Udligne trykket på flyvetur
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 14:45

De sidste par gange jeg var ude at flyve, havde jeg stærke øresmerter under
hele nedstigningen. Almindelig gaben og synken var ikke nok til at udligne
trykket i ørerne.

Min læge fortæller mig, at man kan holde sig for næsen og "blæse luft ud
gennem ørerne til det siger plop!". Jeg har forsøgt dette - og kan tydeligt
mærke, at det spænder inde i ørerne. Men der kommer ikke noget plop - bare
en svag susen i højre øre og intet i det venstre.

På tirsdag skal jeg flyve igen - og det er jo til at få flyskræk af.

Jeg har tænkt mig at blæse rigeligt otrivin i næsen ca. 30 minutter før
landing. Lægen anbefaler dette - men jeg tvivler lidt på effekten, da jeg
hidtil ikke har mærket nogen effekt i ørerne af denne behandling?

Så er der jo "earplanes", som jeg før har brugt uden held. Måske har jeg
brugt dem forkert? Er det meningen, at man selv skal hjælpe med at
trykudligne (gabe, synke) - eller skal de bare passe sig selv?

Når jeg holder mig for næsen og puster luft ind i ørerne, og det alligevel
ikke siger "plop" - gør jeg så ondt værre, eller er det bedre end ingenting?

En sidste mulighed er at tage noget smertestillende.

Har I nogen erfaringer med ovennævnte forslag?

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-02-05 15:25

S Hansen wrote:
> [...]
> bedre end ingenting?
> En sidste mulighed er at tage noget smertestillende.
>
> Har I nogen erfaringer med ovennævnte forslag?

Øv dig - det er ikke altid lige let at trykudligne. Den normal fejl er at
luften ender i de udspilede kinder, prøv at undgå det. Det er let nok når
man får det lært.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 15:41

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> Øv dig - det er ikke altid lige let at trykudligne. Den normal fejl er at
> luften ender i de udspilede kinder, prøv at undgå det. Det er let nok når
> man får det lært.

Jeg kan vel ikke gøre andet, end jeg gør: Fylder lungerne, holder mig for
næse (og kinder) og blæser ud. Det ender med en let knasen/hvislen i højre
øre, mens venstre øre tilsyneladende står for presset. Og ingen af ørerne
siger "pop!".

Skal jeg gøre det meget pludseligt/hurtigt? Jeg har læst et sted, at man
skal gøre det med varsomhed??

Fra : mogens

Dato : 10-02-05 15:53

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> siger "pop!".
>
> Skal jeg gøre det meget pludseligt/hurtigt? Jeg har læst et sted, at man
Du kan jo ikke rigtig træne før du er i situationen. Mine ører siger bestemt
ikke "pop", men lader man trykket stige langsomt vil du på et tidspunkt
opleve at trykforskellen udlignes. Jeg kan næppe forestille mig at du ikke
kan skabe så meget tryk at udligningen ikke virker.

Og god flyvetur!

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 23:24

"mogens" <mail@mogenslunde.dk> skrev i en meddelelse

> ikke "pop", men lader man trykket stige langsomt vil du på et tidspunkt
> opleve at trykforskellen udlignes. Jeg kan næppe forestille mig at du ikke
> kan skabe så meget tryk at udligningen ikke virker.

Jeg forstod bare på min læge, at ørerne så at sige skulle "blæses igennem".
At trommehinden skulle "skubbes på plads". Hvis man ikke opnår sådan et
"pop!", så har man vel ikke trykudlignet? Hun (lægen) sagde også, at det
bagefter opleves som, at man hører alt meget klarere - at "proppen" i ørerne
er blæst ud. Er der noget, jeg - eller hun - har misforstået?

Fra : Boel

Dato : 11-02-05 01:26

Du skal blæse luft gennem næsen på samme måde som når man pudser næse, men
du skal bare lukke helt for næsen med fingrene.
Dette skaber et overtryk i næsesvælget som udvider det og derved strækker
slimhinden. Dette stræk åbner indgangen til det eustatiske rør som forbinder
svælget med mellemøret (bag trommehinden). Derved får du samme tryk på begge
sider af trommehinden. Hvis der er en trykforslek når du udligner siger det
"pop".

