Licens ?
Fra : Lars & Jane

Dato : 11-01-05 16:37

Hejsa
er ikke sikker på det er det rigtige forum, men prøver alligevel.
Har fået fat i et kabinet med win xp OEM licens monteret på. (har Ingen
cd ).
Vil det så sige at, jeg kan sætte et andet bundkork i den og sælge den med
win xp
Eller hvordan virker det ?
Mvh Lars & Jane...

Fra : Kludder

Dato : 11-01-05 16:55

Hej
"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cd ).
> Vil det så sige at, jeg kan sætte et andet bundkork i den og sælge den

Umiddelbart Nej.. OEM Version er, når forhandleren sælger en computer med OS
på, så han er sikker på det virker, dvs. Alle hjælpe Funktionerne i Xp er
fjernet, fx. Fjernsupport.. Hvis du forstår.. Det er lidt svært at forklare
syntes jeg.. Men sig til, hvis jeg ikke er forståelig
- Kludder

Fra : Lars & Jane

Dato : 11-01-05 17:01

Har en kammerat, som også har en xp OEM licens MED cd.
Så jeg tænkte hvis jeg installerde den, og intastede licenskoden som står
på mit nye kabinet
Ville det være lovligt eller er jeg helt ved siden af ?

Fra : Klaus

Dato : 11-01-05 17:09

> [...]
> står
> på mit nye kabinet
> Ville det være lovligt eller er jeg helt ved siden af ?

Prøv i juragruppe. Men jeg vil mene at den der har "klistermærket" er
den der har retten til at benytte licensen.

Klaus H

Fra : Jacob

Dato : 12-01-05 11:13

> [...]
> på mit nye kabinet
> Ville det være lovligt eller er jeg helt ved siden af ?

Det er ikke skiven du betaler for men licensen som står på siden af
kabinettet

Fra : Palle

Dato : 11-01-05 17:20

> [...]
forklare
> syntes jeg.. Men sig til, hvis jeg ikke er forståelig

En OEM-version indeholder hverken mere eller mindre end den tilsvarende
version til fuld pris. Men den er låst til bestemt hardware. Selvfølgelig
indeholder en OEM hjælpefunktioner.

Fra : Aksel

Dato : 11-01-05 18:05

> En OEM-version indeholder hverken mere eller mindre end den tilsvarende
> version til fuld pris. Men den er låst til bestemt hardware. Selvfølgelig
> indeholder en OEM hjælpefunktioner.

Der er forskellige OEM versioner, Compaq eller Dell m.fl. som leverer
færdigopsatte PCer har specialversioner af XP som er mere eller mindre låst
til deres hardware.

De OEM versioner man kan købe sammen med hardware er egentlig ikke låst,
f.eks. kan man købe XP OEM sammen med en mus, men i følge
licensbetingelserne( dem du klikker accepter til uden at læse hvad der
står ) må man ikke benytte den på en anden PC end den den oprindeligt blev
installeret på, det giver normalt ingen problemer at udskifte hardware og
genregistrere.

Hilsen Aksel

Fra : Kludder

Dato : 11-01-05 20:32

Hej
"Palle" <hother.papgaard@liam.dz> skrev i en meddelelse
> En OEM-version indeholder hverken mere eller mindre end den tilsvarende
> version til fuld pris. Men den er låst til bestemt hardware. Selvfølgelig
> indeholder en OEM hjælpefunktioner.

Palle, Jeg undersøgte det op til flere gange på et tidspunkt.. en OEM
version er ikke låst til noget hardware og må kun sælges sammen med en
færdig samlet og testet pc. i en oem Version er hjælpeFunktionerne da
fjernet.alt det support der..Er det da hvertfald i den version det endte med
min fader købte.
For så går man ud fra, køber ikke har brug for at få support,når nu maskinen
er testet og godkendt at den virker.. Sådan fik jeg hvertfald oplyst flere
steder..

