MySQL og UTF-8
Fra : [non]birk

Dato : 13-02-05 21:12

Det her problem iriterre mig snart godt og grundigt, og jeg kan
simpelthen ikke finde ud af hvordan det skal løses.

Jeg har sat mit charset i MySQL til UTF-8, samt mit charset på XHTML
siden til UTF-8. Men skriver jeg æ, ø eller å (eller andre "specielle
tegn", kommer de som et "?" i mozilla og en firkant i MSIE.

Ændrer jeg mit charset på XHTML siden til iso-8859-1 bliver det vist
korrekt, til trods for MySQL stadig er UTF-8.

Er der nogen måde man også kan bruge UTF-8 på XHTML siden, og det hele
virker (uden at bruge htmlenteties)

- Philip

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-02-05 21:50

On Sun, 13 Feb 2005 21:11:32 +0100, "[non]birk"
<"[non]birk"@rock-zone.dk> wrote:

> [...]
>
>Ændrer jeg mit charset på XHTML siden til iso-8859-1 bliver det vist
>korrekt, til trods for MySQL stadig er UTF-8.

Det kunne godt lyde som om, at dataen rent faktisk ligger som UTF-8,
men under udtrækningen bliver trukket ud til ISO-8859-1-brug, og
dermed bliver konverteret undervejs.

På siden for mysql*-funktioner står der:
http://php.net/mysql
"Note: If you need charsets other than latin (default), you have to
install external (not bundled) libmysql with compiled charset
support."

Det kan godt tænkes, at du skal benytte mysqli-funktionerne i stedet
for:
http://php.net/mysqli
(og så hvis du evt. alligevel skal skifte, så gå over til at bruge et
abstraktionslag i stil med PEAR DB :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-02-05 21:51

<"[non]birk"@rock-zone.dk> wrote:

>Er der nogen måde man også kan bruge UTF-8 på XHTML siden, og det hele
>virker (uden at bruge htmlenteties)

... har du eventuelt en URL på det website, så vi kan se, hvad det rent
faktisk indeholder af tegn i outputtet?

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael

Dato : 15-02-05 15:42

Peter B gav mig dette svar fo noget tid siden...

Nogle af de senere RedHat-distributioner har tendens til at angive
UTF-8 som default tegnsæt over det hele - inklusive for Apache. Tjek
om det er tilfældet i din httpd.conf.

... og ret det til ISO-8859-1 (idet det lader til at dit content er
derefter)

// Michael