Hjælp til ny harddisk, format forvirret !!~
Fra : Jakob

Dato : 07-02-05 12:32

jeg har købt et msi k8t neo-fsr bundkort og cpu. Jeg skal til den
maskine der skal bygges op omkring det have en ny harddisk og er i den
forbindelse noget forvirret omkring de forskellige formater. Jeg har
hidtil kørt med en almindelig ide seagate harddisk og havde egentlig
tænkt at det skulle være sådan en, men hvad er det for noget med det her
SATA format ??

Specifikationerne for bundkortet er som følger når det drejer sig om
harddiske "RAIDport 2xS-ATA RAID Level 0,1 IDE (P-ATA) 2 x ATA/133 für 4
Geräte S-ATA 2 x SATA 150 via Southbridge" men jeg kan ikke helt tolke
det. Skal det forstås på den måde at både alm. ide og sata diske er
understøttet ?

Er der nogen fordel for mig at vælge en SATA disk frem for en IDE ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-02-05 18:58

Jakob wrote:

> helt tolke det. Skal det forstås på den måde at både alm. ide og sata
> diske er understøttet ?

Ja.

> Er der nogen fordel for mig at vælge en SATA disk frem for en IDE ?

Nej.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Martin Sand.

Dato : 07-02-05 20:08

Jesper G. Poulsen wrote:
> Nej.

Næh, og måske nærmere tværtimod. Fordi han nævner Barracuda, og der larmer
SATA-diskene vist meget mere end ved IDE-diskene.

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-02-05 13:50

Martin Sand. wrote:

> Næh, og måske nærmere tværtimod. Fordi han nævner Barracuda, og der
> larmer SATA-diskene vist meget mere end ved IDE-diskene.

Det er ellers samme mekanik. Jeg tvivler på at et SATA-print støjer
mere end et PATA-print.

Fra : Martin Sand.

Dato : 08-02-05 14:06

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det er ellers samme mekanik. Jeg tvivler på at et SATA-print støjer
> mere end et PATA-print.

Mange af de Barracuda-ejere som har købt SATA-modellen har brokket sig over
LARM iflg. tilbagemeldingerne på www.edbpriser.dk. IDE-modellerne roses for
at være støjfri/støjsvage.
Men du ved måske med 100% sikkerhed, at det kun er printet der er til
forskel på IDE og SATA drevene?

--
MVH Martin

feedback (a) stofanet dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-02-05 14:30

Martin Sand. wrote:

> Mange af de Barracuda-ejere som har købt SATA-modellen har brokket
> sig over LARM iflg. tilbagemeldingerne på www.edbpriser.dk.
> IDE-modellerne roses for at være støjfri/støjsvage.

Placebo-effekt?

> Men du ved måske med 100% sikkerhed, at det kun er printet der er til
> forskel på IDE og SATA drevene?

De diske jeg har kigget på har været mekanisk ens.

Fra : Jakob

Dato : 07-02-05 23:02

In article <xn0dy89bn26t2z00a@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

OK tak til alle for svarene.

Jakob

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-02-05 21:16

Jakob wrote:

> Er der nogen fordel for mig at vælge en SATA disk frem for en IDE?

Ja, du kan bruge længere kabler, så du kan placere en SATA-disk hvor
du vil i kabinettet.
SATA-kabler må være op til 1 meter.

Fra : Henrik

Dato : 07-02-05 22:03

On Mon, 7 Feb 2005 12:31:36 +0100, Jakob <no@mail.com> wrote:

>Er der nogen fordel for mig at vælge en SATA disk frem for en IDE ?

Ja, feks:
http://www6.tomshardware.com/storage/20041116/command_queuing-07.html

Mvh
Henrik

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 08-02-05 00:00

> ... at både alm. ide og sata diske er understøttet ?

Ja

> Er der nogen fordel for mig at vælge en SATA disk frem for en IDE ?

Ja, hurtigere overførsel ved SATA.

MVH

Martin Sjøberg

Fra : Jakob

Dato : 08-02-05 10:52

In article <4207f39b$0$220$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
none.of.your@business.com says...

> Ja, hurtigere overførsel ved SATA.

Hvor meget hurtigere, har du nogen ide om det ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Aksel

Dato : 08-02-05 11:53

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
none.of.your@business.com says...

> Ja, hurtigere overførsel ved SATA.

Hvor meget hurtigere, har du nogen ide om det ?

Ikke så meget at normale brugere vil opdage det.

