Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pendler og kørselsfradrag?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 09-02-05 20:25

Hej

Noget der har undret mig med skattesystemet er at hvis man fx pendler til
et arbejde i en anden landsdel, eller bare med det alm. kørselsfradrag, så
får man kun ca 1/3 del af de penge. Altså man skriver det hele på
selvangivelse, og uha hvor ser det godt ud, men, men når det så bliver
regnet igennem, så får man kun ca 1/3 del i hånden igen, af de udgifter man
har betalt fuldt for.

Eks. hvis en billet koster 500 kr og den betaler man med kontanter som
der er betalt skat af én gang.
de 500 kr skrives på selvangivelse.
og så tilsidst får man så KUN omkring 170 kr tilbage i hånden.

Det samme gælder også fradrag for dobbelthusførelse.

Er der nogen der har oplevet det ved arbejde i en anden landsdel?
Og kan nogen give en forklaring på det?

MVH

Torben

Fra : Søren Mors

Dato : 09-02-05 22:27

Torben V. Mogensen wrote:
> [...]
> regnet igennem, så får man kun ca 1/3 del i hånden igen, af de udgifter man

Øh ja, sådan fungerer alle skattefradrag. Det er det samme med
fagforening, renter osv.

> Eks. hvis en billet koster 500 kr og den betaler man med kontanter som
> der er betalt skat af én gang.
> de 500 kr skrives på selvangivelse.
> og så tilsidst får man så KUN omkring 170 kr tilbage i hånden.

Hvad er problemet. Det er vel ikke meningen at du skal have gratis
transport til/fra arbejde. Iøvrigt er det ganske ligegyldigt for
befordringsfradraget hvad transporten har kostet, det er udelukkende
afstanden der tæller.

> Det samme gælder også fradrag for dobbelthusførelse.
>
> Er der nogen der har oplevet det ved arbejde i en anden landsdel?
> Og kan nogen give en forklaring på det?

Staten vil gerne fremme folks evne/vilje til at tage arbejde langt fra
hjemmet istedet for at gå arbejdsløse (og mere generelt mobilitet på
arbejdsmarkedet). Derfor får du en rabat på skatten hvis du har mere end
12 km på arbejde.

Søren Mors

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 10-02-05 21:04

"
> [...]

> hjemmet istedet for at gå arbejdsløse (og mere generelt mobilitet på
> arbejdsmarkedet). Derfor får du en rabat på skatten hvis du har mere end

Hej Søren pointen er at jeg synes de (skattesystemet) lover noget man
ikke får valuta for. Altså fx ved mindre rejser til et arbejde i en anden
landsdel, så står der at man får fradrag for de faktisk udgifter. Og som du
også skriver så får man så reelt kun 1/3 i det reele fradrag.
Fx hvis du låner mig 500 kr, og jeg siger du får dem tilbage via min
skattebillet, så får du kun 170 kr. vil du så ikke føle dig snydt, eller
vil du glæde dig over at du trods alt får 170 kr af de ialt 500 kr?

Lad mig sige jeg bor i en landsdel hvor der ikke er ret mange job, og at
rejse til den nærmeste landsdel, vil være at sejle med færge ca 200 km, og
så måske 50-100 km ekstra i transport i bil/tog. Man behøver et sted at
overnatte eller bo, alt dette koster penge. Men så er det jo heldigt at man
får fradrag i skat, men, men, men, det er jo ekstra udgifter og når man så
KUN reelt får 1/3 af udgifter tilbage. Ja så er der jo kun jobbet til at
betale de ekstra udgifter. Og det er ikke sikkert at lønforskellen kan
betale de ekstra udgifter, så man kommer til at tage penge op af lommen for
at tage på arbejde!
Og de penge man har i hånden er der jo betalt skat af en gang før.

Så det lyder så flot at man får fradrag, men det er meget dyrt at rejse
efter job!

Torben

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-02-05 08:49

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skattebillet, så får du kun 170 kr. vil du så ikke føle dig snydt, eller
> vil du glæde dig over at du trods alt får 170 kr af de ialt 500 kr?

