Afskrivning af computerudstyr over 10000kr
Fra : Klaus Jensen

Dato : 07-02-05 23:07

Hej!

Jeg har i 2004 indkøbt hardware for 16000kr, herunder en bærbar computer,
som kostede over grænsen for straksafskrivning.

Jeg har bogført købet af hardwaren (Summasummarum) helt almindeligt, men går
ud fra jeg skal lave noget regnskabs-gymnastik i forbindelse med
resultatopgørelsen. Hvordan gør jeg det mere konkret?

På forhånd tak

Klaus

Fra : Arne Johansen

Dato : 08-02-05 00:08

"Klaus Jensen" <spammers@allburninhell.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> går ud fra jeg skal lave noget regnskabs-gymnastik i forbindelse med
> resultatopgørelsen. Hvordan gør jeg det mere konkret?

Kontakt en revisor, eller læs selv på toldskat.dk om afskrivning.
En revisor "tjener" faktisk sine penge ved at hjælpe dig også med ting og
sager du intet ved noget om, og derved får du pengene hjem

vh AJ

Fra : Lasse Madsen

Dato : 08-02-05 03:22

Hej Arne,

Kan du så forklare mig hvad ideen med denne grupper er ?

Så vidt jeg kan forstå er det et sted man kan søge hjælp til diverse
spørgsmål, spørgsmål som man måske sidder med uden for sin revisors
åbningstid... måske har man ikke råd til en revisor og ønsker et godt
råd....

Vi tjæner alle vore penge forskelligt ... hvad der er sparet er tjænt... så
ved ikke at gå til en revisor og gøre det hele selv sparer man jo også en
masse

m.v.h.
lasse madsen
- der dog lader revisoren klare alt det han er bedst til :)

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 17-02-05 22:28

> [...]
> ud fra jeg skal lave noget regnskabs-gymnastik i forbindelse med
> resultatopgørelsen. Hvordan gør jeg det mere konkret?

Den overordnede løsning ser således ud:

Hvis købet er på 16.000 kr. skal udgiften ikke tages af driften. Købet
betales f.eks. via bank - og modregnes en aktiv-konto som f.eks. kunne være
IT-udstyr til afskrivning.

(Husk at afskrivningsgrænsen er ex.moms., så hvis du har fået faktura
på16.000 kr. så er den reelle værdi 12.000 kr. + moms.)

På denne konto står så 12.000 kr. - som du herefter kan afskrive på, f.eks.
over 4 år. Hvis du vælger 4 år - så kan du i år 1 afskrive 25% = 3.000 kr.

Det gør du ved at nedskrive værdien på kontoen IT-udstyr til afskrivning med
3.000 kr. og modregne dette på en driftskonto der typisk vil hedde
driftsmæssige afskrivninger.

Du har herefter haft en udgift på 12.000 kr., men kun en driftsmæssig
omkostning på 3.000 kr. i år 1. Og du har ultimo år 1 et aktiv på 9.000 kr.
på aktiv-kontoen.

År 2 gentagerdu afskrivningen; 25% af anskaffelssværdien = 3.000 kr.
fratrækkes aktiv-kontoen - og modregnes kontoen for driftmæssig afskrivning.
Herefter har du i løbet af de to første år fratrukket 6.000 kr. via
driften - og har et aktiv stående med en værdi på 6.000 kr. på
aktiv-kontoen.

Samme procedure gentages år 3 og 4, hvorefter du har ført den samlede
investering gennem afskrivnings-møllen via driftsregnskabet og nedskrevet
aktivets værdi til 0 kr.

/Flemming U

Fra : Leonard

Dato : 17-02-05 23:08

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> wrote:

>(Husk at afskrivningsgrænsen er ex.moms., så hvis du har fået faktura
>på16.000 kr. så er den reelle værdi 12.000 kr. + moms.)

12.800 kr + 25% moms = 16.000 kr.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-02-05 10:12

In news:42150c66$0$29272$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> (Husk at afskrivningsgrænsen er ex.moms., så hvis du har fået faktura
> på16.000 kr. så er den reelle værdi 12.000 kr. + moms.)

12.800

> På denne konto står så 12.000 kr. - som du herefter kan afskrive på,
> f.eks. over 4 år. Hvis du vælger 4 år - så kan du i år 1 afskrive 25%
> = 3.000 kr.

1. år = 3.200 Kr.

Rest = 9.600 Kr.

