Gode/dårlige vitaminer?
Fra : HEF

Dato : 08-02-05 09:17

Findes der gode og dårlige vitaminer?

Grunden til jeg spørger er, at jeg var i Aldi i går, og der kunne man få et
glas (200 stk.) multivitaminer (+ magnesium) for 20,-. Indholdet af de
forskellige vitaminer m.m. svarede til 100% af anbefalet daglig dosis. Er
der nogen forskel - af betydning - på disse vitaminer og dem man køber i
f.eks. Matas eller på apoteket?

M.v.h. Helle.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-02-05 17:19

"HEF" <hf@fjerndlgnet.dk> wrote:

>Findes der gode og dårlige vitaminer?

Hvis du ellers spiser en god og varieret kost (og ikke er gravid )
får du fuldt ud dækket dit vitamin behov den vej.

Så vitamin pillerne er i hvert fald dårlige for pengepungen

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 18:29

> Så vitamin pillerne er i hvert fald dårlige for pengepungen

Jeg er heller ikke tilhænger af vitaminpiller, men hvis man nu af den ene
eller anden grund skal spise dem, så skulle de billige vitaminer fra f.eks.
Aldi vist være lige så gode, som de mere kostbare fra Matas og lignende.
Indholdet er vist det samme, ifølge en sammenligning Rabatten lavede, for et
stykke tid siden.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Bjarne Krog

Dato : 08-02-05 19:39

On Tue, 8 Feb 2005 18:28:58 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

> [...]
>Indholdet er vist det samme, ifølge en sammenligning Rabatten lavede, for et

Hejsan, i tager begge fejl...... Vitaminer er meget vigtige, og da
vore føde er så maskiniserede og bliver modnet i lagre osv. så er der
ikke de vitaminer i vores føde mere som der var i "gamle dage" og der
er ingen der spiser varrieret, ingen......

Hvor er det vi stammer fra??
Hvad spiser de??
Hvorfor tror folk så at vi bare kan lave om på vores føde fordi vi
ikke mere kan lide de ting mere?

Man dør ikke af at spise vitaminer, men man dør hvis man ikke får dem!

Med hensyn til om man skal spise vitaminer fra den ene eller anden
butik.

Der er en forbindelse mellem pris og kvalitet....

100 ADT er en norm man lavede i verdenskrigen, hvor man fant ud af
hvor lidt de uge raske soldater fik testet deres mad, og man fik en
norm der gik ud på at fik de mindre end ADT så døede de!!!
Det er den norm man stadig den dag i dag bruger, og der blev ikke
taget hensyn til om de i stedet døede af skørbug osv.

Endvidre så skal man have vitaminer og mineraler i et bestem forhold
for at man kan optage dem, og det er her der er nogle firmaer der har
brugt tid på at finde frem til hvilken sammensætning der er bedst, og
det er derfor de er dyre end andres "100 ADT helevejen ned ad listen"
vitaminer.

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk

Fra : G.B.

Dato : 09-02-05 17:09

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og lignende. Indholdet er vist det samme, ifølge en sammenligning
> Rabatten lavede, for et stykke tid siden.

Ja, det er korrekt. Forklaringen er, at alle vitaminer i pilleform, på
verdensplan stammer fra de samme to-tre fabrikker. Det der betyder noget,
er mængden, og det er også den man betaler for (med mindre det drejer sig
om "smarte" produkter).

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-02-05 21:01

> [...]
> Indholdet er vist det samme, ifølge en sammenligning Rabatten lavede, for

Helt enig. Jeg er laborant og arbejdede en del år med kontrolanalyser
af kosttilskud. De billige var hverken dårligere eller bedre end de dyre.
dette gælder både kvantitativt og kvalitativt
Og spiser du varieret er du dækket ind. Mennesker der spiser ensidigt eller
for lidt kan risikere vitaminmangel (ældre, misbrugere osv.)

Mvh. Jesper

Fra : HEF

Dato : 09-02-05 08:20

Mange tak for jeres svar.

