[MS SQL 2000] Sorterinngsproblem
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 08-02-05 13:19

Hej NG.

Jeg har følgende procedure:

CREATE PROCEDURE GetRequestList
@UserID varchar(8),
@Type varchar(16), -- Outstanding / Initiated Requests: User / Requestor
@Closed varchar(1), -- Show Closed Requests: Y / N
@SortColumn varchar(16),
@SortOrder varchar(3)
AS
CREATE TABLE #RequestList(RequestID varchar(32), [Action] int, UserName
varchar(50), OUDescr varchar(254), State int, Created datetime, Closed
datetime)
<snip>En masse kode, der fylder #RequestList med data fra andre tabeller
</snip>
SELECT * FROM #RequestList AS rl
ORDER BY CASE
WHEN @SortColumn = 'action' THEN rl.[Action]
WHEN @SortColumn = 'userName' THEN rl.UserName
WHEN @SortColumn = 'orgUnit' THEN rl.OUDescr
WHEN @SortColumn = 'state' THEN rl.State
WHEN @SortColumn = 'created' THEN rl.Created
ELSE rl.Closed
END ASC

Hvis jeg angiver SortColumkn som enten 'action' eller 'state' som begger er
int, virker det fint. Hvis jeg ikke angiver noget fra listen defaulter den
til 'closed'; det virker også fint. Angiver jeg noget andet fra listen end
'action' og 'state' får jeg følgende fejl:
Server: Msg 241, Level 16, State 1, Procedure GetRequestList, Line 51
Syntax error converting datetime from character string.
Hvor linie 51 er SELECT * FROM #RequestList AS rl

Hvad gør jeg forkert og hvordan får jeg det til at virker?

Mvh
Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-02-05 13:40

Stefan Kristensen skrev:

> Syntax error converting datetime from character string.
> Hvor linie 51 er SELECT * FROM #RequestList AS rl
>
> Hvad gør jeg forkert og hvordan får jeg det til at virker?

Det ser ud til at dit ORDER BY-udtryk kun må have én mulig datatype - og
den bliver valgt til datetime ud fra de tilgængelige parametre (er
Closed et datetimefelt?)

Prøv at caste til varchar alle steder. Det kan så give problemer med
sorteringsrækkefølgen, men datoværdierne kan konverteres til et format
som også kan sorteres alfabetisk (fx yyyymmddThhmmss), og for
talværdierne kan man måske gøre det samme ved først at konvertere til en
dato og herefter til samme datoformat som ovenfor.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 08-02-05 13:49

> [...]
> talværdierne kan man måske gøre det samme ved først at konvertere til en
> dato og herefter til samme datoformat som ovenfor.

Jeg caster til varchar og så virker det. Men du har fuldstændig ret:
Datoerne bliver sorteret underligt.
Jeg ser lidt nærmere på muligheder med cast. Tak for din hjælp

Mvh
Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-02-05 14:04

Stefan Kristensen skrev:

> Jeg caster til varchar og så virker det. Men du har fuldstændig ret:
> Datoerne bliver sorteret underligt.

Brug CONVERT i stedet:

   convert(varchar(30), datofelt, 126)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 08-02-05 14:15

> Brug CONVERT i stedet:
>
> convert(varchar(30), datofelt, 126)

Sådan skal dét får barberes. Det hele virker som det skal.
Tak igen for din hjælp

Mvh
Stefan