Hvilken type RAM?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-12-04 10:43

En kammerat har lige ringet til mig, for at høre hvilken type RAM han
skal sætte i sin PC. Jeg aner ikke hvilken PC han har, og har ikke
lige mulighed for at tage på visit.

Hvordan finder han/jeg nemt ud af, hvilke moduler der kan bruges i
hans PC?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Få en Gmail-konto uden beregning, når du handler hos simlock.dk
- det kræver blot du beder om den ved ordreoprettelse...

Fra : Ricko.

Dato : 28-12-04 10:54

> [...]
> lige mulighed for at tage på visit.
>
> Hvordan finder han/jeg nemt ud af, hvilke moduler der kan bruges i
Bed ham hente dette lille gratis prog , der kan han se alt som det du ønsker
http://www.lavalys.com/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-12-04 18:19

On Tue, 28 Dec 2004 10:53:42 +0100, "Ricko." <ricko@livsnyter.com>
wrote:

>Bed ham hente dette lille gratis prog , der kan han se alt som det du ønsker
>http://www.lavalys.com/

Det er hentet, og her er nogle af de oplysninger der kommer:

128MB SD-RAM, 133MHz
DIMM, SD-RAM, 60 ns

Han har tilsyneladende 4 slots, hvoraf der sidder et 128 MB-modul i
det ene. Kan han frit vælge at sætte fx et 512 MB-modul i et af de
andre slots? Det skal vel blot være samme hastighed som det første
modul?

Hvordan kan han vide hvor mange pins klodserne bruger? Er der andre
relevante oplysninger der skal vides, inden han bedriver sig ud for at
købe en klods?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-12-04 19:40

Lasse Hedegaard wrote:

> Hvordan kan han vide hvor mange pins klodserne bruger? Er der andre

Ved at kigge under "Motherboard -> SPD"

Jesper G. Poulsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-12-04 19:57

On 28 Dec 2004 18:40:12 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Ved at kigge under "Motherboard -> SPD"

Herunder er disse informationer (dog fra min PC, en bærbar). Jeg kan
umiddelbart ikke se hvor der står hvor mange pins der er tale om?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-12-04 20:18

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-12-04 21:03

On 28 Dec 2004 19:18:22 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

Og det betyder?

Den type RAM jeg har, har måske altid det samme antal pins? Det tror
jeg ikke min kammerats RAM har. Så vil han måske kunne se
informationerne - mens jeg ikke ser noget?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-04 01:04

Lasse Hedegaard wrote:

> Og det betyder?

Alle info stod i de to linier.

> informationerne - mens jeg ikke ser noget?

DDR SD-RAM i en stationær PC er 184pin DIMM.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-12-04 01:23

On 29 Dec 2004 00:04:04 GMT, "Jesper G. Poulsen"

>Alle info stod i de to linier.

Nej, det er som sagt IKKE den maskine det handler om.

>DDR SD-RAM i en stationær PC er 184pin DIMM.

De informationer jeg har skrevet er fra min egen (bærbare) PC - det er
ikke den der skal findes RAM-klodser til. Jeg indsatte blot
oplysningerne for at vise, at jeg ikke kan se et pin-antal nogle
steder.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-04 11:26

Lasse Hedegaard wrote:

> Nej, det er som sagt IKKE den maskine det handler om.

Jo, du skal bare læse de to linier på den relevante maskine...

> oplysningerne for at vise, at jeg ikke kan se et pin-antal nogle
> steder.

Man læser disse linier og deraf kan man finde svaret, idet der ikke er
to forskellige typer RAM med samme antal forbindelser...

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-12-04 20:37

Lasse Hedegaard wrote:
> umiddelbart ikke se hvor der står hvor mange pins der er tale om?

Det giver som Jesper skrev sig selv med disse data.

Men vær opmærksom på at udviklingen jo går fremad, så PC3200 ram er mange
steder billigere end PC2700 - og da forskellen er max-hastigheden, så kan du
godt bruge PC3200 i stedet, da hurtigere ram godt kan køre langsommere.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-12-04 21:02

On Tue, 28 Dec 2004 20:37:12 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Det giver som Jesper skrev sig selv med disse data.