Ja, jeg kan jo se, at der er mange meninger om dette emne .
Men jeg kan da konkludere, at en "billig" vitaminpille er bedre end slet
ingen. I hvert fald gør den ingen skade. Og da jeg naturligvis også får en
del vitaminer gennem den daglige kost, så går jeg ud fra, at jeg er
nogenlunde dækket ind .

M.v.h. Helle.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-02-05 10:20

"HEF" <hf@fjerndlgnet.dk> skrev i en meddelelse

> I hvert fald gør den ingen skade.

Det kommer sørme an på....
Forkert indtag af vitaminer kan sagtens være skadeligt.
Især hvis man kombinerer flere forskellige kosttilskud.

Jeg har engang fået forklaret af en mand med forstand på kosttilskud, at der
er forskel på produkternes optagelighed. Desuden er det sådan, at nogle
stoffer kun optages, hvis der også er andre stoffer tilstede.

At der er et givent stof i en pille er ikke lig med, at det også kan optages
i kroppen. Det afhænger blandt andet, hvad der i øvrigt er af stoffer i
produktet, mængden af dem og hvorfra råvarerne kommer.

Kosttilskud (multi-vitaminpiller) er med andre ord ikke lige gode.

Den pågældende fik mig overbevist om, at Berthelsens produkter hører til
nogle af de bedste på markedet, så dem vælger jeg, når jeg i perioder synes,
at mit liv fungerer, så det er fornuftigt at tage vitamin- og
mineraltilskud.

http://www.berthelsen.dk/

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 09-02-05 17:12

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:4209f4ce$1$23050$ba624c82@nntp05.dk.telia.net:

> Det kommer sørme an på....
> Forkert indtag af vitaminer kan sagtens være skadeligt.
> Især hvis man kombinerer flere forskellige kosttilskud.

Ja, hvis man selvmedicinerer med vitaminer og spiser piller, som børn
spiser slik, KAN der være en teoretisk risiko.

Én livol ell. lign. dagligt er der dog ingen problemer med.

Desuden er det ret umuligt at finde eksempler på folk, som er døde af at
spise kosttilskud, mens der årligt dør hundredetusinder af mennesker på
grund af fejlmedicinering.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-02-05 09:39

"G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Desuden er det ret umuligt at finde eksempler på folk, som er døde af at
> spise kosttilskud, mens der årligt dør hundredetusinder af mennesker på
> grund af fejlmedicinering.

Jeg har aldrig set eksempler på , at det er forekommet.

Men iøvrigt vil jeg mene, at der er ting, der er værre end døden, så risiko
for at dø af det eller ej ville jeg ikke eksperimentere med at mixe
kosttilskud diverse.

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 10-02-05 15:06

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:420b273d$0$22690$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> Men iøvrigt vil jeg mene, at der er ting, der er værre end døden, så
> risiko for at dø af det eller ej ville jeg ikke eksperimentere med at
> mixe kosttilskud diverse.

Der er jo lige det med kosttilskud, at de ikke er fremmede for
organismen.

Jeg har da næsten heller aldrig hørt om folk, som er blevet syge af at
tage kosttilskud af vitamin/mineral-typen. Det sker kun ved en grotesk
overdosering. Ved normalt brug af kosttilskud tvivler jeg på, at det er
muligt at blive syg - har du kendskab til nogle cases, er jeg meget
interesseret i at høre om det.

Det eneste eksempel jeg har hørt om, drejer sig om polarforskere, som har
fået D-vitaminforgiftning af at spise isbjørnelever.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-02-05 21:16

> [...]
>
> Det eneste eksempel jeg har hørt om, drejer sig om polarforskere, som har
> fået D-vitaminforgiftning af at spise isbjørnelever.

Der findes vandopløselige og fedtopløselige vitaminer.
Indtager man for mange vandopløselige vitaminer (B-vitaminer f.eks) vil
overskuddet komme ud med urinen.
Indtager man mange fedtopløselige vitaminer (D og A) vil overskuddet ophobes
og man kan få forgiftning.
Læger bruger f.eks. A vitaminer i meget høj koncentration mod tørre
slimhinder,
disse er på recept og må kun indtages i en begrænset metode.
Så uhæmmet indtagelse kan ikke tilrådes. Så kombinerer man flere forskellige
vitaminpiller bør man ikke komme over den anbefalede dagsdosis.

