Sikrings-størrelse til PSU
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 30-12-04 19:24

I min 350W PSU sidder en 8A 250V sikring. Er den ikke lidt rigelig stor?

Hvad er standardstørrelsen/-størrelserne for PSU-sikringer? Jeg vil anskaffe
mig et lille udvalg til at have liggende...

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : Casper Bang

Dato : 30-12-04 22:11

>I min 350W PSU sidder en 8A 250V sikring. Er den ikke lidt rigelig stor?

Jo, det lyder lidt vildt... 2,000 watt burde være lige lovligt meget at
trække igennem dén sikring :s

Jeg er egentligt overrasket over at der må sidde sådanne sikringer i
konsumelektronik - der går da ild i strømforsyningen, før dén sikring ryger!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-12-04 23:40

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.name> wrote in message
>I min 350W PSU sidder en 8A 250V sikring. Er den ikke lidt rigelig stor?

Jo det lyder sådan... 2A tror jeg vil være mere passende. hvis sikringen
ellers har en normal smeltningskurve, skal der nu meget til at springe en 2A
alligevel

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 31-12-04 00:16

Anders Lau Mandsholm wrote:
> I min 350W PSU sidder en 8A 250V sikring. Er den ikke lidt rigelig stor?
>
> Hvad er standardstørrelsen/-størrelserne for PSU-sikringer? Jeg vil anskaffe
> mig et lille udvalg til at have liggende...

Hvis vi forestiller os at den leverer maksimal ydelse, og at
effektiviteten er 85 %, så tager den 350/0,85 = ca. 412 Watt (hvoraf
de 62 bliver afsat i selve PSU'en).
412/230 = ca. 1,8 Ampere.
Så har jeg endda ikke taget højde for faseforskydning.

En 2-Amperes sikring er lige på kanten, hvis den skal give i nærheden
af maksimal effekt, men til 50 % ydelse er det en tilpas størrelse.

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 31-12-04 11:13

Ville 3A eller 4A således kunne dække alle behov for strømforsyning i en
PC-sammenhæng? Fra 350W til 500W PSU's?

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Stud.merc.(dat.)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 01-01-05 15:03

Anders Lau Mandsholm wrote:
> Ville 3A eller 4A således kunne dække alle behov for strømforsyning i en
> PC-sammenhæng? Fra 350W til 500W PSU's?

Som Morten L. har skrevet, så er der også startstrømmen at tage i
betragtning.
Jeg havde også fornemmelsen af før, at jeg havde glemt noget, og
startstrømmen skal sikringen selvfølgelig også kunne klare uden at
springe.
Når der sidder en 8A sikring i, så er det nok grunden til det.

Fra : Morten L.

Dato : 31-12-04 20:30

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.name> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er standardstørrelsen/-størrelserne for PSU-sikringer? Jeg vil
> anskaffe mig et lille udvalg til at have liggende...

Det lyder som en ret almindelig sikring. 6,3A træg er nok mere almindelig.
Sikringens størrelse har stort set ingenting med det nomielle forbrug at
gøre - den er dimensioneret til at kunne holde til opstarts-strømmen, som er
mange gange større end strømmen under normal drift.

Strømforsyninger har det med enten slet ikke at ville bruge strøm - eller et
eller andet kortslutter totalt og aldeles - det er det sidste sikringen skal
sikre mod.

Glem det med lageret af sikringer - er sikringen først sprunget, er der 90%+
chance for, at der er sket et eller andet, der har fået den til at springe.
Bevares - tråden KAN da blive "træt" - men det er sjældent!

Mvh
Morten