Det er da noget notorisk nonsens - faktisk vil man ofte have overskud på sit
transportfradrag.
Hvis jeg eksempelvis bor i Hillerød og arbejder i Køge, vil jeg have 140 km
frem og tilbage pr. dag.
Det giver et fradrag pr. dag på knap 200 kr.
Et togkort koster 1015 kr pr. måned svarende til ca. 50 kr. om dagen.
Resultatet er faktisk et overskud selv ved 1/3 værdi af fradraget - her ca.
200/3 - 50 = 17 kr. (overskud pr. dag)
Jo flere kilometer du tilbagelægger jo bedre bliver forretningen - så stop
dog dit urimelige angreb på fordelene ved transportfradrag.

Knud

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 11-02-05 22:05

> [...]
> Jo flere kilometer du tilbagelægger jo bedre bliver forretningen - så stop
> dog dit urimelige angreb på fordelene ved transportfradrag.

Hej Knud

Jeg kan se vi har forskellige forudsætninger for vores beregninger, og du er
heldig at bo i et område med billig offentlig transport.
Nu kommer så mit tilsvarende afstand, så kan du se det fra min side, og jeg
får så UNDERSKUD!

Offentlig bus koster lidt over 1 kr pr km dvs 140 km * 1 kr= 140 kr pr
dag.
De 200 kr i fradrag 200/3 -140= -73 kr.
ved månedskort 25% rabat 200/3 -105kr = -38 kr.

Ved bil, min bil kører optil 15 km/L og ca 10 km/L på motorvej og bykørsel.
altså 140 km / 10 = 14 L benzin 14* 8 kr = 112 kr.

200/3 - 112 kr= - 45 kr.

En transportdag vil for mig være ca ½ time kørsel 3 timer færge og så
måske 1 time kørsel, frem og til igen tilbage. Det er urationelt, at bruge
9 timer transport pr dag, så jeg skal have et sted at overnatte, så jeg kun
bruge 2*9 timer transport pr uge. og så kortere kørsel, men hvor billigt kan
man bo med rimelighed, og de 170 kr skal dække transport, færgebillet og til
overnattested. (simpelt forklaret og regnet)

Hvis man reelt havde 500 kr at betale med, ville det straks se bedre ud!

Prøv selv hvis du har et elektronisk skatteprogram og tast med og uden
transport, og se om du så også kun får 1/3 tilbage!

Torben

Som troede engang det kunne betale sig at rejse efter et job.

Fra : anders majland

Dato : 15-02-05 12:49

> og de 170 kr skal dække transport, færgebillet og til
> overnattested. (simpelt forklaret og regnet)

Og husk at når du har "urimeligt langt" til arbejde får man kun
kørselsfradrag for dokumenterede kørte km (færge er altid efter
dokumentation). Hvis det er så er et midlertidigigt arbejde torben tager i
land kan han være berettiget til ekstra fradrag for dobbelt husførelse -
hvis det er et nomalt fast arbejde giver det ikke fradrag at overnatte væk
fra hjemmet

Jeg har selv langt til arbejde og det er urealistisk at køre frem og
tilbage(~300km over storebælt, eller ~200 med færge over kattegat) I 2004
havde jeg transport og logiudgifter på ~80000kr og mit
fradrag var på ~41000kr. Regn selv på underskuddet ....

Den anden vej rundt kender jeg en der er med i en pendlerordning. Med 4 i en
bil der alle får befordringsfradrag ser regnestykket meget pænt ud. Det
dækker de faktiske udgifter.

Ligningsloven har ikke noget med ret og rimelighed at gøre .....

> Som troede engang det kunne betale sig at rejse efter et job.

Det skal være et midlertidigt job eller midlertidigt arbejdssted således at
arbejdsgiveren skattefrit kan betale befordring frem og tilbage samt kost og
logi. Der er en grund til at så mange jyske håndværkere "gider" tage arbejde
i københavn. Selvom timelønnen ikke er ret forskellig giver det godt oveni
med de skattefri kørepenge og diæter ....