Hilsen Aksel

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-02-05 16:12

Jakob wrote:

> Hvor meget hurtigere, har du nogen ide om det ?
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

ATA/IDE op til 133 MB/sec og SATA op til 150 MB/sec. Men det er stadig kun
den teoretiske maksimale hastighed.

Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-02-05 18:15

Søren Nielsen wrote:

> ATA/IDE op til 133 MB/sec og SATA op til 150 MB/sec. Men det er
> stadig kun den teoretiske maksimale hastighed.

Ja, for begrænsningerne ligger i diskenes mekanik.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-02-05 13:49

Martin Sjøberg wrote:

> Ja, hurtigere overførsel ved SATA.

Nej. Det er stadig mekanikken der sætter begrænsningerne.

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-02-05 22:53

Hej Jakob

Hvis det var mig ville jeg gøre følgende:
Brug IDE-porten til DVD og lign.
Køb S-ATA hardiske, de er hurtigere og kablerne fylder mindre så du får
bedre luft i kabinettet.

Det med RAID er hvis du vil sammenkoble to ens harddiske som opfattes som
en. Det kan ske på mange måder, i dit tilfælde dog kun RAID 0 og 1, men der
findes såmænd en del mere. Det ville i givet fald kræve en ny
diskkontroller.
Mit gæt er at det har du ikke brug for.

/Peter

Fra : Jakob

Dato : 10-02-05 00:14

In article <cue0nv$sc9$1@news.cybercity.dk>, news@edboen.dk says...
fald kræve en ny
> diskkontroller.
> Mit gæt er at det har du ikke brug for.

Det har du nok ret i, tak for dine inputs.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-05 13:57

Peter Larsen wrote:

> Køb S-ATA hardiske, de er hurtigere og kablerne fylder mindre så du

SATA-diske er _ikke_ hurtigere end tilsvarende PATA-diske. Interfacet
er, men mekanikken er ikke.

Fra : Henrik

Dato : 11-02-05 17:23

On 11 Feb 2005 12:57:09 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>SATA-diske er _ikke_ hurtigere end tilsvarende PATA-diske.
Kan du henvise til tests der underbygger din påstand?

> Interfacet er, men mekanikken er ikke.
Nu er der jo også andre muligheder for forbedring, feks. NCQ.

Mvh
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-05 20:36

Henrik wrote:

> Kan du henvise til tests der underbygger din påstand?

Hvordan skulle interfacet kunne gøre den samme mekanik hurtigere?

> Nu er der jo også andre muligheder for forbedring, feks. NCQ.

Det gør ikke mekanikken bedre og det er dér flaskehalsen befinder sig...

Fra : Henrik

Dato : 12-02-05 03:33

On 11 Feb 2005 19:36:29 GMT, "Jesper G. Poulsen"

>Hvordan skulle interfacet kunne gøre den samme mekanik hurtigere?

Du besvarer mit spørgsmål med et nyt spørgsmål:)

Læs om teknikken her:

Can Command Queuing Turbo Charge SATA?
http://www20.tomshardware.com/storage/20041116/index.html

In sum, we must state that all Command Queuing enabled drives have an
advantage over those that do not support this feature.

Kort sagt: Køb SATA hvis bundkortet understøtter det, ellers kan man
bare holde sig til det gamle, og købe PATA.

Mvh
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-02-05 13:36

Henrik wrote:

> Du besvarer mit spørgsmål med et nyt spørgsmål:)

Jeg taler til din sunde fornuft...

Jamen jeg har læst og jeg har og hørt og jeg har ... ikke brugt min
sunde fornuft...

> http://www20.tomshardware.com/storage/20041116/index.html

Så er vi tilbage ved fornuften. Forskellen er målbar, men ikke mærkbar.
Det giver ikke noget der kan mærkes og man kan derfor set bort fra det
til almindeligt brug.

Det giver lige så lidt som at anvende Dual Channel RAM på et
SocketA-bundkort...

Fra : Henrik

Dato : 12-02-05 16:04

On 12 Feb 2005 12:35:50 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Så er vi tilbage ved fornuften. Forskellen er målbar, men ikke mærkbar.
Din lidt useriøse påstand.

>Det giver ikke noget der kan mærkes og man kan derfor set bort fra det
>til almindeligt brug.
Måske har du ret isoleret set, men kører du det princip for hele din
PC vil det sikkert kunne mærkes.

Men, jeg har lagt mærke til, at når du giver et forkert/dårligt råd,
så vil du bare ikke indrømme det. Måske du skulle hjælpe lidt færre
her, og i stedet øge kvaliteten af dine råd.