Mvh. Jesper

Fra : G.B.

Dato : 11-02-05 00:37

"Jesper Pedersen" <jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Så uhæmmet indtagelse kan ikke tilrådes.

Nej, selvfølgelig skal man ikke indtage groteske mængder. De A-vitamin-
præparater du beskriver, er jo netop grotesk stærke, og ikke tilgængelige
i almindelig handel. Desuden har "naturligt" A-vitamin væsentlig mindre
bivirkninger end syntetisk fremstillet.

> Så kombinerer man flere
> forskellige vitaminpiller bør man ikke komme over den anbefalede
> dagsdosis.

ADT står for "Anbefalet Daglig Tilførsel". Du kan sagtens tage meget
større mængder (i terapeutisk øjemed) uden at få bivirkninger - også
gennem længere tid.

For at få en D-vitamin-forgiftning, skal du f. eks. drikke en halv liter
torskelevertran om dagen i flere måneder. Velbekomme!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-02-05 23:54

> [...]
> overdosering. Ved normalt brug af kosttilskud tvivler jeg på, at det er
> muligt at blive syg - har du kendskab til nogle cases, er jeg meget

Mit svar var rettet mod din påstand om, at man næppe dør af at spise
kosttilskud - hvilket jeg giver dig ret i.

Hvorvidt man bliver syg, hvor meget og hvornår af at kombinere kosttilskud,
går jeg ud fra er ukendt.

For lidt eller for meget vitamin etc, er vist ikke en af de ting
sundhedesvæsenet eller andre har særligt øje for. Medmindre der er tale om
oplagte mangeltilstande hos udsatte grupper. Jeg har endnu aldrig oplevet at
læger etc. har fået den tanke, at skavanker diverse kunne hænge sammen med
kosttilskud. Hvornår og af hvem bliver den slags overhovedet undersøgt?

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 11-02-05 03:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:420bf4b0$0$22687$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> Hvorvidt man bliver syg, hvor meget og hvornår af at kombinere
> kosttilskud, går jeg ud fra er ukendt.

Ukendt, nemlig, da der ikke findes kliniske fund, som kan bekræfte
medicinalindustriens hetz mod kosttilskud.

Jeg ser mig gerne modbevist af referencer fra den medicinske
faglitteratur. Så skal jeg trække mine ord tilbage og sige undskyld.

Det er et spørgsmål om cool cash. For at tage et eksempel: Junk-food er
tusinder af gange mere dødeligt end overdrevent brug af kosttilskud, og
det hører du ikke medicinalindustrien advare imod, da der skal skubbes
godt med anti-depressiv og kolesterolsænkende medicin over disken, så
milliarderne fortsat kan rulle ind i en lind strøm.

Men man døøør af en vitaminpille....???

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-02-05 09:44

"G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ukendt, nemlig, da der ikke findes kliniske fund, som kan bekræfte
> medicinalindustriens hetz mod kosttilskud.

Jeg tror ikke medicinalindustriens største fjende er producenter af
kosttilskud. Medicinalindustriens kæmper er mere truet af kolleger i samme
industri, af kopimedicin og af love, regler, cirkulærer og internationale
aftaler eller mangel på samme.

Men hvis man absolut har behov for en konspirationsteorier vedrørende
kosttilskud, er det lige så sandsynligt at vende bøtten på hovedet og hævde,
at dem, der har kommerciel interesse i kosttilskud, har fordele ud af at
hævde, at den "store stygge ulv" vil have folk til at være skeptiske overfor
kosttilskud. Dermed får man det fremstillet som om det ikke er
kosttilskuddene, der er noget i vejen med.

Men op et vist sted med sådanne teorier. Og lad dem bare hetze mod hinanden,
om de gider.

> Jeg ser mig gerne modbevist af referencer fra den medicinske
> faglitteratur. Så skal jeg trække mine ord tilbage og sige undskyld.

Det handler jo ikke kun om videnskabelige undersøgelser og "referencer fra
medicinsk faglitteratur".
Min skepsis overfor markedets kosttilskud er ikke primært baseret på frygt
for sygdom eller død eller skavanker. Min skepsis vil ikke rokkes til
hverken den ene eller anden side af de referencer du taler om.

