afskrivning af computerudstyr i summa
Fra : Anders Christensen

Dato : 04-02-05 15:52

Hejsa NG
Jeg har netop købt noget hardware til brug i firmaet (server)
Indkøbsprisen ligger under grænsen på de 11.000 kroner i straksafskrivning.
Men hvordan er det lige jeg kan afskrive det i summa?
Jeg har Britt's hæfte, men synes ikke lige jeg kan hitte ud af det.
Nogen der har "guiden" til det?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Neil Southwood

Dato : 05-02-05 01:39

In news:42038c2a$0$29845$14726298@news.sunsite.dk,
Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> typed:
> [...]
> straksafskrivning. Men hvordan er det lige jeg kan afskrive det i
> summa? Jeg har Britt's hæfte, men synes ikke lige jeg kan hitte ud af det.

Straksafskrivning foregår jo simpelthen ved at hele beløbet føres som udgift
i dit regnskab. Så der er ingen ben i det.

--
Neil Southwood

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-02-05 16:30

Neil Southwood wrote:
> [...]
>

> Straksafskrivning foregår jo simpelthen ved at hele beløbet føres som
> udgift i dit regnskab. Så der er ingen ben i det.

Jeg havde ellers forstået der var en skattefordel ved det?
Men det er måske noget jeg har misforstået...

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 18:29

"Anders Christensen" skrev

> Jeg havde ellers forstået der var en skattefordel ved det?

Skattefordelen er at udgiften falder i år i stedet for at fordeles over
flere år,
og jo flere udgifter dit firma har, jo mindre tjener du, så jo mindre
betaler du i skat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-02-05 19:20

alexbo wrote:
> [...]
> flere år,
> og jo flere udgifter dit firma har, jo mindre tjener du, så jo mindre

Ahh, det er jo nok sådan jeg har hørt om det
Tak for svar, så bogfører jeg det vel bare under "hardware" som en
udgift uden videre.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-02-05 10:41

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svar, så bogfører jeg det vel bare under "hardware" som en udgift
> uden videre.

Lige præcis

Fra : Anders Christensen

Dato : 06-02-05 11:52

Allan Soerensen wrote:

> "Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Lige præcis

Mange tak

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Massa Peter

Dato : 31-03-05 00:50

> Tak for svar, så bogfører jeg det vel bare under "hardware" som en udgift
> uden videre.
> Mvh Anders Christensen

Den løsning vil jeg gerne advare imod.

Jeg har selv netop været møllen igennem og fik ændret mit årsregnskab for
2003 - hvor jeg startede firmaet op.

Årsagen var, at jeg havde købt en bærbar computer, som prismæssigt lå under
grænsen (10.500 i 2003). Den havde jeg blot bogført under
'hardware'...fuldstændig på samme måde, som jeg havde bogført printerpapir
under 'papir'...og som du foreslår.

Stikprøvemæssigt ønskede skattekontoret at gå mit regnskab igennem. De tog
alle relaterede indkøb (kabler, ekstern harddisk, software o.l.) og lagde
dem sammen med prisen for computeren. Som de sagde, var disse ting bestemt
til at indgå i en samlet helhed...og fungerede ikke uden hinanden. Dermed
kom mine samlede anlægsaktiver (driftsmidler) et par tusind kroner over
grænsen på 10.500 kr. (2003).

Nu kunne jeg ikke længere straksafskrive hele beløbet - kun de 25% af
saldoen på driftsmidler (konto 50800-50830 i summa). De resterende 75% blev
overført til 2004.

Resultatet var en grim ændring af årsopgørelsen - med tilbagebetaling af
skat til følge.

Så hvis du ikke vil have bøvl med Skattefar senere, så bogfør dine indkøbte
IT-driftsmidler (Allesammen) på konto 50810 som tilgang i året. Hvis saldoen
stadig holder sig under grænsen, så straksafskriv beløbet på konto 50830 -
er saldoen over grænsen, så afskriv de 25%.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-02-05 07:05

Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> wrote:
> [...]
> summa?
> Jeg har Britt's hæfte, men synes ikke lige jeg kan hitte ud af det.

Det er forklaret på side 22 i hæftet ;c)
Opret en konto til formålet under Afskrivninger drift / inventar.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 17-02-05 22:36

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i
en
meddelelse news:42046213$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er forklaret på side 22 i hæftet ;c)
> Opret en konto til formålet under Afskrivninger drift / inventar.
>
> --

Forhåbentlig ikke beregnet til straksafskrivning via dette års drift - det
skal kun ske via driftskonti og kommer slet ikke i nærheden af
afskrivningsdelen.

/Flemming U

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-02-05 12:52

In news:42150e33$0$29281$14726298@news.sunsite.dk,
Flemming Udbjørg <flemming@udbjorg.dk> wrote:

> Forhåbentlig ikke beregnet til straksafskrivning via dette års drift

Sådan læser jeg det..

> - det skal kun ske via driftskonti og kommer slet ikke i nærheden af
> afskrivningsdelen.

Jeg kan godt se din pointe.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 18-02-05 13:48

meddelelse news:4215d6c8$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Sådan læser jeg det..

> Jeg kan godt se din pointe.

Straksafskrivning = fuld betaling via driften. Derfor ingen omvej over
status-konti.

/Flemming

Fra : Klaus Madsen

Dato : 08-04-05 01:55

> Det er forklaret på side 22 i hæftet ;c)
> Opret en konto til formålet under Afskrivninger drift / inventar.
>
> --
> Med venlig hilsen Michael Petersen
> residerende i Nyborg

Hej jeg bruger også SummaSumarum så jeg kunne godt tænke
mig at vide hvad det er for et hæfte i snakker om?
Og hvor det evt. kan købes?

På forhånd tak
Klaus Madsen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-04-05 11:55

In news:4255d662$0$13727$d40e179e@nntp03.dk.telia.net,
Klaus Madsen <info@grafreaks.dx> wrote:

> Hej jeg bruger også SummaSumarum så jeg kunne godt tænke
> mig at vide hvad det er for et hæfte i snakker om?
> Og hvor det evt. kan købes?

Det er et hæfte udgivet af forlaget Libris www.libris.dk Det er skrevet
af Britt Malka, det hedder "Regnskab på pc - med SummaSummarum"

Det kan erhverves i en hver boghandel med respekt for sig selv, det
koster 55,20 Kr. + moms.

Fra : Klaus Madsen

Dato : 09-04-05 17:41

> [...]
> af Britt Malka, det hedder "Regnskab på pc - med SummaSummarum"
>
> Det kan erhverves i en hver boghandel med respekt for sig selv, det

Hej Michael

Tusind tak for det, det ser udt til at det lige er det jeg har brug for

Mvh. Klaus Madsen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-04-05 19:57

In news:42580594$0$26117$d40e179e@nntp05.dk.telia.net,
Klaus Madsen <info@grafreaks.dx> wrote:

Hej Klaus

> Tusind tak for det, det ser udt til at det lige er det jeg har brug
> for
>
> Mvh. Klaus Madsen

Velbekomme