død maskine
Fra : Aragorn24

Dato : 30-12-04 09:59

En maskine der bliver tændt, alt kører men der kommer intet signal på
skærmen.

Har sat grafikkortt over i en anden maskine, og det virkede fint.

Jeg har reesetet bios, uden hjælp.

Når jeg piller ramklodsen ud, så giver computeren lange bip lyde.

Jeg kan ikke tjecke ramne, da maskine nr 2 kører på SD ram, øv.

Kan jeg med de biplyde konstatere at CPUen virker som den skal? Da det er en
AMD, har jeg ikke lyst til at pille køleren af.

Nogen der har ideer til hvad det kan være? ligenu, er cdrom og hd pillet af,
blæserne kører men intet signal på skærmen.

Hjælp. mvh Dennis

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-12-04 10:08

Aragorn24 wrote:

> Når jeg piller ramklodsen ud, så giver computeren lange bip lyde.

Der er liv i de mest basale funktioner

> Jeg kan ikke tjecke ramne, da maskine nr 2 kører på SD ram, øv.

Begge dine maskiner anvender højst sandsynligt SD-RAM. Spørgsmålet er
så om en an dem anvender DDR hvor den anden anvender SDR?!

> Kan jeg med de biplyde konstatere at CPUen virker som den skal?

Kig i bundkortmanualen.

> det er en AMD, har jeg ikke lyst til at pille køleren af.

Idet den ikke melder RAM-fejl med RAM i maskinen, er der kun CPU'en
tilbage. Er der køling på CPU'en?

Jeg vil gætte på CPU-fejl i et eller andet omfang. Fortæl lidt mere om
CPU og køler.

Jesper G. Poulsen

Fra : Villy Jensen

Dato : 30-12-04 10:12

> Når jeg piller ramklodsen ud, så giver computeren lange bip lyde.

Bip-lyde ved POST genereres af CPU
- derfor er din CPU ikke (helt) død.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-12-04 13:00

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bip-lyde ved POST genereres af CPU
> - derfor er din CPU ikke (helt) død.

Øhhh???
Hvis jeg flår CPU'en ud af mit bundkort får jeg da også biplyde..
Det er BIOS der lyder lydene og ikke CPU'en, hvor i alverden har du den
påstand fra?

Mvh
Benjamin

Fra : Villy Jensen

Dato : 30-12-04 14:02

> Øhhh???
> Hvis jeg flår CPU'en ud af mit bundkort får jeg da også biplyde..
> Det er BIOS der lyder lydene og ikke CPU'en, hvor i alverden har du den
> påstand fra?

Det er nyt for mig ...

1) I "gamle dage" blev bip-lydende lavet af CPU'en ud fra et lille
programstump i BIOS.

2) Det er fejlagtigt angivet på
http://www.netexplorer.dk/artikler/pc/pc-01-bios.shtml
at "BIOS gør" en masse, men BIOS er EEPROM, der ikke kan eksekvere
'nogetsomhelst'.

3) Det er da praktisk med en 'missing CPU-fejlmelding kode', og der er
åbenbart tilføjet lidt 'bip-logik' i chipsettet, så man kan høre 'bip' fra
et bundkort uden CPU.

Så Dennis:
Hvilket mobo?
Hvad sker der hvis du prøver at starte op helt uden CPU?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 11:04

Aragorn24 wrote:
> [...]
>
> Nogen der har ideer til hvad det kan være? ligenu, er cdrom og hd
> pillet af, blæserne kører men intet signal på skærmen.

Virker din skærm?

Morten O

Fra : Aragorn24

Dato : 30-12-04 13:58

ja skærmen virker fint, computeren har kørt meget fint på 43c, på cpu og 34
i system temp.
Der sidder et thermat take cpukøler på, som kører fint.

Maskinen er kun 3uger gammel, den hr aldrig været overclocket, den blev
slukket almingeligvis igår aftes, og imorgen da den blev tændt, ingen
biplyde, skærmen virser mælding, intet signal, det fanme underligt...

mvh
Dennis

Fra : Casper Bang

Dato : 30-12-04 15:57

> Maskinen er kun 3uger gammel, den hr aldrig været overclocket, den blev
> slukket almingeligvis igår aftes, og imorgen da den blev tændt, ingen
> biplyde, skærmen virser mælding, intet signal, det fanme underligt...

Er skærmen død?

Fra : Emil

Dato : 30-12-04 16:10

On Thu, 30 Dec 2004 13:58:24 +0100, Aragorn24 wrote:

>Maskinen er kun 3uger gammel, den hr aldrig været overclocket, den blev
>slukket almingeligvis igår aftes, og imorgen da den blev tændt, ingen
>biplyde, skærmen virser mælding, intet signal, det fanme underligt...

Ved den slags tilfælde, tager jeg alle ledninger fra computeren,
smækker den op på et bord, åbner den, sikrer mig mod statisk
elektricitet, løsner og genisætter ALLE stikforbindelser,
herunder indstikskort.
Hvis CPUén ikke kan løsnes uden at fjerne køleprofilen, prøver
jeg først om de andre ting har haft en effekt.

I 90 - 95% af tilfældende løser det problemet.

m.v.h. Emil