1. Er lydkort gået? - 2. Hvilket lydkort?
Fra : Cifly

Dato : 01-01-05 12:24

Hej, og godt nytår til alle.

For knap en måned siden, købte jeg en ny pc.

Min PC er koblet til mit anlæg med et phono stik og det har virket
upåklageligt på min gamle pc og knap en måned på denne.

Men en lørdag aften, ville jeg køre min DVD igennem anlægget (har også
fungeret på min gamle), så jeg byttede stikkende rundt og frakoblede derfor
PC phono stikkende.

Men da jeg søndag morgen isatte dem igen, var lyden forsvundet fra min pc.
Hverken gennem anlægget (der fremkommer blot en ildevarslende brummelyd
gennem højttalerne), gennem høretelefonstikket foran eller stikket bag på
lydkortet.

1)
Mit spørgsmål er så: er mit lydkort gået død - kan jeg tjekket det på andre
måder end de hidtil benyttede?

2)
I tilfælde af at mit lydkort er gået - hvad skal man så investerer i? - Det
er jo en ren jungle at finde rundt i.

Økonomi: fra 300 - 500. Skal bruges til musik og spil.

VH Cifly

Fra : Mads

Dato : 01-01-05 12:59

On Sat, 1 Jan 2005 12:24:24 +0100, "Cifly"
<clauss@postkasse_hxlk.net(fjern_hxlk).net> wrote:

>1)
>Mit spørgsmål er så: er mit lydkort gået død - kan jeg tjekket det på andre
>måder end de hidtil benyttede?

Tjek at der ikke bare er skruet ned/slukket i Windows mixer'en

Prøv med et par hovedtelefoner eller nogen andre højttalere

>2)
>I tilfælde af at mit lydkort er gået - hvad skal man så investerer i? - Det
>er jo en ren jungle at finde rundt i.
>
>Økonomi: fra 300 - 500. Skal bruges til musik og spil.

Et rigtigt godt kort til små penge er et SoundBlaster Audigy 2 Value
Det kan fås til en 330 - 390 kr

mvh Mads

Fra : Cifly

Dato : 01-01-05 16:30

"Mads" <DeathTo@ll.spammers> skrev i en meddelelse

> [...]
Det

| Et rigtigt godt kort til små penge er et SoundBlaster Audigy 2 Value

Så er det jeg undres. Hvad er forskellen på:

1. Creative Sound Blaster Audigy 2 Value til 324 kr.
2. Creative Sound Blaster Audigy 2 til 625 kr.
3. Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS til 689 kr.

Noget siger mig, at man betaler for kvaliteten, men de egentlige forskelle i
specifikationerne, kan jeg ikke se.

Iøvrigt: har jeg testet mit lydkort på kryds og tværs og, da det er onboard
kan jeg ikke skifte slot. Det virker bare ikke.

Fra : Mads

Dato : 01-01-05 17:20

On Sat, 1 Jan 2005 16:29:49 +0100, "Cifly"
> [...]

>3. Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS til 689 kr.
>
>Noget siger mig, at man betaler for kvaliteten, men de egentlige forskelle i

Forskellen ligger i de stik som kortene er udstyret med, samt i
indpakningen. Value bulk udgaven leveres i en plastikpose
med en løs driver CD, men uden manual eller fin æske.
Desuden har Value udgaven ingen midi/spilport og der er vist
også et par andre små forskelle i stikkene mht. digital ind og ud,
men ikke noget der har betydning hvis der bare skal sluttes en
flok højttalere eller et stereoanlæg til kortet.
Selve elektronikken og processoren på kortene er præcis den
samme og de leverer den samme lydkvalitet.

http://www.soundblaster.com/products/audigy/specs.asp

mvh Mads

Fra : Cifly

Dato : 01-01-05 18:04

> [...]
| Selve elektronikken og processoren på kortene er præcis den
| samme og de leverer den samme lydkvalitet.

Så til spil og tilslutning til anlæg, vil det fungere fint, hvis jeg har
forstået det rigtigt.

Tak for hjælpen, Mads.

Fra : Mads

Dato : 01-01-05 18:27

On Sat, 1 Jan 2005 18:03:41 +0100, "Cifly"
<clauss@postkasse_hxlk.net(fjern_hxlk).net> wrote:

>Så til spil og tilslutning til anlæg, vil det fungere fint, hvis jeg har
>forstået det rigtigt.

Fuldstændigt korrekt.

Jeg har selv to stks Audigy 2 Value kort i mine maskiner
og de er bare alletiders.

>Tak for hjælpen, Mads.

