Mistet mobiltelefon
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 12-02-05 23:47

Min søn har været så uheldig at have tabt sin mobiltlf.
Jeg har selvfølgelig spærret sim-kortet hos udbyder, men er der andet
man kan/bør gøre i den forbindelse?

Mvh. Jan

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 13-02-05 00:42

"Jan Allan Andersen" <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Min søn har været så uheldig at have tabt sin mobiltlf.
> Jeg har selvfølgelig spærret sim-kortet hos udbyder, men er der andet man
> kan/bør gøre i den forbindelse?
>

> Mvh. Jan

Melde den tabt hos politiet med Emei nummer (det 15 cifrede)

/Ole

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 13-02-05 07:27

/Ole (6000) wrote:

> Melde den tabt hos politiet med Emei nummer (det 15 cifrede)

Det var jo lige det - Syntes jo nok der var noget man skulle/kunne/burde
gøre, udover at spærre sim-kortet hos udbyder
Mange tak.

Mvh. Jan

Fra : MOS

Dato : 13-02-05 08:15

Tror du ikke politiet har andet at lave, end at opspore mobiltelefoner.

/MOS

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 13-02-05 08:37

MOS wrote:

> Tror du ikke politiet har andet at lave, end at opspore mobiltelefoner.

Damn, her burde der have været en grafisk "give dig fingeren"

Fra : Fischer

Dato : 13-02-05 08:52

> Tror du ikke politiet har andet at lave, end at opspore mobiltelefoner.

Det var sgu en mærkelig kommentar?

Hvis den meldes stjålet/mistet hos politiet, vil den blive spærret på
IMEI-nummeret, så den ikke kan bruges i Danmark og en række Europæiske
lande.
Der er altså ikke tale om nogen aktiv sporing.

*Fischer

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 13-02-05 08:37

> Tror du ikke politiet har andet at lave, end at opspore mobiltelefoner.

Du udtaler dig tilsyneladende om ting du intet ved om.

Det, at man melder en telefon stjålet hos politiet gør ikke, at de sporer
den. De har, som du selv siger, andet at lave. Den bliver derimod
registreret i den internationale EIR-database. Det er en database over alle
IMEI-numre i verden der er meldt stjålet. Alle danske operatører, og næsten
alle i hele europa, er med i dette samarbejde. Hvis du dermed forsøger at
bruge en stjålet mobiltelefon hos en operatør der er med i samarbejdet, vil
du ikke kunne komme på netværk.

Derfor er det altid en god ting at melde telefonen stjålet hos politiet - så
kan det være, at tyven rent faktisk lærer, at man intet får ud af at stjæle
mobiltelefoner.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : MOS

Dato : 13-02-05 09:58

Så kan jeg da lige nævne, at jeg fik sjålet 2 mobiltelefoner, sidste efterår
(2004), og dem har jeg ikke set skyggen af endnu....

De blev stjålet i forbindelse med et indbrud !.
Regner ikke med at se skyggen af dem mere.
Og de er blevet meldt både til teleoperatør og politi !!.

/MOS

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 13-02-05 10:01

> Og de er blevet meldt både til teleoperatør og politi !!.

Ja, og dermed har tyven næppe fået noget ud af tyveriet andet end 2 ubrugelige
telefoner.

--
Michael
Imei-husker? Se http://www.imeinummer.dk

Fra : MOS

Dato : 13-02-05 10:32

Tyven kan jo ændre på IMEI nr. (godt nok ulovligt).
Så kan de ikke spores mere !.

/MOS

Fra : MOS

Dato : 13-02-05 10:18

Du bør nok også kontakte din forsikring, og høre om hvordan du skal forholde
dig.

Nu nævner du ikke noget, hvilken model det drejer sig om...

Hvis det er en billig model (eks. Nokia 3310), så kan
du ligeså godt købe en ny.

For du får med stor sansynlighed ikke ret mange penge fra din forsikring. Da
der på de flete forsikringer er en hvis selvrisiko.

Skulle den 'gamle' model så dukke op, så kan den bruges som reserve, eller
sælges billigt på nettet.

/MOS

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 13-02-05 10:56

> De blev stjålet i forbindelse med et indbrud !.
> Regner ikke med at se skyggen af dem mere.
> Og de er blevet meldt både til teleoperatør og politi !!.

Det var da ufatteligt. Vil du ikke lige læse hvad jeg skrev igen?

Du får aldrig dine telefoner at se igen. Tyven kan imidlertidigt ikke bruge
dem, da de er registreret i EIR-databasen. Det betyder, at vedkommende måske
en anden gang ikke gider stjæle mobiltelefoner, da de jo bliver
ikke-brugbare ret hurtigt.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-02-05 11:17

/Ole (6000) wrote:

> Melde den tabt hos politiet med Emei nummer (det 15 cifrede)

Hmmm ..... Ifølge den person jeg talte med hos Køge Politi, så er det
kun stjålne mobiltlf. de registrerer, ikke tabte.
Men han vidste heller ikke noget om, at man kan spærre selve telefonen
på IMEI-nr. - Det siger Telia man kan, også selvom det er et
taletidskort der sættes i telefonen.

Hvem har ret?

Mvh. Jan

Fra : MOS

Dato : 15-02-05 11:45

Beklager det jeg skrev tidligere !

Få den at spærret både telefonnr. og IMEI nr. - så er du på den sikre side.

Hvis der så er nogen der evt. skulle have fundet den, så kan man håbe på at
de evt. indleverer den på en lokal politistation.

Kommer det så vidt at knægten skal have en ny mobil, så kan jeg anbefale
Telmore, som udbyder.
De sælges også hos Telmore til 10,-

/MOS