Uanset der findes beviser for eller imod mulige skader, vil min skepsis være
uforandret. MIN skepsis er nemlig først og fremmest baseret på, at
kosttilskudsmarkedet (producenter, sælgere, behandlere etc.) er så inficeret
af upålidelige mennesker og useriøsitet, at det for en almindelig bruger er
meget svært at vide, hvornår man smider sine penge ud af vinduet. Og jeg
tror, man smider mange penge ud af vinduet, hvis man bruger penge på
kostilskud. Jeg tror, at størstedelen af de penge folk bruger på
kosttilskud, kunne bruges langt bedre og til langt større gavn for deres
helbred.

Det er nemlig desværre svært at vide, hvornår man køber skidt og hvornår
kanel. Og svært at vide, hvornår man vejledes af en kompetent person eller
en autodidakt fusentaster. Der er ganske enkelt latterligt ringe kontrol med
markedet for kosttilskud - hvilket markedet faktisk er ganske godt tilfreds
med. Og se... den slags bekymrer mig langt mere, end uvished om, hvorvidt
fem piller af den ene slags og tre dråber af anden er risikabelt og kan give
propper i ørerne eller pletter på lårene.

> Det er et spørgsmål om cool cash.

JA! Også når det handler om kosttilskud.

> Men man døøør af en vitaminpille....???

Jeg har aldrig set medicinalindustrien eller andre påstå, at man dør af
vitaminpiller!

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 11-02-05 14:43

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:420c7258$0$23052$ba624c82@nntp05.dk.telia.net:

> [...]
> baseret på, at kosttilskudsmarkedet (producenter, sælgere, behandlere
> etc.) er så inficeret af upålidelige mennesker og useriøsitet, at det

Nemlig!

> [...]
> størstedelen af de penge folk bruger på kosttilskud, kunne bruges
> langt bedre og til langt større gavn for deres helbred.

Helt enig. Men et all-round, dagligt vitamintilskud bestående af én eller
to tabletter er det vanskeligt at gå galt i byen med.

> JA! Også når det handler om kosttilskud.

Jada.

> Jeg har aldrig set medicinalindustrien eller andre påstå, at man dør
> af vitaminpiller!

Arne Astrup og beta-carotén...? Find selv flere!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-02-05 17:31

> Arne Astrup og beta-carotén...? Find selv flere!

Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst grundigt og tilbunds - men det jeg har
læst har ikke handlet om, at Astrup påstår, at man dør af at tage
kosttilskud. Har jeg overset noget?

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 11-02-05 21:42

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:420cdf7f$0$13756$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst grundigt og tilbunds - men det
> jeg har læst har ikke handlet om, at Astrup påstår, at man dør af at
> tage kosttilskud. Har jeg overset noget?

Han fik samtlige beta-carotén-tabletter (et forstadie til A-vitamin)
flået ned af hylderne i alle landets butikker for et par år siden, fordi
han promoverede en finsk undersøgelse med meget tyndt patientmateriale,
som viste, at mandlige rygere over 40, som tog beta-carotén dør før
mandlige rygere over 40, som IKKE tager beta-carotén.

Jaja, man falder ikke død om, men man dør tidligere end man ellers ville
have gjort (hrm)...

Der var dog ikke i forsøget taget højde for parametre som ryge-,
motions-, druk-, og øvrige kostvaner, og det varede da også kun et par
måneder inden pillerne var tilbage på hylderne.

Iøvrigt var lederen af forsøget chokeret over de konklusioner, det
lykkedes den medie-afhængige (for at sige det pænt) professor Astrup at
drage - hun desavouerede ham fuldstændigt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-02-05 10:12

> [...]

> lykkedes den medie-afhængige (for at sige det pænt) professor Astrup at
> drage - hun desavouerede ham fuldstændigt.

Jeg tror igen det handler om cool cash - mere end det handler om at kommer i
medierne. Astrup er svær at have tillid til, fordi det er usikkert, om han
er betalt for at have sine meninger.

Men ret skal være ret - han er faktisk ikke særlig meget i medierne af lyst,
så jeg tror ikke det handler om, at han er "medieafhængig" som du kalder
det.