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 17-02-05 00:10

> [...]
> i københavn. Selvom timelønnen ikke er ret forskellig giver det godt oveni
> med de skattefri kørepenge og diæter ....

Hej Anders tak for dit gode indlæg, medhold og reelt eksempel på de
faktiske regler.
Kørsel og diæter giver bedre fradrag, end fradrag på udgifter til færge og
broer.
Transport bare koster og tager tid, og fradraget er bitte i forhold!

Det er en lang transport vej du har med knapt ½ arbejdsdag i transport, det
bliver mange dage på et helt år. Og døgnet har kun 24 timer. Bare du har
et godt job som er spændende og kan betale sig, for det er vist ikke pga.
pendler fradraget du stræber efter

Kan man mon få for dobbelt husførelse hvis man er singel, men har hus?
Skal jo nødig rejse og arbejde et helt år og så blive snydt i skattefradrag.

MVH

Torben

Fra : anders majland

Dato : 17-02-05 13:07

> Hej Anders tak for dit gode indlæg, medhold og reelt eksempel på de
> faktiske regler.

Takker

> [...]
> et godt job som er spændende og kan betale sig, for det er vist ikke pga.

Nope - økomisk vil det jo være meget bedre at tage et job tættere på til en
meget laverer løn. Heldigvis kan jeg arbejde noget hjemmefra så jeg i snit
kun er hjemmefra 3 dage om ugen. De 3 dage laver jeg så heller ikke andet
end at abejde, rejse og sove. Jeg har typisk over 30 arbejdstimer
(effektivt) og ~9timer transport på de 3 dage i hovedstaden. Til gengæld har
jeg ingen transport de 2 sidste

> Kan man mon få for dobbelt husførelse hvis man er singel, men har hus?
Nej

> Skal jo nødig rejse og arbejde et helt år og så blive snydt i
> skattefradrag.
Skattevæsen er ikke så gode til at fortælle om hvilke fradrag man har
ret til - de er meget bedre til at fortælle en at man ikke kan få dem man
gerne vil have ....

/A

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 18-02-05 11:49

> [...]
> end at abejde, rejse og sove. Jeg har typisk over 30 arbejdstimer
> (effektivt) og ~9timer transport på de 3 dage i hovedstaden. Til gengæld

Sådan et job kunne jeg også tænke mig, eller bare have 3 lange arbejdsdag
~13 timer det vil spare mest transport.

> Nej

Ærgelig, så er muligheder mindre, og så kan man kun gå efter lønnen, og er
tvivlsomt den kan bære 2 hus, med de kun 1/3 fradrag.

> Skattevæsen er ikke så gode til at fortælle om hvilke fradrag man har
> ret til - de er meget bedre til at fortælle en at man ikke kan få dem man
> gerne vil have ....

Ja det er rigtigt nok!!! Er blevet snydt engang for ~36000 kr i fradrag,
selvom det stod sort på hvidt, men de fortolkede ordene anderledes.
Så måske kan man finde en mulig løsning at rejse efter arbejde, men når der
så er tvivlsomt med fradraget og det kun er 1/3 af det faktiske udgifter.
Vil det være for surt at udgifterne er større end indtægterne for at gå på
arbejde, som ligger et stykke væk.

Torben

Fra : anders majland

Dato : 18-02-05 12:04

> Ærgelig, så er muligheder mindre, og så kan man kun gå efter lønnen, og er
> tvivlsomt den kan bære 2 hus, med de kun 1/3 fradrag.

Huset "på øen" er vel billigt - sådan relativt. Og for at have sted i
nærheden af et arbejder skal der vel i princippet ikke mange m2 til... Mange
håndværkere bor i skurvognsbyer (hele året)

> [...]
> Vil det være for surt at udgifterne er større end indtægterne for at gå på

Selvom et arbejde ikke skal bære lønnen i sig selv - er det da bedre at
komme ud end sidde hjemme ...