Det er ikke de data der er relevante. De pågældende data er taget fra
min PC, ikke den hvortil der skal købes mere RAM.

> [...]
>godt bruge PC3200 i stedet, da hurtigere ram godt kan køre langsommere.

Da jeg købte PC, da valgte jeg PC2700 i stedet for en langsommere
klods, netop fordi ekstrabeløbet var ganske lille. Jeg havde enten
ikke mulighed for PC3200, eller også var ekstrabeløbet stort. Det er
dog ikke relevant, da det som sagt ikke er den pågældende PC det
handler om.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-12-04 22:53

Lasse Hedegaard wrote:
> Det er ikke de data der er relevante. De pågældende data er taget fra
> min PC, ikke den hvortil der skal købes mere RAM.

Det har du selvfølgelig ret i - der var jeg lige hurtig nok.

> Da jeg købte PC, da valgte jeg PC2700 i stedet for en langsommere
> klods, netop fordi ekstrabeløbet var ganske lille. Jeg havde enten
> ikke mulighed for PC3200

Meget tænkeligt - men nu har udviklingen gjort, at det er PC3200, der sælges
mest af - og derfor er det pludselig blevet billigst mange steder

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-12-04 21:09

> [...]
du
> godt bruge PC3200 i stedet, da hurtigere ram godt kan køre langsommere.

Nu bliver der vist rodet rundt i begreberne. De første data som Lasse sendte
opfattede jeg helt sikkert som værende gammel sdram med 133 mhz, altså 168
pins.
De næste data han sender er ikke fra kammeratens pc, men fra hans egen
bærbare, og der er så pludselig ddr ram af 184 pins typen. Men det er jo
ligegyldigt, hvad han har i sin egen pc.
Det er resultatet fra kammeratens pc vi skal have, for at kunne se
yderligere.
Der kan han så se under motherboard - memory, hvor meget memory den kan tage
i alt. Det kan man så dividere med 4 og derved når man frem til, hvor store
moduler den kan bruge.
Eller han kan under Motherboard se, hvilket fabrikat mb der er tale om. Så
kan vi finde manualen på nettet og læse informationerne deri.
Når han så skal ud og købe, skal han være opmærksom på, at der er ikke mange
tilbage som har sdram og de fleste er meget dyre, og hos de fleste er det
ikke lagervare.
Så hvis det er sdram kunne jeg anbefale at forsøge at få fat i noget brugt.
Det handles i markedsgrupperne for ca. 100 kr. pr. 128 mb.

Kurt

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-12-04 21:55

On Tue, 28 Dec 2004 21:09:20 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtnospam@portalen.no> wrote:

>Nu bliver der vist rodet rundt i begreberne. De første data som Lasse sendte
>opfattede jeg helt sikkert som værende gammel sdram med 133 mhz, altså 168
>pins.

Måske, jeg faldt blot over flere forskellige pins-antal på
edbpriser.dk (DIMM 168-, 184- og 240-pins).

>De næste data han sender er ikke fra kammeratens pc, men fra hans egen
>bærbare, og der er så pludselig ddr ram af 184 pins typen. Men det er jo
>ligegyldigt, hvad han har i sin egen pc.

Ja - det var dog fordi jeg ikke kunne se noget om pins på min egen PC.

>Det er resultatet fra kammeratens pc vi skal have, for at kunne se
>yderligere.

Selvfølgelig.

>Der kan han så se under motherboard - memory, hvor meget memory den kan tage
>i alt. Det kan man så dividere med 4 og derved når man frem til, hvor store
>moduler den kan bruge.

Han kan frit have et 128 MB-modul siddende (hvilket der er allerede)
og putte et 512 MB-modul i? Jeg husker engang, at man skulle have to
ens moduler.

