Abstraktioner
Fra : Stig Sørensen

Dato : 10-02-05 22:54

Hej.

For det første skal det siges at det er lang tid siden jeg har brugt PHP
så bær venligst over med mig.

# Udsnip af funktioner.php:

function sql_svar($query) {
$resultat = mysql_query($query);

while($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
extract($raekke);

   }

}

#Udsnip af index.php:

<?php
require_once("funktioner.php");
aabn();

$query = sql_svar("select * from overskrift");

echo "$overskrift";

luk();
?>

Håber I kan se hvad jeg gerne vil. Lige under extract($raekke); skal
echo'en jo fremkaldes. Hvordan klarer jeg den?

Har stirret mig blindt på det tror jeg.

På forhånd tak.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-02-05 09:36

On Thu, 10 Feb 2005 22:53:34 +0100, Stig Sørensen wrote:

> Hej.
>
> For det første skal det siges at det er lang tid siden jeg har brugt PHP
> så bær venligst over med mig.
>
> # Udsnip af funktioner.php:

Jeg har prøvet lidt videre:

function sql_svar($query) {
$resultat = mysql_query($query);

while($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
extract($raekke);

   }
   skriv($test);
}

function skriv($test) {
   echo $test;
}

Udsnit af index.php:

<?php
require_once("funktioner.php");
aabn();

$query = sql_svar("select * from overskrift");

skriv("$overskrift");

luk();
?>

Hvorfor vil den ikke udskrive $overskrift her?
Findes der en lettere løsning som jeg prøver på?

Fra : Troels Arvin

Dato : 11-02-05 09:46

On Fri, 11 Feb 2005 09:35:37 +0100, Stig Sørensen wrote:

> [...]
>
> luk();
> ?>
>
> Hvorfor vil den ikke udskrive $overskrift her?

Fordi $overskift aldrig nogensinde er blevet sat.

> Findes der en lettere løsning som jeg prøver på?

Utvivlsomt. Det er bare lidt svært at se, hvad du vil. Din
"sql_svar"-funktion forsøger at udskrive noget, og returnerer intet,
selvom det ser ud til, at du på et eller andet plan ønsker, at den skal
returnere noget. Og: Forventer du at få én eller flere rækker fra din
databaseforespørgsel?

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-02-05 09:54

On Fri, 11 Feb 2005 09:46:29 +0100, Troels Arvin wrote:

> [...]
> selvom det ser ud til, at du på et eller andet plan ønsker, at den skal
> returnere noget. Og: Forventer du at få én eller flere rækker fra din

Ja - kan du hjælpe mig med at få output fra databaseforespørgelsen?
Jeg vil bare lave det således at alt det kedelige bliver gemt væk i
funktioner.php.

Fra : Troels Arvin

Dato : 11-02-05 10:12

On Fri, 11 Feb 2005 09:54:17 +0100, Stig Sørensen wrote:

> kan du hjælpe mig med at få output fra databaseforespørgelsen?

Nej, for jeg ved ikke, hvad du vil. Det forekommer vanvittigt at SELECT'e
alle kolonner fra alle rækker i databasen. Jeg tror simpelthen ikke, det
er det, du vil.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-02-05 10:54

On Fri, 11 Feb 2005 10:11:44 +0100, Troels Arvin wrote:

> Nej, for jeg ved ikke, hvad du vil. Det forekommer vanvittigt at SELECT'e
> alle kolonner fra alle rækker i databasen. Jeg tror simpelthen ikke, det
> er det, du vil.

Det er ikke select-delen der er problemet, at jeg select'er alt i tabellen
overskrift er blot som test og for at holde det enkelt som eksempel.

Jeg kan desværre ikke selv forklare med ord hvad jeg vil, synes det giver
sig selv i mine eksempler.

Men jeg kan da også gøre således:

[...]

$query = sql_svar("select overskrift from overskrift");

skriv("$overskrift"); // <- Her vil jeg gerne have den til at echo
outputtet ud fra forespørgelsen.

luk();
?>

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 11-02-05 11:17

Stig Sørensen wrote:
> Men jeg kan da også gøre således:
>
> function sql_svar($query) {
> $resultat = mysql_query($query);
>
> while($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
> extract($raekke);
>
>    }
>    skriv($test);
> }
>
> function skriv($test) {
>    echo $test;
> }

det du gør her giver ingen mening.
> while($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
> extract($raekke);
>
>    }
inde i en funktion gør bare dataene tilgængelige inde i denne funktion,
men ikke for resten af scripten.

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------
from bofh | http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Kim Emax

Dato : 11-02-05 22:51

Stig Sørensen wrote:

> [...]
> overskrift er blot som test og for at holde det enkelt som eksempel.
>
> Jeg kan desværre ikke selv forklare med ord hvad jeg vil, synes det giver

du kan starte ved at fortælle, hvad din tabel indeholder, og fortælle,
hvilke felter du vil ha ud.

> Men jeg kan da også gøre således:
>
> function sql_svar($query) {
> $resultat = mysql_query($query);
>
> while($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
> extract($raekke);
>
>    }
>    skriv($test);
> }

Hvis det du ønsker er at echo et felt, der hedder test, for hver række
så skal du ha kaldet til skriv() _indeni din while, ikke efter den er kørt:

function sql_svar($query) {
$resultat = mysql_query($query);

while($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
extract($raekke);
skriv($test); // her bliver den kaldt 5 gange,hvis der er 5 rækker
i tabellen, der matcher
// NB: da du selecter feltet overskrift, er det også det, du skal
smide ind i skriv(), altså skriv($overskrift)
}
// ikke her
// skriv($test);
}

> [...]
>
> $query = sql_svar("select overskrift from overskrift");
>
> skriv("$overskrift"); // <- Her vil jeg gerne have den til at echo

Se her skriver du overskrift, men det gør du ikke i funktionen sql_svar
og iøvrigt kunne du lige så godt printe det i sql_svar i stedet for at
lave en funktion, der gør det for dig

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...