Pentium M
Fra : mogens

Dato : 13-02-05 07:56

Jeg har set at en del er begyndt at bruge Pentium-M for at opnå en støjsvag
maskine til eks. Mediacenter. Såvidt jeg har fundet ud af kræver det et
bundkort med Micro-ATX form factor? Og så er udvalget jo dels noget mere
begrænset og priserne højere. Er det en god idé at gå efter Pentium-M, eller
er det bedre at køb en almindelig processor og så investere lidt i en bedre
køler?

Mogens

Fra : Futte

Dato : 13-02-05 08:52

"mogens" <mail@mogenslunde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere begrænset og priserne højere. Er det en god idé at gå efter
> Pentium-M, eller er det bedre at køb en almindelig processor og så

Hej.
Hvis du kun vil bruge maskinen som Mediacenter, vil jeg foreslå
at du ser dig om efter et Via Epia-board, de kan i mange tilfælde
køles passivt.
Du behøver ikke være bange for at det ikke har kræfter nok, det har rigeligt
hvis du satser på et Linux-baseret Mediacenter, som jo oven i købet er
gratis.

Mvh. Futte.

Fra : mogens

Dato : 13-02-05 10:44

"Futte" <sigurdsigurdsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigeligt
> hvis du satser på et Linux-baseret Mediacenter, som jo oven i købet er

Hej Futte,

Er Via Epia ikke et specielt board beregnet til eks. en Media Center
Extender? Den har jo onboard CPU, og meget begrænsede udvidelsesmuligheder
(kun 1 PCI-32). Jeg skal have tilsluttet:
2 harddiske
1 DVD/RW
1 grafikkort
1 TV-tuner
Måske et lydkort

Jeg har hørt andre forslå Via Epia som Media Exender under Linux. Med en
trådløs netopkobling mod en server ville dette jo være en fin løsning. Men
umiddelbart forekommer det at være mit trin 2.

Har du forslag til en lydløs Media Center konfiguration?

Mvh/Mogens

Fra : Futte

Dato : 13-02-05 20:02

> [...]
> umiddelbart forekommer det at være mit trin 2.
>
> Har du forslag til en lydløs Media Center konfiguration?

Hej.
Det skulle være muligt at tilslutte alle de enheder du nævner, med
undtagelse af
grafikkort, men den indbyggede grafik er rigelig kraftig til et mediacenter.
Hvis du vil have bedre lyd end den indbyggede, findes der glimrende lydkort
til USB.
Hvis du vil vide mere om Via-Epia, kan du se det på nedenstående link.

Mvh. Futte.

http://www.viavpsd.com/product/epia_m_spec.jsp?motherboardId=81

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-02-05 11:29

On Sun, 13 Feb 2005 07:56:25 +0100, mogens <mail@mogenslunde.dk> wrote:

> [...]
> eller
> er det bedre at køb en almindelig processor og så investere lidt i en

Hej

Du vil få et billigere system hvis du bygger det op omkring en AMD XP-M.
De kan køres ved meget lav core volt og kan derfor køles lydløst. En stor
fordel ved denne løsning er også at der er et hav af motherboards at vælge
imellem. Og prisne på mobos til en xp-m korster kun det halve af hvad et
til en Pentium-M koster.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 13-02-05 19:09

Det det kræver at bruge sådan en processor er et bundkort med et mobile
chipset mener det hedder 855gm eller sådan der omkring! Og det er socket 479
hvor almindelig P4 er socket 478.