>Eller han kan under Motherboard se, hvilket fabrikat mb der er tale om. Så
>kan vi finde manualen på nettet og læse informationerne deri.

Det kunne selvfølgelig også være en mulighed.

469,- for 512 MB noname, er det galt?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-12-04 23:06

Lasse Hedegaard wrote:
> Måske, jeg faldt blot over flere forskellige pins-antal på
> edbpriser.dk (DIMM 168-, 184- og 240-pins).

OK - det er så PC133 ram - men der skal du heller ikke spekulere på andet -
pins antallet giver sig selv, når det er PC133 ram - altså 168 pins.

> Ja - det var dog fordi jeg ikke kunne se noget om pins på min egen PC.

Nej - PC2700 (AKA DDR333) (og andre hastigheder f.x. PC2100 (også kaldet
DDR266 eller PC3200 AKA DDR400) ) er 184 pins .

> Han kan frit have et 128 MB-modul siddende (hvilket der er allerede)
> og putte et 512 MB-modul i? Jeg husker engang, at man skulle have to
> ens moduler.

Det skal man ikke med PC133 - der kan du godt have to forskellige - men
nogle ældre PC'er er lidt sære og vil kun have f.x. 256 mb i hver blok - men
det kan du nok se i maualen om den kan klare 512 mb i en blok - jeg havde
også en Compaq på et tidspunkt, der kun kunne klare 384 mb i det hele - men
hvis du sætter større i, en den klare, så sker der ikke andet, end, at den
kun bruger en del af blokken.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-12-04 23:17

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse >
> Han kan frit have et 128 MB-modul siddende (hvilket der er allerede)
> og putte et 512 MB-modul i? Jeg husker engang, at man skulle have to
> ens moduler.

Det kommer an på mb. De fleste mb med sdram er ligeglade med, om der er
forskellige størrelser. Nogle vil bare have, at de sidder i en bestemt
rækkefølge. Typisk den største i bank 1 osv.
Men der mangler stadig nærmere oplysninger til at finde ud af, om hans mb
understøtter 512 moduler.

> 469,- for 512 MB noname, er det galt?

Nej, ikke specielt. Jeg troede ikke, at man kunne få dem til den pris. Jeg
så lige i et Zitech katalog, at de ville have godt 900 kr. for et 512 modul,
så derfor troede jeg at prisen var højere. Men når man tager porto m.m.
skulle det være muligt at spare mindst 100 kr. på brugt, men det er jo
spørgsmålet om man gider løbe den chance.

Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-04 01:07

Kurt B. Andersen wrote:

> Det kommer an på mb. De fleste mb med sdram er ligeglade med, om der

Mener du SDR SD-RAM eller DDR SD-RAM?

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 28-12-04 23:12

> Det er hentet, og her er nogle af de oplysninger der kommer:
>
> 128MB SD-RAM, 133MHz
> DIMM, SD-RAM, 60 ns
>
> Hvordan kan han vide hvor mange pins klodserne bruger?

Gammeldaws SD-Ram PC133 er 168pins og kun det. Den "nye" DDR SD-Ram er
184pins så det skulle ikke være muligt at putte en forkert klods i hvis det
er det du er bange for.

/Søren

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-12-04 00:41

On Tue, 28 Dec 2004 23:12:02 +0100, "Søren Christensen [8000]"
<5161120m001-FJERNDETTE-@stofanet.dk> wrote:

>Gammeldaws SD-Ram PC133 er 168pins og kun det. Den "nye" DDR SD-Ram er
>184pins så det skulle ikke være muligt at putte en forkert klods i hvis det
>er det du er bange for.

Det er det nu ikke, det er bare fjollet, at han kommer hjem/får
tilsendt en forkert klods.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-04 01:08

Søren Christensen [8000] wrote:

> Gammeldaws SD-Ram PC133 er 168pins og kun det. Den "nye" DDR SD-Ram

SDR SD-RAM er 168pin og DDR SD-RAM er 184pin. Så er de rette
betegnelser fulgt med

Jesper G. Poulsen