Nu aner jeg ikke hvilken type arbejder du leder efter - men hvis det er
midlertidigt så du kan få skattefri godtgørelse for både km penge og
kost/logi tror jeg godt det kan hænge sammen... Små 500kr/døgnet skattefrit
i kost/logi hjælper jo noget .....

/A

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 19-02-05 22:48

> [...]
Mange
> håndværkere bor i skurvognsbyer (hele året)

Kan leve nøjsomt i kortere tid, men sikke et liv.
Men 3 dage med 13 timer pr dag ville være fint.

> Selvom et arbejde ikke skal bære lønnen i sig selv - er det da bedre at
> komme ud end sidde hjemme ...

Kommer an på hvem man er. Jeg er meget igang, har mange hobbyer bla med
kreative løsninger.
Der har jo ikke været det job som samlet set har været godt nok at rejse
efter, og slet ikke med de "snyde" fradragregler!
Jobbet skulle jo gerne trække i sig selv. Og ikke bare knokle og så betale
topskat, og betale dyrt for at rejse til arbejdet.

> Nu aner jeg ikke hvilken type arbejder du leder efter

Gerne i en opfindervirksomhed. Har flere talenter og udddannelser, til
det.

> [...]
> midlertidigt så du kan få skattefri godtgørelse for både km penge og
> kost/logi tror jeg godt det kan hænge sammen... Små 500kr/døgnet

Så er vi tilbage til hovedpointen ved mit indlæg, at det 500 kr er i (fup
penge) på selvangivelse og KUN er 170 kr i kontanter som man har i hånden.
Selvfølgelig er 170 kr bedre end ingenting, men rejser og boudgifter er
større end det!

Så et spændende job på Fyn, men det kræver rejse færge, transport og 2
broer. Det koster jo mere end 170 kr. også over nogle dage.

Torben

Fra : anders majland

Dato : 21-02-05 17:57

> [...]
> Selvfølgelig er 170 kr bedre end ingenting, men rejser og boudgifter er

Der er 2 størrelser

- Der er skattefri diæter og kørepenge - Det er penge lige ned i lommen
- Så er der befordringsfradrag, fradrag for dobbelt husførelse osv.

Det er de første der er de sjove ...

Er arbejdet midlertidigt kan du få 3,10kr/km for at køre på arbejde (med en
øvre grænse) og 150kr/døgn for overnatning samt ~400kr i døgnet i diæter -
Alt sammen skattefrit.

/A

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 22-02-05 01:37

> [...]
en
> øvre grænse) og 150kr/døgn for overnatning samt ~400kr i døgnet i diæter -

Det skal jeg undersøge igen, for sidst synes jeg ellers det kom under
ligningsmæssige fradrag og vidst nok ala punkt punkt 53, og så er det kun
1/3 tilbage.
Hvordan får man så de skattefri diæter i hånden? Lad os sige jeg tog et
midlertidigt arbejde imorgen og en måned frem, kommer de så kun på det
ændrede skattekort, ved næste månedsudbetaling, eller til næste sommer via
selvangivelse?
Så kan jeg bedre forstå at nogle bor i husvogne midlertidigt, pga de ekstra
penge.

Så kan jeg forstå at du bare har et fast arbejde langt væk, og ikke et
midlertidigt abejde langt væk, for så ville dit regnestykke også se bedre
ud!

Torben

Fra : Søren Mors

Dato : 11-02-05 19:05

Torben V. Mogensen wrote:
> [...]
> skattebillet, så får du kun 170 kr. vil du så ikke føle dig snydt, eller
> vil du glæde dig over at du trods alt får 170 kr af de ialt 500 kr?

Jeg er ikke enig i at de lover noget du ikke får "fuld valuta" for. Det
er muligt at du har misforstået hvad de siger, men jeg kan ikke se at
man nogensinde har kunnet få det indtryk at et skattefradrag var et
fradrag i den skat man skal betale. Jeg synes som sagt heller ikke at
det ville være rimeligt. Jeg kan godt se at ordet skattefradrag ikke er
det mest hensigtsmæssige, men jeg tror faktisk heller ikke at
skattevæsenet bruger det ord (jeg gider ikke se efter lige nu).

