Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvordan er det med understøttelse og arbej~
Fra : Henning Lund

Dato : 05-02-05 22:55

Det her ved jeg ikke, men måske en i gruppen kan svare?

Hvis en person er på understøttelse finder et job på nogle timer om
lørdagen (ca 8-12 timer), hvordan er det så med skattekortet,
arbejdsløshedskassen bruger jo skattekortet og fradraget, men kan stedet
hvor arbejdet ydføres gøre det samme?
De lørdage hvor der arbejdes, kan der jo ikke opnåes understøttelse og
fradraget benyttes ikke, kan fradraget på skattekortet så ikke bruges,
der er jo et punkt der hedder "fradrag pr. dag" ?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Knud Thomsen

Dato : 05-02-05 23:22

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fradraget benyttes ikke, kan fradraget på skattekortet så ikke bruges,
> der er jo et punkt der hedder "fradrag pr. dag" ?

Pr. dag, pr. uge, pr. 14.dag og pr. måned er det samme beløb blot uregnet
med at dividere et forskelligt tal op i årsfradraget. Det betyder ikke at
man kan 'genbruge' beløbene til nye fradrag.
Skattekortet opbevares hvor hovedindtægten er (a-kassen?) og de tager så
fradrag for hele ugen/måneden med i deres skatteberegning. Hvad du tjener
derudover må du naturligvis betale skat af på samme vis, som du betaler skat
af den understøttelse, som overstiger dit fradrag.

Knud.

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-05 09:25

Jeg skrev dette:
> [...]
Så vil jeg da mene at "pr dag" fradraget kan bruges af arbejdsgiveren da
der ikke udbetales understøttelse de dage der arbejdes, og derved
udnytter arbejdsløshedskassen ikke fradraget.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 06-02-05 10:19

> Så vil jeg da mene at "pr dag" fradraget kan bruges af arbejdsgiveren da
> der ikke udbetales understøttelse de dage der arbejdes, og derved
> udnytter arbejdsløshedskassen ikke fradraget.

Det er noget vrøvl - du kan ikke bruge fradraget flere gange.
Hvis du f.eks. har et årligt fradrag på 50.000 kr. vil dit daglige fradrag
blive 137 kr, dit ugentlige fradrag 962 kr og dit månedlige 4167 kr
A-kassen bruger garanteret det månedlige eller evt. det ugentlige 4 eller 5
gange afhængig af udbetalingsperioden. Dermed har A-kassen brugt hele
perioden fradrag - og du kan ikke bare tage et af de andre tal til din
arbejdsgiver - så får du jo fradraget dobbelt. Det er der for så vidt ikke
noget til hinder for, men konsekvensen vil være en restskat til betaling i
efterfølgende år.

Knud

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-05 15:58

Knud Thomsen skrev:
> Det er noget vrøvl

Det er da kun vrøvl hvis a kassen bruger uge/14dage eller mdr´s
fradraget, hvis de bruger pr. dag fradraget er det da korrekt hvad jeg
siger.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 06-02-05 17:17

> Det er da kun vrøvl hvis a kassen bruger uge/14dage eller mdr´s
> fradraget, hvis de bruger pr. dag fradraget er det da korrekt hvad jeg
> siger.

Muligvis - men det gør A-kassen ikke - check selv din udbetalingsseddel.

Knud

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-05 20:36

Knud Thomsen skrev:

> Muligvis - men det gør A-kassen ikke - check selv din
> udbetalingsseddel.

Jeg har ingen at tjekke, jeg er ansat. Jeg skrev i andet svar at det var
en bekendt uden pc jeg spurgte for.

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 06-02-05 00:19

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message
> [...]
> fradraget benyttes ikke, kan fradraget på skattekortet så ikke bruges,
> der er jo et punkt der hedder "fradrag pr. dag" ?

Du skal lade A-kassen beholde dit skattekort. På din forskudsregistrering
kan du finde dit bikort, som du klipper ud og afleverer til arbejdspladsen.

A-kassen udbetaler dine dagpenge for de dage du er ledig, og bruger dit
fradrag for hele måneden. Arbejdspladsen udbetaler din løn uden fradrag, så
det hele stemmer i sidste ende. Det kan også forklares ved at A-kassen tager
fradraget fordeler fradraget fra de dage, hvor du får løn på de øvrige dage.
Det er teknisk set ikke den rigtige forklaring (A-kassen regner i timer),
men for forståelsens skyld er det ikke helt forkert.

