gl. bundkort/større Hd
Fra : Ib Roland

Dato : 06-02-05 13:45

Jeg har forsøgt at installere en 80 GD HD i min gamle PC med et Abit
BP6 dual bundkort, foreløbig uden held - Bios vil ikke autodetekte den
relativt store HD. Jeg har forsøgt at opgradere Bios via Abit's
hjemmeside, men ej heller dette vil lykkes. Jeg kan godt nok downloade
den rette opgradering, men ifølge div. anvisninger på hjemmesiden, så
skal det lille exe program udpakke sig selv, men her går det galt,
udpakningen skal udmunde i 4-5 filer, men kun en fremkommer, med
efternavnet .BIN, og dette er ikke tilstrækkeligt til at PC'en vil
boote på disketten. Hvis nogen har gode råd eller kommentarer,
modtager jeg dem gerne.

På forhånd tak.

Ib Roland

Fra : Mads

Dato : 06-02-05 14:24

On 06 Feb 2005 12:44:36 GMT, Ib Roland <ibroland@privat.dk> wrote:

> [...]
>efternavnet .BIN, og dette er ikke tilstrækkeligt til at PC'en vil
>boote på disketten. Hvis nogen har gode råd eller kommentarer,

Lav en bootdiskette i Windows

Hent et flash program hos Abit, samme sted som du hentede BIOS filen
( se øverst på siden hvor der står Flash Utility )

Både Flash programmet og BIN filen placeres på bootdisketten

Læs på Abit's side om hvordan du opdaterer.
http://www2.abit.com.tw/page/dk/download/guide.php
og følg så guiden 110%

mvh Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 14:55

Ib Roland wrote:

> Jeg har forsøgt at installere en 80 GD HD i min gamle PC med et Abit
> BP6 dual bundkort, foreløbig uden held - Bios vil ikke autodetekte den
> relativt store HD. Jeg har forsøgt at opgradere Bios via Abit's

Lyder underligt, for sådan et bundkort har ingen problemer med en 60GB
disk (og der er ikke sket noget med diske fra 60 til 80 GB).

Fra : Mads

Dato : 06-02-05 15:31

On 06 Feb 2005 13:54:46 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Lyder underligt, for sådan et bundkort har ingen problemer med en 60GB
>disk (og der er ikke sket noget med diske fra 60 til 80 GB).

Ifølge Abit's website er den sidste BIOS opdatering
ellers at den så understøtter diske på mere end 40GB

mvh Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 15:42

Mads wrote:

> Ifølge Abit's website er den sidste BIOS opdatering
> ellers at den så understøtter diske på mere end 40GB

Jeg skal ikke kunne sige hvilken BIOS-version der er i den jeg har
halvpart i.

Fra : Gevaldi

Dato : 06-02-05 15:48

Mads skriblede:

> Ifølge Abit's website er den sidste BIOS opdatering
> ellers at den så understøtter diske på mere end 40GB

Nu er der altså ikke kommet Bios opdateringer
til BP6 siden år 2000 og hvor store diske var
det lige man brugte dengang. De var ikke på
80 GB.

Nu er jeg selv den lykkelige ejer af 5 BP6 MB og
jeg hentede et program på HD fabrikantens HP
til at konfigurere mine diske med.

--
/Gevaldi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 16:06

Gevaldi wrote:

> til BP6 siden år 2000 og hvor store diske var
> det lige man brugte dengang. De var ikke på
> 80 GB.

Bundkortet kan fint klare 60GB og så kan det også klare 80GB.

Fra : Ib Roland

Dato : 07-02-05 09:52

Ib Roland <ibroland@privat.dk> skrev:
>Jeg har forsøgt at installere en
>80 GD HD i min gamle PC med et Abit
>BP6 dual bundkort, foreløbig uden
>held ->
>På forhånd tak.
>
>Ib Roland

Jeg har nu haft held til at få min 80 GB Maxtor HD til at fungere
på mit BP6 bundkort - takket være jeres gode råd og vejledning i
det hele taget - tusind tak til alle som har givet deres bidrag
til løsning af mit problem.

Hilsen
Ib Roland

Fra : Mads

Dato : 07-02-05 16:40

On 07 Feb 2005 08:51:33 GMT, Ib Roland <ibroland@privat.dk> wrote:

> [...]
>på mit BP6 bundkort - takket være jeres gode råd og vejledning i
>det hele taget - tusind tak til alle som har givet deres bidrag

Og løsningen var ?

Det ville jo være rart at vide til næste gang.

mvh Mads

Fra : Ib Roland

Dato : 07-02-05 21:06

Mads <DeathTo@ll.spammers> skrev:

fungere

>Og løsningen var ?
>
>Det ville jo være rart at vide til næste gang.
>
>mvh Mads

Det der gav mig løsningen, var specielt det som Mads skrev, nemlig
at der skulle bruges et Flash Utillity, som jeg efter Mads'
beskrivelse fandt på Abit's hjemmeside, og hvor der også er en
komplet guide til opdatering af Bios. Herefter opdaterede jeg Bios
med den seneste driver, også fra hjemmesiden, og efter at HD'en
var genkendt i Bios, formaterede og partionerede jeg ved hjælp af
MaxBlast 3. Det hele fungerer nu rigtig fint. Endnu engang tak for
hjælpen.

Hilsen
Ib Roland

Fra : Gevaldi

Dato : 08-02-05 00:33

Ib Roland skriblede:

> [...]
> var genkendt i Bios, formaterede og partionerede jeg ved hjælp af
> MaxBlast 3. Det hele fungerer nu rigtig fint. Endnu engang tak for

Og som jeg skrev, så havde du kun behøvet
at Bruge MaxBlast3 for at gennemføre den
operation, for enten du brugte den ene eller
anden bios version, så havde det ingen effekt
fsva. harddiskstørrelsen.

--
/Gevaldi