phpMyAdmin: mbstring blev ikke fundet
Fra : Peter J

Dato : 06-02-05 00:06

Hej

Jeg har lige installeret MySQL og skal til at rode lidt med det... Når jeg
starter PhpMyAdmin op får jeg imidlertid følgende fejlmeddelelse:

"PHP-udvidelsen mbstring blev ikke fundet og du ser ud til at bruge et
multibyte tegnsæt. Uden mbstring-udvidelsen er phpMyAdmin ude af stand til
at opdele strenge korrekt og dette kan forårsage uventede resultater."

Hvordan slår jeg denne mbstring-udvidelse til? - og har nogen en idé om,
hvad den betyder? Jeg har været inde i php.ini og fjerne semikolon fra
linjen "extension=php_mbstring.dll", men uden held.

Nogle gode råd?

På forhånd tak,
Peter

Fra : Bjarne Bue

Dato : 06-02-05 00:17

On Sun, 06 Feb 2005 00:05:40 +0100, Peter J wrote:

> [...]
> hvad den betyder? Jeg har været inde i php.ini og fjerne semikolon fra
> linjen "extension=php_mbstring.dll", men uden held.

Har du prøvet at genstarte webserveren efter ændringen?

> På forhånd tak,
> Peter

- Bjarne

Fra : Peter J

Dato : 06-02-05 00:34

"Bjarne Bue" <spam@spaceball.dk> skrev i

> Har du prøvet at genstarte webserveren efter ændringen?

Jep. Både webserveren og computeren - men uden held.

mvh
Peter

Fra : Bjarne Bue

Dato : 06-02-05 01:06

On Sun, 06 Feb 2005 00:33:30 +0100, Peter J wrote:

> "Bjarne Bue" <spam@spaceball.dk> skrev i

> Jep. Både webserveren og computeren - men uden held.

Så er det sikkert fordi din extension_dir i php.ini peger et forkert sted
hen, eller fordi du ikke har php_mbstring.dll.

Noget helt andet er, har du overhovedet brug for multibyte-tegnsæt?
Mbstring bliver primært brugt til japansk og lignende tegnsæt. Prøv at
kigge på om din PhpMyAdmin eller MySql er sat op til at
understøtte sprog, du ikke har brug for.

Se mere på http://dk.php.net/manual/en/ref.mbstring.php

> mvh
> Peter

- Bjarne

Fra : Peter J

Dato : 06-02-05 01:45

"Bjarne Bue" <spam@spaceball.dk> skrev

> Så er det sikkert fordi din extension_dir i php.ini peger et forkert sted
> hen, eller fordi du ikke har php_mbstring.dll.

Det synes jeg også at have udelukket. Extension_dir peger til
c:\programmer\php - samme mappe, hvor php er installeret. Heri ligger mappen
"extensions" indeholdende filen php_mbstring.dll. Jeg har også prøvet at
lade Extension_dir pege til c:\programmer\php\extensions - ingen forskel...

> [...]
> kigge på om din PhpMyAdmin eller MySql er sat op til at
> understøtte sprog, du ikke har brug for.

Hvis det ikke er til andet, så undlader jeg bare at lave en japansk udgave
af hjemmesiden Jeg gik bare ud fra, at når advarslen stod med rødt, var
det fordi det var vigtigt

Tak for hjælpen. Så vil jeg fortsætte med at sysle med opsætningen af en
database med ro i sjælen

mvh
Peter