Hvor står der iøvrigt noget som helst om fradrag for de faktiske
udgifter? Det er et fradrag pr. kilometer.

Og nej, hvis jeg låner dig 500 kroner vil jeg have dem alle sammen tilbage.

> [...]
> at tage på arbejde!
> Og de penge man har i hånden er der jo betalt skat af en gang før.

Du betaler da heller ikke skat af dem igen. Dine transportudgifter er
altså ikke en skat, det er en udgift der er din. Skattesystemet vil så
være med til at finansiere NOGET af din transportudgift.

Søren Mors

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 11-02-05 22:36

> [...]
>
> Hvor står der iøvrigt noget som helst om fradrag for de faktiske
> udgifter? Det er et fradrag pr. kilometer.

Det er muligt, at man skal vide nok om det så man ved man kun får 1/3 reelt
i fradrag.
I det lille hæfte om selvangivelse mm. der kommer hvert forår (fra Told og
Skat) Der står at: "De kan enten fratrække Deres dokumenterede, faktiske
rejseudgifter, eller De kan vælge at tage fradrag med nedenstående
standardsatser for udokumenterede udgifter til henholdsvis kost,
småfornødenheder og logi."

> Og nej, hvis jeg låner dig 500 kroner vil jeg have dem alle sammen
tilbage.

sådan kunne jeg også tænke mig at det skulle gælde for fradraget.

> Du betaler da heller ikke skat af dem igen. Dine transportudgifter er
> altså ikke en skat, det er en udgift der er din. Skattesystemet vil så
> være med til at finansiere NOGET af din transportudgift.

Ex Jeg har 500 kr kontant i hånden, dem har jeg betalt skat af en gang.
Så betaler jeg en færgebillet til 500 kr. Når året er gået (eller via
forskudregistering) så får jeg 170 kr tilbage i hånden! Og i hæftet står
fradrag for de i faktiske rejseudgifter. Men det vil sige skatten beholder
330 kr, selvom man skriver 500 kr i fradrag på selvangivelsen.

Det er da pænt af skatten at betale noget af transport, desværre er det ikke
nok for at dække de faktisk udgifter. Ærgeligt at bo i yderkant område i DK,
hvor der ikke er noget arbejde. Og det er for dyrt at rejse hen hvor der er
noget job!

Torben

Fra : MVN

Dato : 02-03-05 14:29

> Og det er for dyrt at rejse hen hvor der er
> noget job!

så er det sgu fordi du er for nærrig !!

tag teltpælene op af jorden og lej en lejlighed/køb et hus tæt på hvor er
der arbejde (ikke nordjylland eller lolland/falster) både du og (måske
konen/kæresten) kan sagtens finde arbejde indenfor rimelig afstand

evt flyt til roskilde amt og arbejd i kbh (billig husleje god løn) medmindre
du vil have en penthouse i roskilde midtby,men hvis du ikke har råd til at
flytte pga arbejde så priotere du forkert.....

det er så min mening,andres er selvfølgelig velkomne :)

MVN

Fra : anders majland

Dato : 02-03-05 17:15

> tag teltpælene op af jorden og lej en lejlighed/køb et hus tæt på hvor er
> der arbejde (ikke nordjylland eller lolland/falster) både du og (måske
> konen/kæresten) kan sagtens finde arbejde indenfor rimelig afstand

Så let er det ikke altid - det afhænger helt af ens profil ... Jeg kender
bla. en maskinmester der gik iland. Han havde svært ved at få arbejde som
han var på papiret var overkvalificeret til (i mangel af bedre), da de var
bange for at han (for) hurtigt ville søge videre. Men er man f.eks
sygeplejerske kan man stort set selv vælge hvor man vil arbejde, da der
næsten er mangel på dem alle steder ...

/A