Problemer med RAM
Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-01-05 18:12

Hej.

Jeg har nogle problemer med mine RAM, der åbenbart bliver ved med at fejle.
Først begyndte Windows at lave BSOD og jeg bestemte mig for at installere
det forfra. Det kunne jeg umiddelbart ikke, da der også kom BSOD under
installationen.
Så er jeg igang med at teste dem med memtest86 og der kommer usandsynligt
mange fejl - langt over 10000 første gang jeg tester dem.
Det er Kingston PC3200 og jeg kører kun 166MHz og jeg har ikke overclocket
noget som helst. I BIOS kan jeg se, at spændingen er 2,6V og RAM-timings er
2,5-3-3-7 - alt indstillet helt som fra fabrikken.
Er der noget andet jeg kan prøve, eller er de lige til at kaste i hovedet på
forhandleren igen?

System:
AMD Barton 2800+
Asus A7N8X-X
512 MB PC3200 Kingston
GF FX5600

Søren

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-01-05 19:18

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2,5-3-3-7 - alt indstillet helt som fra fabrikken.
> Er der noget andet jeg kan prøve, eller er de lige til at kaste i hovedet

Forsøg at låne nogle ram, som med sikkerhed virker og sæt dem i og test
igen.
Memtest peger på ramfejl, men kan også komme med fejl, hvis cpu eller mb af
en eller anden grund har fejl i deres behandling af hukommelsen, og man kan
ikke se forskel fejlene i testprogrammet.

Kurt

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-01-05 19:55

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> mb af en eller anden grund har fejl i deres behandling af
> hukommelsen, og man kan ikke se forskel fejlene i testprogrammet.

Ja, det vil jeg lige prøve. Eller så ryger computeren tilbage til
forhandleren, jeg har lige købt den mellem jul og nytår. Efter adskillige
problemer med RAM, grafikkort og installation af Windows, synes jeg snart
min tålmodighed er opbrugt.

Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 20:12

Søren Nielsen wrote:

> fejle. Først begyndte Windows at lave BSOD og jeg bestemte mig for
> at installere det forfra. Det kunne jeg umiddelbart ikke, da der også

Du kan ikke installere dig ud af blå skærme. Blå skærme skyldes
hardwarefejl.

> Er der noget andet jeg kan prøve, eller er de lige til at kaste i
> hovedet på forhandleren igen?

Prøv et andet modul, det kan nemlig godt være RAM-soklen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-01-05 20:22

Jesper G. Poulsen wrote:

> Du kan ikke installere dig ud af blå skærme. Blå skærme skyldes
> hardwarefejl.

Korrekt. Men kombinationen af et spinkelt håb om at det ville hjælpe og en
fejlmeddelse under opstart, at der manglede en eller anden fil i
\system32-mappen, gjorde udfaldet :)

> Prøv et andet modul, det kan nemlig godt være RAM-soklen.

Skal RAM-klodsen sidde i den første sokkel? For så hjælper det jo ikke at
prøve en af de andre sokler.

Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 20:56

Søren Nielsen wrote:

> Skal RAM-klodsen sidde i den første sokkel? For så hjælper det jo
> ikke at prøve en af de andre sokler.

Sæt modulet i den første sokkel. Fejler et alternativt modul også er
det bundkortet - reklamér. Fejler det ikke er det det oprindelige modul
der er defekt - reklamér.

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-01-05 23:22

Jesper G. Poulsen wrote:
> Sæt modulet i den første sokkel. Fejler et alternativt modul også er
> det bundkortet - reklamér. Fejler det ikke er det det oprindelige
> modul der er defekt - reklamér.

Wil do :)

Søren

Fra : Søren Nielsen