Bundkortforvirring
Fra : Hans

Dato : 04-02-05 18:55

Jeg har kig på et MSI RS480M2 med det nye ATI Radeon Xpress 200 chipsæt, men
på EDBPriser findes der to varianter, RS480M2 og RS480M2-IL.

Jeg har forgæves prøvet at finde ud af forskellen på de to , da hverken
links til forhandlerne, Google eller direkte til MSI giver nogen forklaring.
Der vises to forskellige farver på bundkortets print, men både EDBPriser og
forhandlerne roder rundt mellem de viste udgaver af printet.

Er der nogen som specifikt ved hvilken forskel der er på de to udgaver?

Hans

Fra : Villy Jensen

Dato : 04-02-05 19:11

> Er der nogen som specifikt ved hvilken forskel der er på de to udgaver?

næh... Sammenligner
http://msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=RS480M2-IL
(MSI P#: MS-7093)
med
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=639

og jeg ser ik' forskel (andet end PCB farve og farve på jumpers)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Hans

Dato : 04-02-05 19:29

Villy Jensen wrote:

> [...]
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=639

> og jeg ser ik' forskel (andet end PCB farve og farve på jumpers)

Det var også min første indskydelse, men jeg har svært ved at tro at MSI vil
rode sig ud i to typebetegnelser, blot fordi der er brugt forskellige
granulater til printet og en anden farve jumpers. Hvis man nærlæser
oplysningerne på EDBPriser er der forskel i angivelser på FSB og
netværkskort, og det sidste er noget sludder da det er den samme Realtek
8100C chip på begge kort.

Forvirringen bliver total på forhandlernes links:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310740

http://m-e.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=62233

Her er der simpelthen byttet rundt på typenummer og illustrationer.

Jeg må indrømme at jeg sidder og kradser mig lidt i hovedbunden og undres.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 20:36

Hans wrote:

> chipsæt, men på EDBPriser findes der to varianter, RS480M2 og
> RS480M2-IL.
> Er der nogen som specifikt ved hvilken forskel der er på de to
> udgaver?

Iflg de links du har givet, så understøtter IL-udgaven en større CPU,
nemlig Athlon 64 4000+ og FX55.

Der står ganske vist "and higher" ved dem begge, men IL'eren er
garanteret fra MSI's side

Fra : Hans

Dato : 04-02-05 20:44

Jesper G. Poulsen wrote:

> Iflg de links du har givet, så understøtter IL-udgaven en større CPU,
> nemlig Athlon 64 4000+ og FX55.
>
> Der står ganske vist "and higher" ved dem begge, men IL'eren er
> garanteret fra MSI's side

Ja, den har jeg set, men i manualen står noget helt tredie, og der er vist
IL modellen.

Jeg har stillet samme spørgsmål i MSI's debatforum, og er ærlig talt lidt
spændt på responsen.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 22:21

Hans wrote:

> Jeg har stillet samme spørgsmål i MSI's debatforum, og er ærlig talt
> lidt spændt på responsen.

Samme her... Du poster lige resultatet, ikk'?

Fra : Hans

Dato : 08-02-05 01:15

Jesper G. Poulsen wrote:

> Samme her... Du poster lige resultatet, ikk'?

Der er endnu ingen i forumet som har svaret, men jeg har til gengæld fået en
maskine op og køre med det omtalte bundkort, sammen med en AMD64 3200+, og
er ganske imponeret over hvor kølig maskinen egentlig holder sig. Selve
bundkortet er der ikke så meget at sige til, andet end det bare kørte i
første hug, efter jeg var en tur i bios og tilrettede den efter den øvrige
hardware i maskinen.

Da SATA-controlleren ikke kræver 3.parts drivere, var det bare at starte min
eksisterende installation op i fejlsikret tilstand, hvorved stort set al den
nye hardware blev detekteret, og ved efterfølgende normal genstart skulle
der kun indlæses de sædvanlige drivere til chipsæt, grafik, lan og lyd, og
maskinen kørte derefter som den skulle.

Alt ialt et meget behageligt bekendtskab med dette bundkort.

Hans

Fra : Hans

Dato : 09-02-05 06:39

Hans wrote:

> Alt ialt et meget behageligt bekendtskab med dette bundkort.

Men desværre lidt kort. Efter nogle timer stod det simpelthen af.

F*cking MSI, og det er desværre ikke første gang.

Jeg skulle have fulgt min første indskydelse, og have ventet til Asus kunne
levere deres udgave. Af skade bliver man klog, men sjældent rig siges der,
og jeg er tilbøjelig til at være enig.

Hans

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 09-02-05 16:26

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
> kunne
> levere deres udgave. Af skade bliver man klog, men sjældent rig siges der,

Du var vist lidt for hurtig på aftrækkeren med din anmeldelse på EDB-priser

Mogens

Fra : Hans

Dato : 09-02-05 16:44

Mogens Nielsen wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> Du var vist lidt for hurtig på aftrækkeren med din anmeldelse på
> EDB-priser

Også i den grad, men inden det gik i koma passede anmeldelsen fint.

Lige pludselig mens maskinen stod så godt som idle, kom der nogle brede
blinkende lodrette streger på skærmen, og ved næste opstart kom maskinen kun
til identificering af BIOS og CPU. Ingen optælling af ram - Bare helt død,
og reset af BIOS hjalp desværre ikke. Ram, CPU og PSU er senere testet i en
anden maskine, og de fejler ikke noget.

Hans

Fra : Peet

Dato : 09-02-05 17:00

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse news:36upeiF58biacU1@individual.net...
> [...]
> og reset af BIOS hjalp desværre ikke. Ram, CPU og PSU er senere testet i en

Det lyder da mere som et grafikkort-problem ?

Fra : Hans

Dato : 09-02-05 17:19

Peet wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
>>

> Det lyder da mere som et grafikkort-problem ?

Grafikken er on-board og bruger shared ram.

Hans

Fra : Hans

Dato : 13-02-05 15:42

Hans wrote:

> Grafikken er on-board og bruger shared ram.

Bundkortet blev ombyttet, og det nye har kørt uden problemer i flere dage
nu.

Case closed.

Hans