Mvh.
Anders B / Stud.odont

Fra : Nicolai

Dato : 11-02-05 14:02

> [...]
> bagefter opleves som, at man hører alt meget klarere - at "proppen" i
> ørerne er blæst ud. Er der noget, jeg - eller hun - har misforstået?

Du må IKKE bare BLÆSE IGENNEM - det KAN gøre ondt. Øv dig de næste dage op
til flyveturen - jeg gjorde det lige nu ;)

Der er intet i det - ofte bruger jeg det til at fjerne en begyndende
hovedpine.

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-05 20:08

Hej Nicolai

Hvad mener du præcis med, at jeg ikke må "blæse igennem". Skal det ikke være
sådan, at der slippes luft ud gennem ørerne? Eller er det tilstrækkeligt, at
man bare presser luft mod trommehinden indefra?

Har hørt og læst mange modstridende forklaringer.
Nogle mener, man skal blæse hårdt og hurtigt - andre at man skal være
forsigtig. Nogle mener, man kun kan gøre det i situationen (i flyet) - andre
at man kan øve sig nårsomhelst.

Er formålet med øvelsen at blæse luft ud gennem ørerne - at "klare ørerne" -
eller handler det bare om at klemme på trommehinderne indefra for at opveje
lufttrykket udefra, når flyet lander?

Fra : Nicolai

Dato : 12-02-05 09:05

> Hvad mener du præcis med, at jeg ikke må "blæse igennem". Skal det ikke
> være sådan, at der slippes luft ud gennem ørerne? Eller er det
> tilstrækkeligt, at man bare presser luft mod trommehinden indefra?

Hvis jeg flyver og først trykudligner når det gør godt ondt, så kan selve
trykudliningen gør temmelig ondt. Jeg trykudligner inden det begynder at gøre
ondt ved at gøre som andre har beskrevet me at starte med "teknikken" og så
langsomt at øge trykket indtil ørene udlignes.

> [...]
> Nogle mener, man skal blæse hårdt og hurtigt - andre at man skal være
> forsigtig. Nogle mener, man kun kan gøre det i situationen (i flyet) -

Jeg har lige trykudlignet nu ;) - øv dig nu et par gange eller 4 i døgnet -
så lærer du det lynhurtigt, og vil derefter kunne nyde enhver flyvetur.

> Er formålet med øvelsen at blæse luft ud gennem ørerne - at "klare
> ørerne" - eller handler det bare om at klemme på trommehinderne indefra for
> at opveje lufttrykket udefra, når flyet lander?
Det sidste.

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-02-05 08:43

mogens wrote:

> [...]
> tidspunkt opleve at trykforskellen udlignes. Jeg kan næppe forestille
> mig at du ikke kan skabe så meget tryk at udligningen ikke virker.

Man kan sagtens træne i trykudligning uden at være i situationen.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-02-05 08:42

S Hansen wrote:
> [...]
> presset. Og ingen af ørerne siger "pop!".
> Skal jeg gøre det meget pludseligt/hurtigt? Jeg har læst et sted, at

Da jeg begyndte at dykke for mange år siden, havde jeg samme problem. Og jeg
tænkte også, at der da kun var en måde at gøre det på. :) Pludselig lykkedes
det, og nu er det meget let. Lungerne behøver ikke at være fyldte - jeg kan
sagtens trykudligne med helt tomme lunger. Pustet skal være hårdt og
pludseligt. Det er ret svært at forklare - men prøv dig frem. Al luften skal
blive over halsniveau, intet må gå nedad.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : HKN

Dato : 15-02-05 08:23
Fra : Nicolai

Dato : 11-02-05 14:01

> De sidste par gange jeg var ude at flyve, havde jeg stærke øresmerter under
> hele nedstigningen. Almindelig gaben og synken var ikke nok til at udligne
> trykket i ørerne.

Spørg i dykning gruppen - der er vi eksperter i netop den problematik - og
har aldrig ondt i ørene ved flyveture :)