PC brudt ned - 2 gange
Fra : Pia Lildballe

Dato : 12-01-05 18:12

Hejsa

min pc er brudt 100% sammen a 2 omgange.

Efter brændt lugt gik den ned første gang for 1 uge siden. Det skete intet
når jeg forsøgte at starte den.
Jeg skiftede så PSU'en og startede den op. Der kom liv i maskinen, og jeg
slukkede igen for at sætte siderne på kabinettet og skifte cpu-køler.
Cpu-køleren var desværre for stor fysisk, og den gamle kom så på igen. Men
da jeg så ville starte maskinen op igen skete der intet. Jeg var et stort ?

Mit spørgsmål er så - kan der være noget i maskinen (bundkort, cpu ell.) der
svitzer min PSU hver gang jeg sætter en ny til?
Jeg er virkelig på røven her, og aner ikke hvad mit næste skridt skal være.

Nogen forslag?

Mvh
Peter

Fra : Filip

Dato : 12-01-05 19:44

> Nogen forslag?

Jeg hørte engang om en der havde været ved at flytte kontakten på bagsiden
af strømforsyningen over på 110v bare for at prøve det (vi har 230 v i DK).
Men da han tændte den sagde det 2 store knald og hele maskinen var defekt.

Chek lige at den kontakt sidder rigtigt. Man kan jo være kommet til at rykke
på noget så den bliver flyttet.

Filip

Fra : Pia Lildballe

Dato : 12-01-05 20:54

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> defekt.
>
> Chek lige at den kontakt sidder rigtigt. Man kan jo være kommet til at

der er slet ikke mulighed for at skifte mellem 110v og 230v på de to PSU'er
der er brændt af.
tak for input...

andre forslag??

Mvh
Peter

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-01-05 21:37

Pia Lildballe wrote:

> [...]
>
> Mit spørgsmål er så - kan der være noget i maskinen (bundkort, cpu ell.) der
> svitzer min PSU hver gang jeg sætter en ny til?

Måske.
Hvilken cpu er der i?
Hvis det er en Athlon på 1400 MHz eller under, så har du sandsynligvis
knækket noget af kernen ved at skifte køleren.
Tag den ud og kig på den, evt. under en lup.
Hvis der mangler bare den mindste flig i kanterne, så står du med en
relativt dyr nøglering/broche/pyntegenstand i hænderne.

Fra : Pia Lildballe

Dato : 12-01-05 22:02

> [...]
> Hvis der mangler bare den mindste flig i kanterne, så står du med en
> relativt dyr nøglering/broche/pyntegenstand i hænderne.

cpu'en er en athhlon xp 1700 og den er intakt fysisk.
Men om den er brændt af vides ikke. I hvert fald starter skidtet ikke op.
Jeg synes bare det er en meget underlig måde den er stået af på.

Mvh
Peter

Fra : Aksel

Dato : 13-01-05 01:00

"Pia Lildballe" <p_lildballe@*REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der svitzer min PSU hver gang jeg sætter en ny til?
> Jeg er virkelig på røven her, og aner ikke hvad mit næste skridt skal

Når du forsøger opstart sker der slet ikke noget?
Starter strømforsyningen?
Sidder dit grafikkort rigtigt, hvis det ikke er trykket helt i bund i
stikket kan du ikke starte og der kommer ikke altid en bip fejlmelding.

Hilsen Aksel

Fra : Peter Holm

Dato : 13-01-05 20:49

Aksel wrote:
> "Pia Lildballe" <p_lildballe@*REMOVE*hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:sTcFd.82715$Vf.3716709@news000.worldonline.dk...

> Når du forsøger opstart sker der slet ikke noget?

INTET

> Starter strømforsyningen?

Nej.

> Sidder dit grafikkort rigtigt, hvis det ikke er trykket helt i bund i
> stikket kan du ikke starte og der kommer ikke altid en bip
> fejlmelding.

Det tester jeg lige :)

Mvh
Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Aksel

Dato : 13-01-05 21:07

> INTET

> Nej.

