Meget hidsigt barn.
Fra : HMA

Dato : 21-05-01 14:43

Her kommer en større smøre,men jeg håber der er nogle der kan hjælpe :

Vores søn på 8 år har et meget hidsigt temperament.Det sker at der bliver
ringet fra Fritidsordningen om at ham er " tændt af ".
Vi har det sidste år prøvet meget at snakke med ham om hvad der er sker når
han bliver så hidsig,men han siger kun at han
bliver drillet af de andre børn.
Vi har derfor taget kontakt til de KLOGE pædagoger i skole og
fritidsordningen, men de siger at de andre ikke driller ham, og
at han bare lige pludselig er meget hidsig.(men passer det??)
Det skal lige siges at han er af stille natur, og gider ikke være med til at
lege krig og andre voldsomme lege med de andre drenge,
men han er til gengæld meget aktiv inden for spejderområdet, hvor hans
allerbedste ven og legekammerat er en pige fra klassen.
Det kan vi som forældre ikke se det mindste forkerte i, men det er efter
pædagogernes mening ikke så godt at han leger med piger.
Vi har også prøvet at være til skolepsykolog med ham, og det bedste råd vi
fik af dem var at sætte ham til at hoppe i sjippetov
når han blev hidsig.
Vi kan i bund og grund ikke finde en bare "lidt brugbar" løsning,og håber at
der måske er nogle der har været udsat for noget lignende.

Fra : Lill

Dato : 21-05-01 20:28

"HMA" <hmoes@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> der måske er nogle der har været udsat for noget lignende.

Måske i skulle prøve inlægget i NG videnskab. psykologi. Det kan være at de
har nogen gode råd til jer. de er ihvertfald gode til at debatere.
Mvh.
Lill.

Fra : loef

Dato : 16-03-04 15:50

Kære Lill!

Jeg har med stor interesse læst dit indlæg fra den 21/5-01 vedr. Jeres
hidsige barn.
Jeg ved godt det efterhånden er et par år siden, men jeg er lidt
nysgerrig om hvordan det går ham i dag.
Sagen er den, at vi faktisk står i samme situation i dag.
Vi har en dejlig dreng på 8 år som er meget velligt blandt sine venner
(både piger og drenge). han er utrolig god i skolen og til stort set al
slags sport - især fodbold.
Han er en rigtig god og kærlig dreng som mange holder af.
Problemet er bare at han er meget sårbar og et stort
konkurrencemenneske, hvilket ofte får ham til at føle at noget er
"snyd". F.eks går han meget op i at skulle være først færdig når der
skal løses opgaver i skolen.
Når han føler sig "uretfærdigt" behandlet bliver han også meget hidsig
og skolen/SFOén har også meget svært ved at styre ham, så ofte er der
også blevet ringet til os at vi skal hente ham.
Når han er faldet ned er han utrolig ked af det og meget flov, men det
er ligesom om at det kommer ligeså meget bag på ham selv som på os andre
- der er nemlig ikke noget mønster i hans adfærd. Der kan gå ½ år
imellem og nogle gange 1-2 uger.
Skolepsykologen har talt med ham om at han skal løbe op til hende når
han mærker han bliver sur, men da det som sagt kommer helt bag på ham
også, tror jeg ikke rigtigt på denne løsning.
Nu prøver jeg at tage ham med til en kinesiolog for at se, om han evt.
har nogle uballancer i sin krop.
Psykologen mener også at han måske har svært ved at tilpasse sig en
SFO/skole med sig mange børn, for vi oplever det aldrig derhjemme.
Vi har snakket om evt. at skifte skole, men da han er så afhængig af
sine kammerater tror jeg næsten, at det vil knække ham og jeg er bange
for at "nissen" flytter med.
Jeg håber du vil skrive tilbage med dine erfaringer fra Jeres søn.
Hilsen Mette

http://www.kandu.dk/

Fra : Bess

Dato : 22-05-01 16:22

"HMA" <hmoes@city.dk> wrote in message
> [...]

Hej "forældre". Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe, men jeg kan øse lidt af
mine egne erfarnger.

> [...]
> fritidsordningen, men de siger at de andre ikke driller ham, og
> at han bare lige pludselig er meget hidsig.(men passer det??)

Det er min erfaring at lærere og pædagoger meget ofte overser mobning.
Enkelte er rigtig gode til at gennemskue hvad der foregår (ofte har de
selv prøvet det), men det er de færreste. Et af mine børn som i dag er
voksen blev mobbet en del i skolen og han kan i dag fortælle meget om
hvad der foregik. F.eks at mobning selvfølgelig ikke foregår når der er
en voksen i nærheden, men ligeså snart at læreren forlader klassen er
det galt. Mobning kan også sagtens foregå direkte foran læreren uden han
han eller hun opdager det. Et blik, et nedladende smil eller en
bemærkning som kun mobbeofferet og klassekammeraterne forstår
betydningen af. Den anden side af sagen, som I også påpeger, er om han
overhovedet bliver drillet. Nogle børn har svært ved sociale
interaktioner og misforstår ofte betydningen af de andre børns
henvendelser.

