Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Flytte indkomst over til sambo?
Fra : sualc

Dato : 13-02-05 10:50

Kan jeg flytte den del af min indkomst som ligger over topskatten over
til min kæreste, og dermed slipper vi billigere i skat? Jeg har hørt
flere sige noget om det, derfor vil jeg gerne vide det. Min kæreste og
jeg har boet sammen 3 1/2 år. Har prøvet at lede lidt på www.tax.dk
men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal lede under, håber i kan hjælpe.

Mvh.
Claus

Fra : Thomas

Dato : 13-02-05 10:57

"sualc" <sualc79@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg har boet sammen 3 1/2 år. Har prøvet at lede lidt på www.tax.dk
> men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal lede under, håber i kan hjælpe.

Kort svar: Nej, det kan du ikke

Fra : Anita

Dato : 13-02-05 11:17

Thomas wrote:

> Kort svar: Nej, det kan du ikke

Heller ikke hvis de gifter sig?

Venligst Anita

Fra : Knud Thomsen

Dato : 13-02-05 11:44

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Heller ikke hvis de gifter sig?

Nej indkomsten kan ikke (lovligt) flyttes til en anden person.

Det vil derimod være muligt i et vist omfang at manipulere med fradrag,
således at den som evt. har størst fordel af disse også har dem.

Knud

Fra : Brian R.

Dato : 14-02-05 16:08

Det er dog de færreste fradrag, der kan modregnes i topskatteberegningen,
idet den beregnes af personlig indkomst + evt. positiv nettokapitalindkomst.

Mvh,
Brian

Fra : Søren Mors

Dato : 14-02-05 20:26

sualc wrote:
> [...]
> jeg har boet sammen 3 1/2 år. Har prøvet at lede lidt på www.tax.dk
> men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal lede under, håber i kan hjælpe.

Hvis din kæreste ikke betaler mellemskat, dvs. tjener mindre end
259.500, og du betaler mellemskat (og det gør du jo tilsyneladende når
du betaler topskat) kan du spare lidt i skat ved at gifte dig.

Ikke-udnyttet mellemskattefradrag kan nemlig overføres mellem
ægtefæller. Systemet kan illustreres med et eksempel. Lad os sige at du
tjener 300.000 kroner. Du skal så betale mellemskat af 300.000 - 259.500
= 41.500. Hvis din kæreste tjener 100.000 har hun et uudnyttet
mellemskattefradrag på 259.500 - 100.000 = 159.500. Hvis I nu gifter
jer, vil de 159.500 overføres til dit mellemskattefradrag, som så vil
være på 259.500 + 159.500 = 419.000.

Af uransagelige årsager gælder dette ikke for topskatten.

Man kan så diskuttere om ussel mammon er en god grnud til at gifte sig.

Søren Mors

Fra : kjaer

Dato : 14-02-05 21:31

"sualc" <sualc79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har boet sammen 3 1/2 år. Har prøvet at lede lidt på www.tax.dk
> men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal lede under, håber i kan hjælpe.

De ville ellers være fint for dem med to kærster.