Spørgeren har SATA på bundkortet, altså skal han SATA-diske i
maskinen.

Mvh
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-02-05 17:54

Henrik wrote:

> Din lidt useriøse påstand.

Det er ikke en påstand. Det er _viden_ (baseret på flere års erfaring)!

> Måske har du ret isoleret set, men kører du det princip for hele din
> PC vil det sikkert kunne mærkes.

Næppe. Prøv at se på en toptunet PC kontra en PC med samme hardware,
men med alt sat default. Der kan måles og vejes en masse, men mærkes
kan det ikke. Kig evt. tilbage i gruppen, hvor flere har skrevet indlæg
om subjektive målinger (de menneskelige instrumenter).

> Men, jeg har lagt mærke til, at når du giver et forkert/dårligt råd,
> så vil du bare ikke indrømme det. Måske du skulle hjælpe lidt færre

Jeg giver ikke forkerte råd. Hvis jeg ikke kan rådgive korrekt, så
blander jeg mig slet ikke.

> her, og i stedet øge kvaliteten af dine råd.

Kvaliteten af mine råd er i top. Se ovenfor.

> Spørgeren har SATA på bundkortet, altså skal han SATA-diske i
> maskinen.

Han skal have det han føler sig mest tryg ved (eller det der er
billigst). Der er intet teknisk der fortaler SATA fremfor PATA.

"Jamen jeg har læst og jeg har og hørt og jeg tror at jeg ved alt..."

Læs noget mere faglitteratur og lidt færre popsider...

Fra : Henrik

Dato : 12-02-05 18:09

On 12 Feb 2005 16:53:32 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Der er intet teknisk der fortaler SATA fremfor PATA.
Du er da utrolig!

>Læs noget mere faglitteratur og lidt færre popsider...
Og det siger du, der fører dig frem uden dokumentation og med
subjektive målinger... i guder!

Mvh
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-02-05 18:23

Henrik wrote:

> Du er da utrolig!

Nej, _du_ er utrolig... Læs lidt faglitteratur, vil du?

> Og det siger du, der fører dig frem uden dokumentation og med
> subjektive målinger... i guder!

Jeg kan sagtens skrive noget dokumentation, hvis du gerne vil have det.
Når jeg skal undersøge nye teknologier, så er testsiderne det sidste
sted jeg leder. Jeg går efter de firmaer der har udviklet
teknologierne. Og så har jeg mit faglige grundlag at bygge på. Hvad har
du?

Toms Hardware?

Anandtech?

Hvis du henter alle dine oplysninger dér, så står det godt nok sløjt
til. Jeg har gennem tiden fundet flere fejl og mangler på de sites.

Kender du til begrebet kildekritik?

Læs noget faglitteratur...

Jeg stopper her. Når du har læst noget faglitteratur kan vi tage
diskussionen op igen.

Fra : Henrik

Dato : 12-02-05 18:56

On 12 Feb 2005 17:23:14 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Jeg stopper her. Når du har læst noget faglitteratur kan vi tage
>diskussionen op igen.

Du er da latterlig.

Praler en masse, slynger om dig med udtryk som "faglitteratur", men
det eneste du kommer med her er "subjektive målinger"!

Til grin.

Mvh
Henrik

Fra : Casper Bang

Dato : 13-02-05 12:46

> [...]
> kan det ikke. Kig evt. tilbage i gruppen, hvor flere har skrevet indlæg
> om subjektive målinger (de menneskelige instrumenter).

Igen den påstand som du tilsyneladende aldrig selv har efterprøvet.

Efter jeg overclockede min CPU og mit grafikkort kunne jeg TYDELIGT mærke en
forskel - jeg kunne sætte mine spil til at have bedre grafik end før, uden
at det begyndte at hakke (i modsætning til før).

Jeg ved ikke hvad du selv bruger dine computere til - hvis det kun er til at
skrive i nyhedsgrupper, er det klart at en optimering af din GPU ikke kan
mærkes. Det skal ses i forhold til hvad man rent faktisk bruger maskinen
til.
Når maskinen presses til 100%, kan det godt mærkes at man får 10% mere (i
mange tilfælde).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-05 18:26

Casper Bang wrote:

> Igen den påstand som du tilsyneladende aldrig selv har efterprøvet.

Jo, jeg har prøvet at overclocke. Det gav intet mærkbart og derefter
satte jeg systemet tilbage til default.

> Når maskinen presses til 100%, kan det godt mærkes at man får 10%
> mere (i mange tilfælde).

Du kan måle det. Du kan ikke mærke det (og hvis kan, så kan du blive
rig - kontakt nærmeste lægevidenskabelige forskningsinstitution).

Fra : Casper Bang

Dato : 13-02-05 18:59

> Jo, jeg har prøvet at overclocke. Det gav intet mærkbart og derefter
> satte jeg systemet tilbage til default.

Enten har du ikke overclocket særligt meget, eller også har du ikke prøvet i
nogle programmer som rent faktisk udnytter den ekstra ydelse.

> Du kan måle det. Du kan ikke mærke det (og hvis kan, så kan du blive
> rig - kontakt nærmeste lægevidenskabelige forskningsinstitution).

Om du kan køre et spil i medium eller i full details kan godt både ses,
måles og mærkes.
Jeg kan ikke rigtigt se hvordan du kan forestille dig andet!?
Det kan NEMT være de 10% der afgør med hvilken indstilling du kan køre et
spil (eller et meget krævende program). Dét kan MÆRKES.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-02-05 21:45

Casper Bang wrote:

> Enten har du ikke overclocket særligt meget, eller også har du ikke

Grafikkortet (GF2 MX200) fik 15% - det gav ikke noget i hverken UT,
CMR2.0 eller 'Crimson Skies'.

> prøvet i nogle programmer som rent faktisk udnytter den ekstra ydelse.

GF4 Ti4200 var vejen frem. Bevares, der kunne måles en masse, men
mærkes?
- Nope.

> Om du kan køre et spil i medium eller i full details kan godt både
> ses, måles og mærkes.

Det kan 20% ikke gøre nogen forskel på.

> Jeg kan ikke rigtigt se hvordan du kan forestille dig andet!?

Det har ikke noget med at forestille sig at gøre.

> Det kan NEMT være de 10% der afgør med hvilken indstilling du kan
> køre et spil (eller et meget krævende program). Dét kan MÆRKES.

Nope. Der skal _langt_ mere til. 75%-100%. Vi er enige om at GF2 MX200
er hurtigere end TNT2 M64 ?
Til CMR2.0 gav det ingen forskel om der var TNT2 eller GF2 i maskinen.
Ingen.
Det samme var tilfældet for 'Crimson Skies'. Selv ikke et overclocket
GF2 gav nogen forskel i praksis.

Har du hørt om placebo-effekt?

Fra : Casper Bang

Dato : 14-02-05 16:52

> Det kan 20% ikke gøre nogen forskel på.

Jo, sagtens... hvis det hakker en smule med full details på det gamle, så du
derfor vælge medium - 10% mere ydelse kan nemt afgøre at du kan leve med
full details.

> Nope. Der skal _langt_ mere til. 75%-100%. Vi er enige om at GF2 MX200
> er hurtigere end TNT2 M64 ?

Ved jeg ikke.

> Til CMR2.0 gav det ingen forskel om der var TNT2 eller GF2 i maskinen.
> Ingen.
> Det samme var tilfældet for 'Crimson Skies'. Selv ikke et overclocket
> GF2 gav nogen forskel i praksis.

Kender ikke nogen af de spil

> Har du hørt om placebo-effekt?

Jo, jeg er bekendt med det - men er stadig ikke enig med dit postulat om at
vi ikke kan opfatte en forskel på 10%.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-02-05 15:52

Casper Bang wrote:

> Jo, sagtens... hvis det hakker en smule med full details på det
> gamle, så du derfor vælge medium - 10% mere ydelse kan nemt afgøre at

Det er prøvet... Læs dog!

> Ved jeg ikke.

Er du kompetent til denne diskussion?

> Kender ikke nogen af de spil

Er du kompetent til denne diskussion?

> Jo, jeg er bekendt med det - men er stadig ikke enig med dit postulat
> om at vi ikke kan opfatte en forskel på 10%.

Det kan vi ikke. Alt sammen grunder i placebo-effekten; "...jeg har har
tunet min maskine og nøj hvor det kører nu..." - en anden sætter sig
ved maskinen og ved ikke at der er pillet ved den; pågældende vil ikke
mærke forskel på ydelsen.

Da jeg tunede mit GF2 MX200 syntes jeg også at kunne mærke forskel, men
da der var gået lidt tid med fravær fra spillet, så viste det sig at
der ikke var mærkbar forskel. Det var rent placebo-effekt.