> [...]
efter
> pædagogernes mening ikke så godt at han leger med piger.

Det kan jeg nu ikke se noget forkert i.

> [...]
håber at
> der måske er nogle der har været udsat for noget lignende.

Nu skal jeg jo passe på ikke at skræmme jer, men jeg kan ikke lade være
med at spekulere på om han har andre "symptomer". Har han motoriske
problemer, har han tics, er han overfølsom overfor lyde / berøring eller
lign.

Nu skal jeg nok få på hoverdet for det næste jeg skriver, men jeg gør
det alligevel. Han _kan_ vel ikke være udsat for seksuelle krænkelser -
ikke fra jeres side men fra andres??

mvh
Bess

Fra : HMA

Dato : 23-05-01 14:38

Hejsa Bess
Nej,vi har talt med ham om der foregår andre ting udover drilleriet og der
siger han klart nej.
Han har ingen problemer med de voksne på nogen måder.
Han har heller ingen motoriske problemer eller overfølsomhed over for lyde
mm.
Men det skal dertil lige siges at man (og det gælder både pædagoger og os
forældre) ikke
skal prøve på at røre ham når han får sine "ture". Det resulterer i at han
går total
i baglås, og prøver at flytte sit raseri over på os i stedet.

HMA

Fra : bo nielsen

Dato : 26-05-01 13:28

Hej.
Jeg kender ikke jeres barn, men jeg kan godt huske hvordan det var at være
hidsig og så blive drillet, og gå i baglås og slå ud efter velmenende
voksne, sådan var jeg nemlig. Godt nok en pige, men jeg legede underligt nok
mest med drengene ( måske er der en sammenhæng, jeg kan bare ikke få øje på
den.) Jeg synes I skal lytte meget til hvad jeres barn fortæller at han
oplever, for det er sandheden for ham, og det nytter altså ikke at sige at
det er anderledes hvis det er sådan han oplever det. Hjælp ham istedet ved
at give ham våben til at komme af med sin vrede, det med sjippetovet er
måske lidt pjattet, men lær ham at gå væk fra problemerne, grave et hul,
spille med en bold op af en mur.
Giv ham ord der beskriver hvordan han har det, så han kan hente en voksen
til hjælp inden han eksploderer, giv ham et sted at være i fred. Aftal med
de voksne at han gerne må gå hjem midt på dagen, eller gerne må få lov at
sidde hos rektor, giv ham lov til at frorsvinde inden det går galt, så ender
det også med at han kan styre det når han bliver teenager. Frem for alt vis
ham at det er helt i orden at han reagerer, men at i gerne vil hjælpe ham
til at reagere så han også kan komme i skole imorgen uden at føle sig
fornedret.
Det er vigtigt at i ikke bare skubber problemet over på ham, prøv at snakke
med hans kammerater om hvorfor det er sjovt at få ham til at gå amok, måske
kan det hjælpe ham at de bliver klar over at det ikke er sjovt for ham.
I øvrigt mener jeg at det er et stort problem hvis de voksne på skolen og
SFOén ikke kan se at det er hele stedet der har et problem, men kun mener
det er jeres dreng der er noget galt med, så tror jeg nok at jeg ville se at
få mit barn flyttet til et sted der er mere opmærksomme på de ting der sker
uden for deres synsvidde.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 26-05-01 20:58

Hej Nina

Wow, det svar gemmer jeg lige til min søn bliver ældre (han er 8 uger) flot
svar !

Mvh

brian

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 26-05-01 23:48

Hej

Jeg har 2 af slakse begge piger de bliver meget gale, den store (13)
begynder at græde og går og er så svær at få ned der er i skole blevet
talt meget om at drille og hvofor og her hjemme har vi sagt at når hun
følte det startede skulle hun hente en voksen, dette var i sammarbejde
med skolen, det er så gået meget godt men i efteråret var der kommet
nogle nye børn og det gav nogen drillerier så tog man fat på FN
børnerettigheder og det har så hjulpet, lige på nær at vi kostant må
hører på hvilke rettigheder pigerne har den lille (9) er ved at
finde ud af at hvad hun opfatter som drilleri måske ikke er det men
bare en der syntes at det hun gør er irriterende, det har vi gjort ved
først at hører hvad hun følte og hvordan hun opfattede tingene og så
bagefter prøve at sætte os i det andet barns sted, dette er jo altid
nogle timer efter at hun har været i konflikt, og så virker det som om
hun bedre forstår hvofor de andere reagere som de gør. Men har man et
hidsigt sind er det svært at styre jeg kan stade ønske at trampe i
jorden engang imellem.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen