Ekstra ram - logik eller ikke logik?
Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 03-01-05 19:18

Ved ramudvidelse synes det "normalt", at der er meget lidt logik i hvad der
fungerer eller ikke fungerer og hvorfor.
Jeg har en Medion 3.4 Ghz med 2x256MB dual DDR400 Mhz. som jeg ønsker
udvidet.
Det viste sig at være af mærket Samsung.
Jeg blev anbefalet 2 stk. 256MB af mærket Kingston, men maskinen blev
ustabil - visse opstarter mislykkedes.
Leverandøren tilbød 2 nye af samme slags - idet den ene måtte formodes at
være defekt?
Nu blev maskinen ekstrem sløv.
Da jeg så - ved ikke rigtigt hvorfor - prøvede at bytte rundt på Samsung og
Kingston - virker det hele tilsyneladende OK.
Jeg siger tilsyneladende, idet det endnu kan vise sig at være ustabilt.
Er der andre, der kan nikke genkendende til lignende oplevelser.
Hilsen
Jørgen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-01-05 19:33

"Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Jeg siger tilsyneladende, idet det endnu kan vise sig at være
> ustabilt. Er der andre, der kan nikke genkendende til lignende

Skal lige forstå den rigtig, sidder der 4x256 klodser i maskinen, 2x
kingston og 2x Samsung?

Kører dit bundkort rammen som Dualchannel og gør det den over alle 4
klodser?

Hvis ja til alt ovenstående, så vil jeg mistænke dit problem at være Dual
Channel. Dual channel kræver at alle ram klodserne helst er identisk på
specifikationerne, derfor anbefaler mange producenter at klodserne er 100%
identisk på både leverandør af rammen og modellen af klodsen.

Du kan sagtens fx. køre med en kingston ram som har CAS værdi 3-3-3 og
Samsung som har 2-3-3, her vil Samsung rammen snuble over Kingstons
langsommere hastighed, dermed enten at skulle foretage hele operationen
igen eller sætte sin hastighed ned, alt efter hvordan chipsettet vil
håndtere det.

Anbefaling, skaf nøjagtig den samme type ram der blev leveret med maskinen
eller køb 2x512MB klodser istedet som skal være 100% identisk med hinanden.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 03-01-05 22:07

Hej Bjarke
> "Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> crashed Echelon writing

> Skal lige forstå den rigtig, sidder der 4x256 klodser i maskinen, 2x
> kingston og 2x Samsung?
JA

> Kører dit bundkort rammen som Dualchannel og gør det den over alle 4
> klodser?
JA

> [...]
>
> Anbefaling, skaf nøjagtig den samme type ram der blev leveret med maskinen
> eller køb 2x512MB klodser istedet som skal være 100% identisk med

Jeg er også indstillet på eventuelt at ofre yderligere 2x512MB Kingston, men
hvis det viser sig, at det hele kører stabilt nu, så er der vel ingen fordel
ved at foretage udskiftning?
Hastigheden synes at være normal, og der har indtil nu ikke været nedbrud
eller andre problemer siden udskiftningen omkring middagstid.
Kingston klodsen har specf.:KVR400X64C3A/256
Samsung klodsen har en masse info: CN0439PC3200U-30331-Z og M368L3223FTN-CCC
256MB DDR PC3200CL3.

Skal jeg bare prøve at afvente hvordan det går de nærmeste dage, eller vil
du foreslå den omtalte udskiftning under alle omstændigheder?

Hilsen
Jørgen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-01-05 22:10

> Skal jeg bare prøve at afvente hvordan det går de nærmeste dage, eller
> vil du foreslå den omtalte udskiftning under alle omstændigheder?

Hvis vi ser bort fra penge og besværet i det, så for bedst ydelse mht
dual channel og imho renhed i ram siden, så vil jeg anbefale du får fat i
klodser, så du kører med 4x 100% identiske mærke og model ram klodser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 05-01-05 12:24

Jørgen Jørgensen wrote:

> Jeg er også indstillet på eventuelt at ofre yderligere 2x512MB Kingston, men
> hvis det viser sig, at det hele kører stabilt nu, så er der vel ingen fordel
> ved at foretage udskiftning?

Rigtigt - ingen ustabilitet, så er udskiftning unødvendig.

> [...]
> Skal jeg bare prøve at afvente hvordan det går de nærmeste dage, eller vil
> du foreslå den omtalte udskiftning under alle omstændigheder?

Jeg ville bare lade det køre som det er.
Kør evt. en test;

http://memtest.org/

Hent f.eks. "Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)", pak ud med zip, og
brænd på en CD-RW (så du kan slette den igen senere).

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 06-01-05 13:03

Hej Jens
Tak for din anbefaling, som jeg nok vil følge - indtil nu har jeg ikke
oplevet noget ustabilt ved systemet.
Jeg har bare på fornemmelsen at min løsning er noget "fusk", men hvis det
hele fungerer perfekt, vil jeg jo nok glemme det hele.
NB. Jeg har et tilbud på at bytte de 2x256 Kingston imod 2x512 Kingston, men
får jo så 2x256 Samsung i overskud. Det er en løsning som for mig synes lidt
mere "rigtig". Det vil koste mig ca. kr. 500 og måske større
tilfredsstillelse. Omvendt vil jeg da nok sige, at hvis det er det samme som
at smide pengene ud i luften, så er det normalt ikke mig, men jeg er her
meget i tvivl.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-01-05 13:43

Jørgen Jørgensen wrote:
> Tak for din anbefaling, som jeg nok vil følge - indtil nu har jeg ikke
> oplevet noget ustabilt ved systemet.
> Jeg har bare på fornemmelsen at min løsning er noget "fusk"

Egentlig ikke. Jeg plejer at anbefale folk at bruge ens moduler, men
det er _inden_ de køber dem.
Der findes nemlig/desværre moduler, som vil være _meget_ ustabile
sammen med andre - men hvis man først _har_ købt forskellige moduler,
og man ikke har stabilitetsproblemer, så skulle der ikke været noget
at bekymre sig om.

> [...]
> at smide pengene ud i luften, så er det normalt ikke mig, men jeg er her

Hvis du stadig er usikker, så kør den memtest. Hvis den kan køre i et
døgn uden påvise én eneste RAM-fejl, så er der ingen grund til at
bytte noget (så er det nærmere en dårlig idé at bytte).

Memtest skal startes/bootes fra CD, og kører helt uden operativsystem.