Hvis strømforsyningen ikke starter skal du starte ud fra det, tag stikket
til bundkortet af, tænd og forbind ben 14 (normalt grøn) til GND, sort.
http://xtronics.com/reference/atx_pinout.htm sammenlign med denne tegning,
så skal strømforsyningen starte, hvis ikke er den død, sandsynligvis på
grund af fejl på dit bundkort.

Hilsen Aksel

Fra : Peter Holm

Dato : 13-01-05 21:19

Aksel wrote:

> [...]
> med denne tegning, så skal strømforsyningen starte, hvis ikke er den
> død, sandsynligvis på grund af fejl på dit bundkort.

ok, det prøver jeg
Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Peter Holm

Dato : 13-01-05 22:08

> ok, det prøver jeg

Ingen af de to strømforsyninger kan starte efter den anvisning.
Jeg går derfor ud fra, at de begge er brændt af.
Jeg undrer mig dog over hvordan dette kan lade sig gøre. Den sidste PSU jeg
satte i kørte max 10 sekunder inden jeg tog den fra, og derefter virkede den
altså ikke længere.
Men nu er spørgsmålet så, hvad det er der får strømforsyningerne til at
brænde af?
Kan jeg være sikker på, at det er bundkortet? Eller risikerer jeg, at en
opstart med nyt mobo og eksisterende cpu vil lave samme nummer?

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Rander

Dato : 14-01-05 00:54

Thu, 13 Jan 2005 22:08:24 +0100 brugte Peter Holm 27 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

>Ingen af de to strømforsyninger kan starte efter den anvisning.
>Jeg går derfor ud fra, at de begge er brændt af.

Prøv lige at sætte en disk på PSU'en inden du laver tricket - jeg mener
ikke at en PSU vil starte hvis der ikke er belastning på...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Drenge ligner ikke engle. Ikke engang når de smiler! (Cornelia, 7 år)

Fra : Anders Lund

Dato : 14-01-05 06:47

Rander wrote:
> Prøv lige at sætte en disk på PSU'en inden du laver tricket - jeg mener
> ikke at en PSU vil starte hvis der ikke er belastning på...

Det har jeg gjort før ... men det er også nogle år siden. Kan godt være
at de er blevet mere "fint følende" nu. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 14-01-05 09:12

> Prøv lige at sætte en disk på PSU'en inden du laver tricket - jeg mener
> ikke at en PSU vil starte hvis der ikke er belastning på...

Den PSU jeg fik med mit nye kabinet (et lille år siden) kunne sagtens starte
uden belastning.
Så det er ikke en REGEL at der SKAL en harddisk på :)

Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-05 10:13

Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-05 12:20

> ok, det prøver jeg

desværre - ingen liv overhovedet i PSU'en.

Hvad gør jeg? Er det mest sandsynligt det er bundkortet der forsager skaden
på PSU'erne?
Jeg ville jo nødigt skifte bundkort og så opdage, at det er den eksisterende
CPU (eller noget helt tredje) der så brænder både mobo og psu af.

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-01-05 13:21

Peter Holm wrote:

> [...]
> Jeg ville jo nødigt skifte bundkort og så opdage, at det er den eksisterende
> CPU (eller noget helt tredje) der så brænder både mobo og psu af.

Der var en tråd i gruppen for måske et år siden, hvor en cpu var så
defekt, at den ødelagde bundkort (men på en måde, så man ikke kunne
se, at det var defekt), og yderligere kunne det bundkort så brænde en
ny cpu af, som så kunne ødelægge et andet bundkort, osv. osv.

Hvis jeg husker rigtigt, nåede der "kun" at smutte 2 bundkort og 3
cpu'er, inden vedkommende ikke turde mere og smed det hele ud.

Jeg ville nok be' en pc-forretning om at teste hver del for sig.

Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-05 14:29

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> cpu'er, inden vedkommende ikke turde mere og smed det hele ud.
>
> Jeg ville nok be' en pc-forretning om at teste hver del for sig.

jeg har lige været i byen og købe nyt mobo, ram og psu. Men det er da godt
nok lige før, at jeg ikke tør satte det sammen med den gamle
cpu......hmmmm....

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto