Ip-telefoni og router
Fra : Ole Laursen

Dato : 08-02-05 18:49

Hej!

Et hurtigt nybegynderspørgsmål: Jeg bor i en ejendom hvor vi deler en 2 Mbit
forbindelse (6 lejligheder) via en router. Er der her noget jeg skal være
opmærksom på i forbindelse med tilmelding til ip-telefoni?

MVH
Ole Laursen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-02-05 20:38

"Ole Laursen" <nej@nej.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse (6 lejligheder) via en router. Er der her noget jeg skal være
> opmærksom på i forbindelse med tilmelding til ip-telefoni?

Ja!

Det tror jeg at du skal glemme alt om at bruge seriøst.

Hvis du ikke kan få reserveret 128/128 båndbredde til din IP-telefon vil du
oplevet en masse hakker i lyden.

Mvh
Claus

Fra : Henning Wangerin

Dato : 08-02-05 23:54

On Tue, 08 Feb 2005 20:37:35 +0100, Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> "Ole Laursen" <nej@nej.nej> skrev i en meddelelse

> Mbit
>
> Ja!
>
> Det tror jeg at du skal glemme alt om at bruge seriøst.

Både og

> Hvis du ikke kan få reserveret 128/128 båndbredde til din IP-telefon vil
> du oplevet en masse hakker i lyden.

Det er det optimale ja. Jeg har flere gange snakket i telefon via min
512/512 samtidig med at jeg downloader iso'er for fulde gardiner. Jeg har
endnu ikke haft problemer med det. For det meste fylder min telefon kun ca
30kbps, så det er jo til at overse.

Hvor belastet er jeres forbindelse generelt?

Er der nogen som er "flittige" brugere af file-delingsprogrammer?

Fra : Ole Laursen

Dato : 09-02-05 12:06

> Hvor belastet er jeres forbindelse generelt?
>
> Er der nogen som er "flittige" brugere af file-delingsprogrammer?

Det er meget varierende hvor stor belastningen er. Men kan det ikke lade sig
gøre at programmere routeren så jeg minimum har 1/6 af båndbredden
(2Mbit/512kbit) (2 Mbit/6 = 341 kbit og 512kbit/6 = 86kbit)?

Jeg har netop testet gratisip.dk, og det fungerer fint sålænge jeg ikke
benytter internettet til andet end telefoni.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 09-02-05 13:30

> [...]
> gøre at programmere routeren så jeg minimum har 1/6 af båndbredden
> (2Mbit/512kbit) (2 Mbit/6 = 341 kbit og 512kbit/6 = 86kbit)?

Måske! Men det kræver en router som understøtter QOS (Quality Of Service).
Jeg har dog endnu til gode at finde én router der kan købes for
menneskepenge og som understøtter QOS begge veje og vel at mærke gør det
ordentligt.

> Jeg har netop testet gratisip.dk, og det fungerer fint sålænge jeg ikke
> benytter internettet til andet end telefoni.

Eller andre benytter Internettet!

Mvh
Claus