"Barton 2500+" vs. "Athlon64 3000+"
Fra : Andersen

Dato : 07-01-05 22:27

Er der meget forskel på disse CPU'er??
Og ville det kunne betale sig at skifte fra bartonen til athlon64??

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-01-05 22:41

"Andersen" <andersen@mathiassen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der meget forskel på disse CPU'er??

Barton = 32 bit
Athlon64 = 64 bit

Altså 32 bit større båndbredde at arbejde med.

> Og ville det kunne betale sig at skifte fra bartonen til athlon64??

Der findes enkelte spil og programmer der udnytter de 64 bit, så allerede nu
vil du kunne udnytte CPU'en.
Mit næste system bliver bygget op omkring en 64 bit CPU, 32 bit er langsomt
på vej ud.
Men hvis du ikke køber nye spil og programmer hele tiden, så vent med at
investere i en Athlon64 lidt endnu, priserne falder jo med tiden (ikke at de
er så forfærdeligt dyre nu).
Jeg sidder stadig med en Tbred XP 1800+ @ 2 GHz og klarer mig såmænd ganske
fint med de spil jeg spiller og de programmer jeg bruger..

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-05 22:58

Laziter [9440] wrote:

> Mit næste system bliver bygget op omkring en 64 bit CPU, 32 bit er
> langsomt på vej ud.

Det er korrekt, men jeg fornemmer også at AMD står midt i et vadested,
idet man har 4 forskellige sockets pt.
- Måske bør man lige slå lidt koldt vand i blodet og se hvad fremtiden
måtte bringe.

> Jeg sidder stadig med en Tbred XP 1800+ @ 2 GHz og klarer mig såmænd
> ganske fint med de spil jeg spiller og de programmer jeg bruger..

Jeg regner med at få lidt penge tilbage i skat, så jeg køber mig
sikkert en Barton 3200+ - den skal så også holde lææænge...

Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-01-05 23:43

> Det er korrekt, men jeg fornemmer også at AMD står midt i et vadested,
> idet man har 4 forskellige sockets pt.
> - Måske bør man lige slå lidt koldt vand i blodet og se hvad fremtiden
> måtte bringe.

Ja jeg venter nu også et stykke tid, der må gerne være lidt mere standard
over AMD inden jeg vil poste for mange penge i en ny maskine.

> Jeg regner med at få lidt penge tilbage i skat, så jeg køber mig
> sikkert en Barton 3200+ - den skal så også holde lææænge...

Jeg overvejer at smide en XP-M 2500+ i min maskine, den skulle jo gerne
kunne clockes til 3200+ ved lav vcore
Og så lige noget hurtigere RAM, grafikort og... Uha det bliver dyrt

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 10:34

Laziter [9440] wrote:

> Jeg overvejer at smide en XP-M 2500+ i min maskine, den skulle jo
> gerne kunne clockes til 3200+ ved lav vcore

Jeg er jo ikke overclocker, ved du

> Og så lige noget hurtigere RAM, grafikort og... Uha det bliver dyrt

Pas på med lossy compression af usenet-indlæg...

Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-01-05 14:00

> Pas på med lossy compression af usenet-indlæg...

Jeg er jo vant til at arbejde med JPG formatet, derfor kan mine indlæg godt
være en smule komprimerede

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 14:41

Laziter [9440] wrote:

> Jeg er jo vant til at arbejde med JPG formatet, derfor kan mine
> indlæg godt være en smule komprimerede

Jeg er bedre kendt med JGP

- Ups, vi er off-topic...

Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 05:31

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Jeg regner med at få lidt penge tilbage i skat, så jeg køber mig
> sikkert en Barton 3200+ - den skal så også holde lææænge...

Lige et par strøg tanker

Jeg undres over i skifter så tit og så kun CPU. eller en anden stump ... Kan
i virkelig MÆRKE forskælden eller skal I ikke ind om måle det ?

Ok hvis du også Jesper, sider med en 1800+ kan jeg da godt se det giver et
spark

Jeg har altid skiftet det hele .... altså min MB og CPU ..... så er det
brugte også mere vær hvad enten det er genbrug eller salg

Og da særligt med disse AMD CPUer som der bliver advaret mod at skifte selv.

Og hvad angår at vente til de har lavet sokel standart kan jeg være ennig
men på den anden side hvis man skifter det hele afligevel så det jo uden
betydening, men at gå med på en CPU der stikkes i som om det var et indstiks
kort gør jeg ikke igen. Det har jeg dårlige erfaringer med både ved AMD og
INTEL.

Jeg var dog ikke klar over at AMD hade så mange forskælige sokler .....
trodet bare der kom en ny til Athon64

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-05 11:21

Kai LJ. Rasmussen wrote:

> Jeg undres over i skifter så tit og så kun CPU. eller en anden stump
> ... Kan i virkelig MÆRKE forskælden eller skal I ikke ind om måle det

Jeg kan ikke mærke de seneste processorskift jeg har foretaget mig -
grunden til at jeg vil op på en Barton 3200+ er nærmest en
"panik-handling" da den er på vej ud (sammen med Socket A) og jeg gerne
vil have lidt længere levetid på mit øvrige system.

> Ok hvis du også Jesper, sider med en 1800+ kan jeg da godt se det
> giver et spark

Jeg sidder med en Barton 2500+.

> Jeg har altid skiftet det hele .... altså min MB og CPU ..... så er

Jeg har aldrig skiftet det hele. Jeg opgraderer det der kan betale sig
at opgradere. Sidst jeg opgraderede blev det til et skift fra GF2MX til
GF4Ti - det kunne mærkes...

> Og da særligt med disse AMD CPUer som der bliver advaret mod at
> skifte selv.

De er ikke svære at skifte selv. Det der er svært er at montere en
dårligt konstrueret køleprofil. Hvis man holder sig til de gode
køleprofiler (Spire WhisperRock, feks), så kan man faktisk skifte CPU
uden at flytte maskinen. Man slukker bare for den og hiver låget af
kabinettet. Derefter piller man køleren af, piller CPU'en ud, sætter ny
CPU i og sætter køleren på igen. Jeg har gjort dette mens kabinettet
stod ved siden af skærmen (skærmen stod faktisk lidt ivejen for
operationen).

> Jeg var dog ikke klar over at AMD hade så mange forskælige sokler
> ..... trodet bare der kom en ny til Athon64

Der er 3 forskellige til Athlon64.

Jesper G. Poulsen

Fra : Noerlev

Dato : 08-01-05 07:15

"Andersen" <andersen@mathiassen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der meget forskel på disse CPU'er??
> Og ville det kunne betale sig at skifte fra bartonen til athlon64??

Hasighedsforskelle kan ses her:

http://www.tomshardware.com/cpu/20040318/athlon-fx53-12.html

Noerlev