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 13-02-05 14:14

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:420dcd16$0$13769$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> Men ret skal være ret - han er faktisk ikke særlig meget i medierne af
> lyst, så jeg tror ikke det handler om, at han er "medieafhængig" som
> du kalder det.

Det ved jeg derimod, da jeg har arbejdet sammen med flere af hans kolleger.
Han er næsten lige så slem som Søren Ventegodt...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-02-05 15:41

"G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg derimod, da jeg har arbejdet sammen med flere af hans
kolleger.
> Han er næsten lige så slem som Søren Ventegodt...

Jeg tror gerne, at Astrup ikke har noget imod at komme i medierne - hvilket
jeg heller ikke anser for at være noget negativt overhovedet. Tvært imod.
Det fortjener da ros!

Hvis folk har en sag - eller specialviden om emner, andre har gavn af - er
det snarere kritisabelt, hvis de ikke var i medierne. Specielt når de
arbejder for skatteydernes penge - så har de ligefrem pligt til at informere
via medierne og stille op, når medierne henvender sig. Hvad medierne hyppigt
har gjort.

Kritikken af Astrup har blandt andet også handlet om, at han har været for
længe om at informere i medierne om sine resultater. Sååå... mens nogle
klandrer Astrup for at informere for lidt, for sjældent og for sent, har han
kolleger, der mener han optræder for meget i medierne? Jeg vil tillade mig
at mene, at det umuligt kan være hans mest begavede kolleger, der kommer med
den kritik.

Herhjemme i lille Danmark er det i øvrigt sådan, at ekspertpanelet indenfor
et givent emne ofte er lille og de samme eksperter derfor optræder igen og
igen i medierne. Skal nogen i den forbindelse kritiseres, er det ikke mindst
de medier, der er tilbøjelige til at bruge de samme eksperter gang på gang,
selv når der er andre at bruge.

Hvis "flere af hans kolleger" omtaler det som noget negativt, at Astrup
gerne vil i medierne, vil jeg tilskrive det særdeles negative egenskaber hos
hans kolleger. Astrups kolleger har haft kontante fordele af de mange
millioner Astrup - under stærk kritik - har skaffet fra blandt andet det
private erhvervsliv! Pengene er jo ikke gået i Astrups lommer. Det er hans
kolleger ikke mindst, der har haft gavn af dem.

Læser man, hvad der skrives i medierne, når Astrup er nævnt, vil man kunne
se, at det sjældent er Astrup, der har henvendt sig til medierne, men oftere
omvendt. Man vil også kunne se, at en stor del af artiklerne har han næppe
ønsket. Den kollegiale kritik er derfor helt uforståelig.

Hvad angår Søren Ventegodt, kommer han i øvrigt ikke overhovedet op på siden
af Astrups optræden i medierne.

Politikeren og lægen Jørgen Winther er derimod en typisk medieliderlig
person, der SELV tager initiativet til at komme i medierne. Og han har
eksempelvis brugt medierne til at promovere sin slankebog via angreb på Arne
Astrup.

Jørgen Winther er tillige hæsligt dobbeltmoralsk. Hans parti (Venstre) har
krævet, at landets forskere skal arbejde tæt sammen med dansk industri. Det
er slet og ret en betingelse for at få del i offentlige forskningsmidler.
Kravet er endda ofte, at der er en privat medfinansiering på 50 pct. Når
Astrup således har gjort som forlangt af Winthers regeringparti - og blandt
andet fået Danisco til at poste millioner i forskning, bliver han af Jørgen
Winther klandret for, at man ikke kan have tillid til forskning, der er
finansieret af industrien. Hallo siger jeg bare!

Der ER, synes jeg, kritisabelt, at sukkerindustrien har en økonomisk finger
med i spillet, når Danmark forsker i sukkerets ansvar for fedmeproblemet.
Men det værste problem i den forbindelse er, at vi har et regeringsparti,
der ligefrem forlanger af landets forskere, at der foregår en sådan utidig
sammenblanding af interesser!