Men det er vigtigt at du taler med A-kassen inden du starter i jobbet. De
skal modregne dine arbejdstimer i dine dagpenge timer, og du skal sørge for
at koordinere dette med A-kassen fra starten. Går der først kage i det
regnestykke, kan det blive noget frygteligt rod både økonomisk og juridisk.

Mvh

Henning

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-05 09:21

Henning Fuglsang Sørensen skrev:

> [...]
> du får løn på de øvrige dage. Det er teknisk set ikke den rigtige
> forklaring (A-kassen regner i timer), men for forståelsens skyld er

Den fatter jeg ikke helt, min kone har været deltidsansat i bla et
varehus og der blev hendes skattekort da brugt begge steder selv om hun
ikke havde fuld tid, sådan har det da altid været i de år hvor hun har
arbejdet under 37 timer/uge. Du tror ikke arbejdsløshedskassen deler
fradraget op pr dag?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 06-02-05 10:20

> [...]
> ikke havde fuld tid, sådan har det da altid været i de år hvor hun har
> arbejdet under 37 timer/uge. Du tror ikke arbejdsløshedskassen deler

I teorien kunne a-kassen godt dele fradrag op pr. dag - men det er ikke
sandsynligt. Det er da ret nemt at se på dit udbetalingsbilag.

Knud

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 06-02-05 11:32

> [...]
> ikke havde fuld tid, sådan har det da altid været i de år hvor hun har
> arbejdet under 37 timer/uge. Du tror ikke arbejdsløshedskassen deler

Det kan sikkert godt lade sig gøre at få delt sit fradrag på to kort, det må
du spørge skatteforvaltningen om. Så længe din A-kasse udbetaler mere til
dig end dit fradrag pr. md. så udnytter du jo stadig dit fradrag. Om
fradraget bruges ved A-kassen eller arbejdsgiveren er jo lige meget, du har
det samme når måneden er gået.

Misforståelserne skyldes måske at et skattekort i princippet består af to
kort. Et hovedkort med fradraget og et bikort uden fradrag. Hovedkortet
afleverer man dér hvor man tjener mest og bikortet bruges til bi-jobs, og
derfor kan det også passe godt sammen med din kone. Normalt vil man også
hente sit hovedkort ved en arbejdsgiver for at aflevere det ved en anden ved
jobskifte.

Fra : Henning Lund

Dato : 06-02-05 16:00

Henning Fuglsang Sørensen skrev:

> Men det er vigtigt at du taler med A-kassen inden du starter i
> jobbet.

Nu har jeg så heldigvis masser af arbejde, men jeg skulle spørge for en
bekendt som ingen pc har, men jeg skal lade det gå videre.

Fra : Poul Christensen

Dato : 06-02-05 10:13

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in news:42054087$0$168
> [...]

> fradraget benyttes ikke, kan fradraget på skattekortet så ikke bruges,
> der er jo et punkt der hedder "fradrag pr. dag" ?

A-kassen bruger mig bekendt ugefradraget, så hele skattekortsfradraget
bliver udnyttet i dagpengene. Bikortet skal derfor bruges til ekstrajobs.

mvh
Poul Christensen

Fra : Anita

Dato : 06-02-05 11:41

Poul Christensen wrote:
> A-kassen bruger mig bekendt ugefradraget, så hele skattekortsfradraget
> bliver udnyttet i dagpengene.

Det gjorde de i hvert fald da jeg modtog dagpenge i en kort periode. Til
stor irritation for mig, der gerne ville at de brugte månedsfradraget (som
ikke var brugt til andet). Men det måtte de ikke.

Venligst Anita

Fra : Knud Thomsen

Dato : 06-02-05 13:21

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det gjorde de i hvert fald da jeg modtog dagpenge i en kort periode. Til
> stor irritation for mig, der gerne ville at de brugte månedsfradraget (som
> ikke var brugt til andet). Men det måtte de ikke.

Husk - den skat der betales ved lønudbetalingen er kun midlertidig - a conto
om du vil. Først i foråret efter indkomståret beregnes skatten endeligt - og
eventuelle differencer udløser restskatter eller overskydende skat til
udbetaling. Derfor er det ikke særligt afgørende, hvordan fradraget
indregnes.

Knud

Fra : Anita

Dato : 06-02-05 14:28

Knud Thomsen wrote:

> [...]
> skatten endeligt - og eventuelle differencer udløser restskatter
> eller overskydende skat til udbetaling. Derfor er det ikke særligt

Det var temmelig afgørende for mig i situationen, eftersom jeg den måned kun
ville modtage 2 ugers dagpenge. Jeg ville så have yderligere 2 ugers fradrag
som stod ubrugt hen. Ret surt.

Venligst Anita