Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beregning af lån - formel?
Fra : Danny

Dato : 09-02-05 19:50

Hej

Jeg har et 5% obligationslån, som jeg i sin tid valgte blandt flere
lånescenarier, som jeg fik udregnet.

Men i disse tider med faldende rente kunne jeg godt tænke mig at beregne nye
lånescenarier, men jeg ved ikke meget om det. Jeg forestiller mig noget med
en hovedstol, evt. nuværende lån, kurstab, rente, osv.

Kan nogen her indsende en formel på hvad den kvartårlige ydelse blive ved et
lån på X% samt hvordan kurstab beregnes - gerne hvis man har lån i
forevejen, som skal konverteres om?

Kender du en hjemmeside om emnet er dette også meget velkomment.

På forhånd tak

Mvh,
Danny

Fra : anders majland

Dato : 09-02-05 20:22

> [...]
> med
> en hovedstol, evt. nuværende lån, kurstab, rente, osv.

Det er meget nemmere at bruge de online beregninger der er tilgængelige.
Hvor har du dit lån ?
Mit ligger hos totalkredit - og når jeg bliver viderestillet dertil fra min
netbank ligger det eksisterende lån der også. Så er det bare at beregne - og
vi har lige bedt om et låntetilbud på at gå fra 6 til 4%. Det giver samlet
set kun en besparelse på godt ~65000kr (netto efter omkostningerne) der til
dels kommer ved at skære 1,5år af løbetiden, men skulle renten stige kan der
jo hentes en gevindst der

Jeg mener også du kan bruges totalkredits hjemmeside med sammenligning med
et andet eksisterende lån - Der skal du bare have årsopgørelsen ved hånden
så du har de nødvendige informationer

> Kender du en hjemmeside om emnet er dette også meget velkomment.

Prøv dit realkreditinstitut's hjemmeside

Fra : anders majland

Dato : 09-02-05 20:24

> Det giver samlet set kun en besparelse på godt ~65000kr (netto efter
> omkostningerne) der til dels kommer ved at skære 1,5år af løbetiden, men
> skulle renten stige kan der jo hentes en gevindst der

Btw så er der åbnet for en 10årig 3% - hvis renten falder yderligere åbnes
der nok også for længere serier i 3%. Så tror man på yderligere rentefald er
det nok en ide at slå koldt vand i blodet - vi har bare besluttet at skifte
nu.