Velbekomme

mvh Mads

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 02-01-05 02:50

"Cifly" <clauss@postkasse_hxlk.net(fjern_hxlk).net> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3. Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS til 689 kr.
>
> Noget siger mig, at man betaler for kvaliteten, men de egentlige forskelle

ZS kan levere den korrekte bitrate hvis man fortæller at det skal.
De andre laver den om uanset hvad.

/Kenneth Iversen

Fra : Mads

Dato : 02-01-05 10:57

On Sun, 2 Jan 2005 02:49:34 +0100, "Kenneth Iversen"
<kenneth.iversen@notvalid.tele.duh> wrote:

>ZS kan levere den korrekte bitrate hvis man fortæller at det skal.
>De andre laver den om uanset hvad.

Gider du ikke lige uddybe det lidt nærmere ?

mvh Mads

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 02-01-05 13:03

> Gider du ikke lige uddybe det lidt nærmere ?

Jo da. Audigy 2 ZS og Audigy 4 Pro er de eneste kort der kan levere
korrekt bitrate.

Andre Audigy 1+2 og også Live kort resampler lyden.

F. eks hvis du afspiller en 44.1 Khz fil. Så resampler den om til 48Khz
og muligvis også om til 44.1Khz igen.
Hvis du søger på Audigy 2 resample på google så finder du masser
af sider der omhandler dette.

F. eks denne
http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.id=soundblaster&message.id=2469&query.id=39288#M2469

/Kenneth Iversen

Fra : Mads

Dato : 02-01-05 16:05

On Sun, 2 Jan 2005 13:02:37 +0100, "Kenneth Iversen"
> [...]

>og muligvis også om til 44.1Khz igen.
>Hvis du søger på Audigy 2 resample på google så finder du masser

Nåh, på den måde. Ja, men det har vel kun betydning hvis man roder
med at optage og redigere lyd i høj kvalitet, ikke sandt ?

Til spil og til at lytte til et par MP3 filer tvivler jeg meget stærkt
på at sådan noget har betydning. Jeg er ihvertfald helt tilfreds
med den lyd mine Audigy 2 Value kort kan spytte ud.

mvh Mads

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 02-01-05 22:09

> Nåh, på den måde. Ja, men det har vel kun betydning hvis man roder
> med at optage og redigere lyd i høj kvalitet, ikke sandt ?

Jo muligvis.

> Til spil og til at lytte til et par MP3 filer tvivler jeg meget stærkt
> på at sådan noget har betydning. Jeg er ihvertfald helt tilfreds
> med den lyd mine Audigy 2 Value kort kan spytte ud.

Det kommer nok an på lytteren. Jeg har heller ingen problemer
med at lytte til det kort men der er personer der ikke vil eje et kort
som resampler.

/Kenneth Iversen

Fra : Cifly

Dato : 03-01-05 07:39

"Kenneth Iversen" <kenneth.iversen@notvalid.tele.duh> skrev i en meddelelse
> [...]
|
| Det kommer nok an på lytteren. Jeg har heller ingen problemer
| med at lytte til det kort men der er personer der ikke vil eje et kort

Nu har jeg i hvert fald investeret i et Audigy 2 Value. Det er garanteret
bedre end onboard kortet

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-01-05 13:30

Cifly wrote:

> [...]
> fungeret på min gamle), så jeg byttede stikkende rundt og frakoblede derfor

Slukkede du for anlæg og PC da du byttede stikkene?

Det gjorde jeg uheldigvis ikke for nogle år siden - det endte med en
smadret lydindgang på min video da jeg satte den til min PC. Når skidtet
ikke er jordet, risikerer du at der står 110 volt på stel.

> [...]
> lydkortet.
>
> Mit spørgsmål er så: er mit lydkort gået død - kan jeg tjekket det på andre

Geninstaller det i en anden PCI-port. Hvis det ikke virker der, så er det
ret sikkert dødt. Vær glad for anlæget stadig virker (?)

--
Mvh. Lars

Fra : Cifly

Dato : 01-01-05 15:50

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

| Geninstaller det i en anden PCI-port. Hvis det ikke virker der, så er det
| ret sikkert dødt. Vær glad for anlæget stadig virker (?)

Det tror jeg så faktisk ikke jeg gjorde
Men et nyt lydkort vil gøre tricket, ik?

Fra : Mads

Dato : 01-01-05 16:09

On Sat, 1 Jan 2005 15:50:22 +0100, "Cifly"
<clauss@postkasse_hxlk.net(fjern_hxlk).net> wrote:

>Men et nyt lydkort vil gøre tricket, ik?

Sansynligvis, men tjek nu lige nogen af de andre ting først.

mvh Mads