Restbeløbet kan straks afskrives da det er mindre end 11.000 Kr. (som er
loftet for straksafskrivning i år 2005)

Hvilket er en fordel, da 4 år gammelt EDB udstyr er meget lidt værd..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Dell

Dato : 18-02-05 19:55

Lige et par tillægsspørgsmål:

Nu siger vi at der ikke er indtægter i et år. Skal driftsomkostninger
stadigvæk fratrækkes eller skal de overføres til næste år ?

Hvad hvis der købes yderligere udstyr skal der så fratrækkes 25% af den
nævnte computer og 25% af det nyindkøbte pr år. Der kan hurtigt blive mange
poster her. Eller kan man vælge en procentvis afskrivning af den samlede
aktivkonto ?

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 19-02-05 09:56

"Dell" <g@gg> skrev i en meddelelse
> [...]
mange
> poster her. Eller kan man vælge en procentvis afskrivning af den samlede

Uden indtægter vil driftsresultatet blive til et regnskabsmæssigt
underskud,
som du kan overføre til næste år.
Men vær parat til at forklare, hvor du har fået penge fra til
investeringerne i it-udstyr m.v. Lån m.v. er ok - men skattefolkene vil
gerne se sammenhængen.

Afskrivning er i princippet pr. aktiv - altså pr. computer. Og hvis de
købes
i f.eks. 3 forskelleige år, bliver det jo også 3 forsklelige år, hvor de
går
i nul og dermed er "frikøbt".

Forsklleigt udstyr har forskellig afskrivningstid. ITudstyr typisk 3-5 år,
mens kontormøbler typisk har 8-12 år. Derfor kan du ikke bare nøjes med at
afskrive på aktivkontoens saldo.

Og ja, et kan give flere poster - og det er det, som regnskabsfolk kan
blive
helt høje af, at sidde og pille i :)

/Flemming U

Fra : alexbo

Dato : 19-02-05 10:44

"Dell" skrev

> [...]
mange
> poster her. Eller kan man vælge en procentvis afskrivning af den samlede

Det sidste, man afskriver på en samlet post, afskrivningssaldoen.

Afskrivningsloven:
§ 5.3)3) Driftsmidler og skibe, som en skattepligtig udelukkende benytter
erhvervsmæssigt, skal afskrives på en samlet saldo for den enkelte
virksomhed, jf. dog § 5 B. ( 5B handler om store skibe)
Stk. 2. Indkomstårets afskrivninger foretages på grundlag af den
afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets udgang.
Denne værdi opgøres som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der er anskaffet i
indkomståret, og med fradrag af salgssummen for driftsmidler og skibe, der
er solgt og leveret i indkomstårets løb. Udgifter til forbedring behandles
på samme måde som anskaffelsessummer. Saldoværdien ved indkomstårets
begyndelse udgør det beløb, hvortil driftsmidler og skibe anskaffet i
tidligere indkomstår er nedbragt ved afskrivninger.
Stk. 3. Afskrivning kan højst udgøre 25 pct. af den
afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 2. Udgør den
afskrivningsberettigede saldoværdi før indkomstårets afskrivning et
grundbeløb (i 1987-niveau) på 6.700 kr. eller derunder, kan beløbet
fradrages fuldt ud i den skattepligtige indkomst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Dell

Dato : 19-02-05 13:56

> [...]
> grundbeløb (i 1987-niveau) på 6.700 kr. eller derunder, kan beløbet
> fradrages fuldt ud i den skattepligtige indkomst.

Dette udelukker at man afskriver 25 % af 10000 hvert år som først skrevet.
Og i stedet afskriver 25 % af 10000 første år, 25 % af 7500 andet år, 25 %
af (0,75 x 7500) tredje år.

Så i er ikke enige med hinanden ?

Fra : alexbo

Dato : 20-02-05 12:06

"Dell" skrev

> Dette udelukker at man afskriver 25 % af 10000 hvert år som først skrevet.
> Og i stedet afskriver 25 % af 10000 første år, 25 % af 7500 andet år, 25 %
> af (0,75 x 7500) tredje år.
Ja.

> Så i er ikke enige med hinanden ?
Nej, hvis du dermed mener Flemming og jeg.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 20-02-05 12:06

"Dell" skrev

> Dette udelukker at man afskriver 25 % af 10000 hvert år som først skrevet.
> Og i stedet afskriver 25 % af 10000 første år, 25 % af 7500 andet år, 25 %
> af (0,75 x 7500) tredje år.
Ja.