Fra : Anders Lund

Dato : 11-01-05 20:44

Kludder wrote:
> For så går man ud fra, køber ikke har brug for at få support,når nu maskinen
> er testet og godkendt at den virker.. Sådan fik jeg hvertfald oplyst flere
> steder..

Jeg tror mere at det er i retning af:
Du betaler mindre - du får mindre (support)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-01-05 17:08

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> crashed Echelon writing

> Har fået fat i et kabinet med win xp OEM licens monteret på. (har
> Ingen cd ).
> Vil det så sige at, jeg kan sætte et andet bundkork i den og sælge
> den med win xp

Taget fra MS site over 2 søgninger:

Original Equipment Manufacturer or System Builder

Original Equipment Manufacturer (OEM) and System Builder software licenses
are acquired when you buy a computer with software legally preinstalled.
Microsoft Office and Microsoft Windows® are examples of this type of
software. If you have ever purchased a computer from the store with Windows
installed, you have acquired a license for OEM or System Builder software.
To find an OEM or System Builder in the United States search the Microsoft
bCentral™ IT consultant directory.

Another common misconception is that you can transfer a preinstalled or OEM
copy of Windows from an "old" machine to a new machine. An OEM software
license may not be transferred from and old machine to a new machine—even
if that machine is no longer in use. The OEM license is tied to the machine
on which it was originally installed and can't be transferred to other
machines.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars & Jane

Dato : 11-01-05 17:11

Så det kan jeg godt glemme, og pille licencen af
Tak for hjælpen
Lars & Jane...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-01-05 17:53

Lars & Jane wrote:
> Så det kan jeg godt glemme, og pille licencen af

Ihvertfald hvis du vil følge M$'s egne regler, men det er ikke ens betydende
med at du ikke kan få det til at virke, uden at gøre noget ulovligt i
henhold til dansk lovgivning.

Fra : Lars & Jane

Dato : 11-01-05 18:43

Tror nok jeg sælger uden licens, så har jeg da ikke gjort noget galt
Mvh. Lars.

Fra : Rander

Dato : 12-01-05 02:53

Tue, 11 Jan 2005 16:36:47 +0100 brugte Lars & Jane 10 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

> [...]
>cd ).
>Vil det så sige at, jeg kan sætte et andet bundkork i den og sælge den med

Jeg har selv stået i samme situation, da jeg klunsede en Medion-computer
nede i storskrald-indhegningen. Bundkort, CPU og harddisk var stået af i
den, men den originale Medion OEM-CD sad stadig i DVD-drevet (og en
original "Alpha Centauri"-CD i brænderen)...

Anyway, jeg rodede lidt rundt på Microsofts hjemmeside og fandt en
forklaring på de forskellige licenstyper. Om OEM-licenser står der ordret:

Softwaren ”lever og dør” med pc’en og må ikke kopieres til andre pc'er.
<http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp>

Så det er efter min mening et spørgsmål om definitioner: Hvor meget
hardware må man skifte ud før det pludselig ikke er den samme PC mere?

Hvad med det trick Zitech lavede på et tidspunkt (ved ikke om de gør det
endnu) hvor de solgte OEM-licenser sammen med en billig-mus, da musen
ifølge licens-aftalerne også kvalificerede som hardware? Må sådan en
Windows installeres på enhver PC, så længe man bare har sat billig-musen
til den?

Den pågældende maskine fik skiftet bundkort, CPU og HD med noget jeg havde
liggende. Derudover blev der sat et trådløst netkort i.

Under installationen brokkede Windows sig over licensen, og jeg måtte ringe
til MS. Den flinke dame spurgte om jeg havde skiftet hardware, og til det
kunne jeg jo uden at lyve svare "ja, jeg har blandt andet skiftet HD og
netkort" - og så fik jeg uden problemer en ny nøgle via telefonen...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg har alle de penge jeg har brug for resten af livet - hvis jeg dør i
eftermiddag ved 4-tiden. (Henny Youngman)