Hvorfor BIOS updatering?
Fra : Per

Dato : 10-02-05 14:42

Hej NG!

Jeg har en medion titanium 8000 pc.

Jeg kan se at der en BIOS opdatering til den på Medions hjemmeside. Men
hvorfor skal/skal jeg ikke opdatere min PC. Hvad får jeg ud af det.

Jeg ved ikke noget om BIOS, men alle taler om det

PC´en kører fint fint - vil det gøre den endnu bedre/hurtigere/mere stabil
hvis jeg opdaterer? Eller gør man det kun hvis pc´en er er itu?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Olesen

Dato : 10-02-05 17:49

> Men hvorfor skal/skal jeg ikke opdatere min PC. Hvad får jeg ud af det.

Hvis PC'en har en alvorlig fejl, så kan det måske løse problemet.
Hvis du skal køre de nyeste CPU'er, kan det ligefrem være
en nødvendighed.

Hvis du opdaterer din BIOS kan du også riscikere, noget
går galt. Du kan sågar ødelægge hele PC'ens BIOS hvis noget
går galt undervejs...eller du slukker strømmen mens den flasher (indlæser ny
BIOS).

> PC´en kører fint fint - vil det gøre den endnu bedre/hurtigere/mere stabil
> hvis jeg opdaterer? Eller gør man det kun hvis pc´en er er itu?

Hvis den kører fint fint, så lad være at opdatere.
BIOS er som regel sidste udvej, hvis du har et
problem som ikke kan fixes med nyeste (bedste)
drivere osv.

Fra : Peter Larsen

Dato : 10-02-05 19:17

Hej Per,

det JK og Olesen skriver kan jeg kun være enig i, hold nalderne langt væk
når pc'en virker.

Nu skriver du at du ikke ved noget om BIOS, måske du gerne vil vide lidt
mere - nu når så mange snakker om det.

BIOS betyder "Basic Input Output System", deraf forkortelsen. Det er et
lille program der findes i flash-RAM (ligesom til kameraer og USB-nøgler) -
så man mister ikke programmet når der slukkes. Før i tiden lå dette program
i ROM, men så kunne det kun opdateres hvis man skiftede en lille kreds på
mother-boardet. Så det er ganske smart at man har skiftet til flash-ram.

BIOS-programmet sørger for de laveste rutiner en computer har. Kommunikation
mellem forskellige enheder (CPU, RAM, I/O, Kontrollere, Målere,
Strøm-kredsløb, Ur, ....). Ligesom andre programmer kan der være en fejl
her, som oftest opstår det i kombination med noget gangske bestemt hardware.
Som de andre skriver kan ny hardware dukke op, og så kan en opdatering af
BIOS gøre at du også kan bruge det.
Som du sikkert kan regne ud er det et meget følsomt program for din
computer - det er årsagen til at man fraråder at opdatere det, med mindre
det er bydende nødvendigt. Problemet er at det kan gå galt - og eftersom det
er det første program der starter når du tænder - ja så vil din computer
muligvis slet ikke fungere mere. Man kan dog få leverandøren til at løse
det - man kan jo skifte flash-ram til en helt ny med BIOS-program indlæst -
men det koster.

/Peter

Fra : Per

Dato : 10-02-05 20:55

"Peter Larsen" <news@edboen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at løse det - man kan jo skifte flash-ram til en helt ny med BIOS-program

Jeg takker for alle svarene.

Jeg tror jeg lader min BIOS være som den er.

Mvh. Per!