forsk. FSB speed??
Fra : FedeDorit

Dato : 08-02-05 16:40

Hejsa.

1.Hvor mange af jer har været udsat for,at et bundkort som understøtter 2
FSB
hastigheder,kun kan boote ved den laveste hastighed??

Jeg sidder her med et Soltek SL75-KAV (VIA KT133A) som tidligere har kørt
med en XP1800+ ( FSB133*11,5) Palomino uden problemer.Den stod så af og har
så kørt med en Athlon 900 mzh siden da uden problemer.Nu har jeg så fået fat
i en brugt XP1800+ af min ven som har funket indtil i dag og den vil ikke
boote ved FSB133.
Den vil godt boote ved FSB100 (100*11.5) og kører derved 1150 mhz.

Min anden ven havde sjovt nok osse et Soltek, et Soltek SL75FRN-L
(Nforce2)som ikke ville køre med en nyindkøbt Barton 2600+ (,FSB333) men
godt ville køre med en XP2600(FSB266).

Er det noget Soltek halløj eller hvad??

2. Hvorfor kan det ovennævnte SL75-KAV godt køre med en Athlon 900 mzh men
ikke en XP1800?? Er der forskel i arkitekturen på disse.Hvis bundkortet er
defekt og ikke kan køre med en Xp1800,hvorfor f**** kan det så køre med en
Athlon 900 mhz??

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-02-05 19:56

FedeDorit wrote:

> [...]
>
> Min anden ven havde sjovt nok osse et Soltek, et Soltek SL75FRN-L
> (Nforce2)som ikke ville køre med en nyindkøbt Barton 2600+ (,FSB333) men

Har han PC2100 RAM i det bundkort?

> [...]
> ikke en XP1800?? Er der forskel i arkitekturen på disse.Hvis bundkortet er

Jeg gætter på defekte kondensatorer. Det var et lettere udbredt
problem på mange bundkort, som blev produceret i perioden 1998-2002.
Det kan give den slags problemer. Senere vil det helt nægte at starte
op, ligegyldigt hvilken processor man sætter i.
Buler nogle af de "tøndeformede" komponenter på bundkortet opad
og/eller har de lækket noget brunt stads?

En anden mulighed er, at du har sat RAM'en til at køre med FSB+33 MHz,
og når du så sætter FSB op til 133, forsøger RAM'en at køre ved 166,
og det kan den ikke hvis det er PC133.