Jeg vil derfor mene, at hvis flere af Astrups kolleger vitterlig klandrer
ham for at ville i medierne, så har selvsamme kolleger en særdeles
kritisabel mangel på forståelse for, hvad der har sikret dem løn og mulighed
for at forske!

Winthers angreb på Astrups afhængighed af Danisco har desværre ikke kun
været politisk dobbeltmoralsk, den har også hængt nøje sammen med Winthers
ønske om at promovere sin egen slankebog. Jørgen Winther er således manden,
der er ansvarlig for en stor del af de artikler, hvori Arne Astrup (højst
sandsynligt ufrivilligt) bliver omtalt.

Og så lidt fakta. Ifølge Informedia (som indeholder artiklerne fra
hovedparten af landets aviser, tidsskrifter, telegrambureauer m.m.) ser
virkeligheden således ud:

Arne Astrup optræder fra 1. januar 2002 til dags dato 681 gange i medierne.
Jørgen Winther optræder 1316 gange.
Der er 96 artikler i ovennævnte periode, hvori BÅDE Arne Astrup og Jørgen
Winther optræder - og flertallet af disse (hvis ikke dem alle) handler om
Winthers angreb på Astrup.

Søren Ventegodt optræder i samme periode sølle 61 gange - at omtale Astrup
som "næsten lige så slem som Søren Ventegodt" er derfor langt fra
realiteterne.

Man skal derfor have for øje, at nok er det kritisabelt, at Astrup forsker i
sukker for Daniscos penge, men det er ikke Astrup, der er den største synder
i den affære. Og nok er der grund til at kritik af Astrup - men en del af
kritikken kommer faktisk fra folk, der ikke selv har rent mel i posen. Eller
fra folk, der ligefrem er ansvarlige for, at der heller ikke er rent mel i
Astrups pose.

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 14-02-05 15:41

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:420f68fa$0$13740$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> [...]
> nogle klandrer Astrup for at informere for lidt, for sjældent og for
> sent, har han kolleger, der mener han optræder for meget i medierne?

Nej, de siger (og jeg citerer) at han "får det decideret dårligt, hvis
han ikke har været i medierne to gange i løbet af en uge".

Det var dog et par år siden - han faldt vist kraftigt ned på jorden efter
de seneste fadæser (Sukkerfabrikkerne, Speasy etc,)

> Jeg vil tillade mig at mene, at det umuligt kan være hans mest
> begavede kolleger, der kommer med den kritik.

Det kan du jo mene. Det drejer sig om højtstående forskere ved Institut
for Folkesundhed.

Men nu er vi vist ved at være off topic, er vi ikke?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-02-05 23:42

"G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, de siger (og jeg citerer) at han "får det decideret dårligt, hvis
> han ikke har været i medierne to gange i løbet af en uge".

Kan andre vurdere sådan noget?

Men om det så er korrekt, så kunne det omtales på en positiv måde.
Men nu ved jeg ikke, om det er hans kolleger, der opfatter det som skidt, at
Astrup gerne vil i medierne - eller om det er dig. Bemærkningen "Han er
næsten lige så slem som Søren Ventegodt... " er måske for din regning
alene?

Personligt har jeg svært ved at se det slemme i at ville i medierne med sin
viden og sine meninger.

> Det var dog et par år siden - han faldt vist kraftigt ned på jorden efter
> de seneste fadæser (Sukkerfabrikkerne, Speasy etc,)

Var sukkerfabrikken en fadæse? Hvordan og hvorfor?

> Det kan du jo mene. Det drejer sig om højtstående forskere ved Institut
> for Folkesundhed.

Ens interpersonelle intelligens behøver ikke være god eller stor fordi man
er højtstående ernæringsforsker. De ting har intet med hinanden at gøre.

> Men nu er vi vist ved at være off topic, er vi ikke?

Bestemt... i forhold til emnet gode/dårlige vitaminer! Men næppe i forhold
til vurdere seriøsiteten hos en af de forskere, der jævnligt hives på banen,
når det handler om vores helbred generelt.

Mvh. Lisbeth

Fra : G.B.

Dato : 20-02-05 23:48

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:42112d4c$0$21508$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> Mvh. Lisbeth

Ævbæv - hermed har jeg fået det sidste ord!