Problemer med ram udviddelse på Gigabyte G~
Fra : Mads Møllegaard

Dato : 04-02-05 19:10

Hej,

Jeg har et motherboard Gigabyte GA8-INXP motherboard, og har 2 stk. 256MB
DDR CL2.5 PC2100 ECC RAM der bare spiller derud af! Men 512MB har jo ingen
dage været nok ;) Så nu har jeg anskaffet mig 4 stk Samsung PC2100 512MB DDR
CL2.5 ECC ram, men når de ryger i begynder maskinen bare at hyle i vilden
sky!! Jeg har prøvet dem enkeltvis men der virker de heller ikke, og i
manualen til mit motherboard står der at man kan have op til 2GB på det!

Er der nogen der har nogen erfaringer med et motherboard i den stil eller
bare gode råd?

Al hjælp er velkomment!!

På forhånd tak!

Mads

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-02-05 19:11

Mads Møllegaard <madsmillfarm@hotmail.com> skrev 2005-02-04:

> [...]
>
> Er der nogen der har nogen erfaringer med et motherboard i den stil eller

Du blander ECC og normal ram? Det går ikke.

Thomas

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 04-02-05 19:31

> Du blander ECC og normal ram? Det går ikke.

Så tror jeg ikke jeg har forklaret mig godt nok, der er 4 ram sockler og der
sætter jeg de 4 stk 512MB DDR PC2100 CL2.5 ECC RAM i - dvs. 4 helt ens
blokke i på en gang, de 512 jeg havde i forvejen var også ECC og er blevet
pillet ud!

Fra : Lars

Dato : 06-02-05 12:51

On Fri, 4 Feb 2005 19:30:49 +0100, "Mads Møllegaard"
<madsmillfarm@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sætter jeg de 4 stk 512MB DDR PC2100 CL2.5 ECC RAM i - dvs. 4 helt ens
>blokke i på en gang, de 512 jeg havde i forvejen var også ECC og er blevet

Er de nye måske registered ECC? Det virker næppe med dit board
hvis de er.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 06-02-05 16:40

> Er de nye måske registered ECC? Det virker næppe med dit board
> hvis de er.

Uhada, det ved jeg ikke hvad er... kan du udybe?

Fra : Lars

Dato : 06-02-05 20:38

On Sun, 6 Feb 2005 16:39:30 +0100, "Mads Møllegaard"

>Uhada, det ved jeg ikke hvad er... kan du udybe?

'Registered' betyder at der er en buffer der øger stabiliteten
ved brug af mange moduler sammen, til gengæld bliver det
langsommere så det er kun til serverbrug. Og jeg tror ikke dit
board understøtter registered ram, det skal nok være unbuffered
du skal bruge.

Hvad er det helt præcist for nogle moduler du har købt?

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 07-02-05 10:59

> Hvad er det helt præcist for nogle moduler du har købt?

Det der står på dem er:

KR H 0440
PC2100R-25331-Z
M312L6420ETS-CB0
512MB DDR PC2100 CL2.5 ECC

Må prøve at google mig frem til lidt yderligere info!

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 07-02-05 11:16

Ja de er registered..... pis!

Er der nogen der vil købe 2GB DDR PC2100 ECC ram?

Fra : Lars

Dato : 07-02-05 14:05

On Mon, 7 Feb 2005 11:16:02 +0100, "Mads Møllegaard"
<madsmillfarm@hotmail.com> wrote:

>Ja de er registered..... pis!

Det ser ud til det, ja.

>Er der nogen der vil købe 2GB DDR PC2100 ECC ram?

Husk at hvis du har købt dem via nettet er der 14 dages returret.

Og ellers er det i markedsgrupperne eller qxl du skal prøve at
sælge dem.

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 07-02-05 14:21

> Husk at hvis du har købt dem via nettet er der 14 dages returret.

købt gennem DBA! :(

Fra : Mads Møllegaard

Dato : 04-02-05 21:18

Jeg har også lige postet denne på eksperten, hvis der er nogen der hellere
vil svare der ;)

http://www.eksperten.dk/spm/588107

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 07-02-05 10:05

On Fri, 4 Feb 2005 19:10:17 +0100, "Mads Møllegaard"
> [...]

>Er der nogen der har nogen erfaringer med et motherboard i den stil eller

I manualen, side 10 og 11, står ikke noget om, at det skal være ECC
ram. Men der tales om unbuffered ram. Det er vigtigt ikke at blande
single sided og double sided moduler.

Bundkortet tager altså 4 Mbyte ialt !

http://www.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_Spec_GA-8INXP.htm

På denne side står at det tager ECC ram.

Men jeg ved ikke, hvorfor der er dette problem med de ram !

håber du kan få dem byttet.

mvh

John