Autodate med phpmyadmin
Fra : Nederbasse

Dato : 13-02-05 16:29

Hej

Er der ikke noget med at man kan sætte en dato ind i en mysql tabel med
phpmyadmin ?
Altså noget med datatype= DATE og VAlue? NOW() eller CURRDATE , jeg har
prøvet med forskelligt men ianset havd jeg skriver kommer der 000 i tabellen

Lars

Fra : Mads Sülau Jørgensen

Dato : 13-02-05 17:23

Nederbasse wrote:

> Er der ikke noget med at man kan sætte en dato ind i en mysql tabel med
> phpmyadmin ?

Det har ikke noget med php eller phpmyadmin at gøre, det er ren SQL.

> Altså noget med datatype= DATE og VAlue? NOW() eller CURRDATE , jeg har
> prøvet med forskelligt men ianset havd jeg skriver kommer der 000 i tabellen

Men det kan gøres som så:

INSERT INTO tabel(felt1, datofelt) VALUES ('streng', NOW());

Det vil så indsætte en række i tabel med følgende værdier:

felt: 'streng'
datofelt: fx. 2005-01-01 00:00:00 hvis det nu var nytårsaften :)

--
Mads Sülau Jørgensen
"All glory to the hypno toad"

Fra : Nederbasse

Dato : 13-02-05 17:58

> [...]
>
> felt: 'streng'
> datofelt: fx. 2005-01-01 00:00:00 hvis det nu var nytårsaften :)

Ved godt det har med mysql at gøre men hvis der lige var en nem løsning i
stedet for at skulle rette i php koden
Jeg mener jeg har lavet det i phpmyadmin engang men er ikke helt sikker

Lars

Fra : Troels Hansen

Dato : 14-02-05 10:26

Nederbasse wrote:

> [...]
> stedet for at skulle rette i php koden
> Jeg mener jeg har lavet det i phpmyadmin engang men er ikke helt sikker

phpmyadmin kan ikke gøre noget ved databasen som du ikke kan gøre i ren sql.
Sæt din default value til now() og pas så ellers på når du laver en
update på en række, da dette vil resultere i at feltet vil opdatere til
den nuværende dato, medmindre du sætter feltet=feltet når du laver updaten.