doooo144 unknown Hard error...

samt den var pludselig blevet meget langsom til
genstart, og ved en ren install af xp pro gir den blå skærm.

Mvh Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 20:10

Kim wrote:

> Er den ikke "røget" sig en tur når ventilatoren bag på
> er begyndt at køre meget meget langsomt ?

Nej. Der er skidt i blæseren. Rens den eller skift den ud (blæseren).

> Hvad kan være typiske tegn på at ens strømforsyning
> er ved at stå af ?

+5V og +12V falder til under de nominelle spændinger (målt med et
voltmeter - ikke PC'ens egne "instrumenter").

> samt den var pludselig blevet meget langsom til
> genstart, og ved en ren install af xp pro gir den blå skærm.

Det kan godt skyldes en dårlig PSU, men prøv at måle på den først.
Fejlen kan nemlig også skyldes et defekt bundkort...

Jesper G. Poulsen

Fra : Kim

Dato : 12-01-05 20:33

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev

> +5V og +12V falder til under de nominelle spændinger (målt med et
> voltmeter - ikke PC'ens egne "instrumenter").

Hvor måler man det henne præcist, +5V og +12V venligst ?
Hvad er de de nominelle spændinger ?

> Fejlen kan nemlig også skyldes et defekt bundkort...

Jeg har aldrig haft problemer med mit MB.
Det er et ECS K7S5A 2XSD2XDDR SIS735 .
Kan man evt checke ens MB og hvordan ?

Mit system som ellers har været fejlfrit i flere år:
CPU: AMD Athlon XP 1900+ Palomino 1600Mhz/266
Køler Titan TTC-D5TBA m/Føler >1,5
2* 256 MB PC2100 DDR RAM
Sapphire ATI Radeon 9500 Pro 128 Mb
Harddisk 1 * 40 + 1 * 80 Seagate Barracuda IV 7200 rpm
Creative SoundBlaster Audigy
Asus CD rom drev 40xMax
AOpen DVD 16X Dual Burner med ATAPI/E-IDE Interface

Jeg er åben for flere forslag.

Mvh Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 20:51

Kim wrote:

> Hvor måler man det henne præcist, +5V og +12V venligst ?

Den gule er +12V og den røde er +5V. Sort er stel. Du finder dem alle
tre i stikket til en harddisk

> Hvad er de de nominelle spændinger ?

+12V og +5V

> Jeg har aldrig haft problemer med mit MB.
> Det er et ECS K7S5A 2XSD2XDDR SIS735 .
> Kan man evt checke ens MB og hvordan ?

Man kan prøve PSU'en i en anden maskine og prøve en anden PSU i din.

> Jeg er åben for flere forslag.

Dem kommer der nok nogle stykker af...

Jesper G. Poulsen

Fra : Kim

Dato : 12-01-05 21:20

> Den gule er +12V og den røde er +5V. Sort er stel. Du finder dem alle
> tre i stikket til en harddisk

Modtaget og forstået.

> +12V og +5V

Yea godt ord igen. hæ hæ...
Jeg mente hvad betyder " de nominelle " spændinger ?

Jeg er uddannet industrioperatør så jeg kender godt
Ohms lov at hvordan man måler en spænding ( = Volt = U

Mvh Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 21:43

Kim wrote:

> Modtaget og forstået.

> Yea godt ord igen. hæ hæ...
> Jeg mente hvad betyder " de nominelle " spændinger ?

Nominel betyder påtrykt (tekst, skrevet, fastlagt) eller udstukket.

Hvis der står 230V-50Hz ved et spændingsudtag på væggen, så er
230V-50Hz den nominelle værdi.

> Jeg er uddannet industrioperatør så jeg kender godt
> Ohms lov at hvordan man måler en spænding ( = Volt = U

Godt, så

Jesper G. Poulsen