MySQL og UTF-8
Fra : LarsM

Dato : 09-02-05 18:18

Hej
Jeg har et lille problem. På min hjemmeside har jeg en Blog, som gemmer
posts i en MySQL database. Mine posts bliver vist fint nok på hjemmesiden:
www.netm.dk
Men i mit RSS feed bliver danske tegn ikke vist korrekt:
http://netm.dk/blog/rss/index_rss2.xml

Fx bliver et å til "Ã¥", et ø bliver til "ø"

Det sad jeg og undrede mig noget over... Jeg tjekkede indholdet i databasen
og fandt ud af at det så magen til ud. Det var via PhpMyadmin interface'et
på freepaq.dk, men det kan jo ikke sættes til UTF-8 (den bruger ISO-8859-1)

Jeg bruger UTF-8 på de web-sider, der lægger data ned i databasen og også på
de
sider, der viser dem.

Jeg prøvede at tjekke tegnene igennem Unicode Code Converter på
http://people.w3.org/rishida/scripts/uniview/conversion.htm
og kom til den konklusion at det må være noget med UTF-8 encoding.

Her er mine spørgsmål nu:
1) Er det Unicode UTF-8, jeg har i min database?
2) Er det et problem?
3) Hvordan får jeg udlæsningen til RSS til at vise tegnene korrekt?
or følgende, som måske er det vigtigste:
4)..eller med andre ord, hvordan sikrer jeg at jeg har konfigureret til
UTF-8 hele vejen igennem PHP og MySQL?

PS: jeg har prøvet at sætte encoding til UTF-8 i XML - RSS filen, se her:
http://netm.dk/blog/rss/test_rss2.xml

Mange hilsener
Lars

www.netm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-02-05 11:11

LarsM skrev:

> 1) Er det Unicode UTF-8, jeg har i min database?
> 2) Er det et problem?
> 3) Hvordan får jeg udlæsningen til RSS til at vise tegnene korrekt?

Har du kigget i manualen?
<http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/charset.html>

Prøv at tjekke om din database (eller tabel) anvender utf8 som tegnsæt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen