Hvad afgør om noget er B-indkomst ???
Fra : :-\)

Dato : 03-02-05 23:56

Hej,

Er der nogle klare regler / retningslinjer for, hvornår en virksomhed må
udbetale som B-indkomst.
Jeg er blevet kontaktet af en kammerat, som beder mig udføre noget arbejde
som B-indkomst.
(et salgshonorar og et teknisk honorar).
Han siger at han vil udbetale alt honoraret som B-indkomst. Beløbret er ikke
så stort!

Jeg ved at foredragsholdere, musikere osv. får udbetalt B-indkomst... men
hvad er det der afgør om betaling for et arbejde kan udbetales som A- eller
B-indkomst ?

Mange hilsner fra
Carsten
cjtcjtcjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@hotmail.com

Fra : Neil Southwood

Dato : 04-02-05 00:56

In news:4202abf2$0$48714$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
<no@no.no> typed:
> [...]
> arbejde som B-indkomst.
> (et salgshonorar og et teknisk honorar).
> Han siger at han vil udbetale alt honoraret som B-indkomst. Beløbret

Det afgørende er din status. Hvis du er lønmodtager skal arbejdsgiveren
trække a-skat. Hvis du driver virksomhed kan der udbetales honorar som du
betaler b-skat af.

--
Neil Southwood

Fra : Leonard

Dato : 04-02-05 10:37

":-\)" <no@no.no> wrote:

>men
>hvad er det der afgør om betaling for et arbejde kan udbetales som A- eller
>B-indkomst ?

Det er vel ligegyldigt, for det er den samme skat der skal betales når
året er omme.
Jeg har mit hovedskattekort liggende hos en arbejdsgiver, (der hvor
jeg får flest penge fra) og får b-indkomst fra en del andre
arbejdsgivere, (hvor beløbene er mindre).

Den eneste forskel er at med mit hovedskattekort er der et fradrag,
som bliver trukket inden skatten bliver regnet ud, og det er der ikke
ved når de øvrige regner det ud. Da jeg alligevel kun kan benytte mit
fradrag en gang, så passer det jo meget fint.
--
Leonard

Ting til salg:
http://leonard.dk/tilsalg

Fra : :-\)

Dato : 05-02-05 01:03

Du forveksler to ting.

Jeg snakker om forskel på A- og B-skat.
Du snakker om forskel på Hovedkort og Bikort!
Det er to vidt forskellige ting!

> Det er vel ligegyldigt,

Nej, for af B-skat er der afgifter/skatter som ikke skal betales.

Fra : Ny Bruger

Dato : 05-02-05 09:14

"" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Nej, for af B-skat er der afgifter/skatter som ikke skal betales.

Den har du altså misforstået. Du slipper ikke for at betale visse skatter og
afgifter, blot fordi det hedder B-skat

Fra : :-\)

Dato : 05-02-05 21:59

> Den har du altså misforstået. Du slipper ikke for at betale visse skatter
og
> afgifter, blot fordi det hedder B-skat

Nu skrev jeg afgifter/skatter for nemhedens skyld, men nej der er ikke noget
jeg har misorstået: Der skal ikke trækkes AM-bidrag og SP-bidrag af beløb,
der er B-indkomst.
Men det er jo slet ikke dét, mit spørgsmål går på!

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 22:46

"" <no@no.no> skrev

> Der skal ikke trækkes AM-bidrag og SP-bidrag af beløb, der er B-indkomst.
Nu er jeg ikke klar over hvad du mener, jeg har set i et andet indlæg at du
skelner mellem B-indkomst og B-indtægt.
Hvad er forskellen?

I min verden findes der A-indtægt, hvor der trækkes kildeskat,
og B-indtægt hvor skatten betales efter en forskudsopgørelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : :-\)

Dato : 06-02-05 00:09

> jeg har set i et andet indlæg at du
> skelner mellem B-indkomst og B-indtægt.

Sorry! Jeg vrøvler (er vist træt)

: Jeg mener man skal skelne mellem B-indkomtst og Bikort/Bi-indtægt!
Det var en reaktion på at andre nævnte noget med Bi-kort og bijob (men
B-indkomnst har ikke noget med bikortet at gøre)

> I min verden findes der A-indtægt, hvor der trækkes kildeskat,
> og B-indtægt hvor skatten betales efter en forskudsopgørelse.

Det samme mener jeg.
Det der er mit spm er:
Hvad afgør om en arbejdsgiver kan udbetale det som B-indkomst ?

Fra : Ny Bruger

Dato : 06-02-05 00:50

"" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Det der er mit spm er:
> Hvad afgør om en arbejdsgiver kan udbetale det som B-indkomst ?

Der er ikke en fast definition af, hvad B-indkomst *er*.

Til gengæld defineres B-indkomst som værende indkomst, hvor der *ikke* skal
betales A-skat eller udbytteskat (m.v.) Altså definerer man de ø'vrige
indkomster (A-indkomst, aktieudbytte m.v.) og lader B-indkomst være resten.

Se i øvrigt kildeskatteloven (bl.a. §41 stk. 2)

Fra : Ny Bruger

Dato : 05-02-05 23:05

> [...]

> noget
> jeg har misorstået: Der skal ikke trækkes AM-bidrag og SP-bidrag af beløb,

Jo. Der skal også trækkes AM-bidrag og SPbidrag af B-indkomst (dog ikke
SP-bidrag i 2004 og 2005, da det er suspenderet i denne periode).

Fra : :-\)

Dato : 06-02-05 00:11

> Jo. Der skal også trækkes AM-bidrag og SPbidrag af B-indkomst (dog ikke
> SP-bidrag i 2004 og 2005, da det er suspenderet i denne periode).

Jeg mnåtte lige undersøge det....
Det er rigtigt at en arbejdsgiver ikke skal trække AM-bidrag og SP-bidrag og
A-skat af
B-indkomst.Men det skal opgives på rubrik 36 på oplysningssedlen, og
ToldSkat opkræver
AM-bidrag, SP-bidrag og skat i forbindelse med udsendelsen af årsopgørelsen.

Så ja - du har ret: Man slipper ikke for at betale AM/SP, blot fordi det
hedder
B-indtægt! Men en arbejdsgiver skal ikke trække det ved udbetaling af
beløbet

Forskellen er at arbejdsgiver ikke skal tilbageholde afgiften!
Så er det slået fast, men som sagt går mit spm. på hvad der afgør om
et beløb må udbetales som B-indkomst ...???

Fra : :-\)

Dato : 05-02-05 22:17

Har lige læst hvad jeg selv har skrevet, og det kan misforståes:

En arbejdsgiver skal ikke trække AM-bidrag og SP-bidrag og A-skat af
B-indkomst.
Men det skal opgives på rubrik 36 på oplysningssedlen, og ToldSkat opkræver
AM-bidrag, SP-bidrag og skat i forbindelse med udsendelsen af årsopgørelsen.

Så ja: Man slipper ikke for at betale AM/SP, blot fordi det hedder
B-indtægt!

Forskellen er at arbejdsgiver ikke skal tilbageholde afgiften!
Så er det slået fast, men som sagt går mit spm. på hvad der afgør om det er
B-indkomst ...

Se mit klip fra Told og Skat andetsteds i tråden!

Fra : Poul Christensen

Dato : 04-02-05 19:55

":-\)" <no@no.no> wrote in
> Er der nogle klare regler / retningslinjer for, hvornår en virksomhed
> må udbetale som B-indkomst.

A-indkomst er defineret i kildeskattelovens § 43 se:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0067829.htm

og i kap 6 i en bekendtgørelse se:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2003/0085205.htm

med venlig hilsen
Poul Christensen

Fra : :-\)

Dato : 05-02-05 01:05

> A-indkomst er defineret i kildeskattelovens § 43 se:
> http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0067829.htm

For almindelig dum borger er det ret meget man skal tygge igennem for at
forstå forskel på A- o gB-indkomst!
Måske en kunne forklare?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-02-05 07:08

In news:42040dbd$0$48669$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
<no@no.no> wrote:

> For almindelig dum borger er det ret meget man skal tygge igennem for
> at forstå forskel på A- o gB-indkomst!
> Måske en kunne forklare?

A indkomst er den indkomst du erhverver dig fra din hoved arbejdsgiver,
som også opbevarer dit hovedkort.
B indkomst er den indkomst du tjener ved andet arbejde - selvstændigt
bi-erhverv, eller bi-job, som lønmodtager.
Hvis du Bi-jobber, skal din Bi-arbejdsgiver have udleveret dit Bi-kort.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : :-\)

Dato : 05-02-05 22:03

> B indkomst er den indkomst du tjener ved andet arbejde [snip] bi-job, som
lønmodtager.

Jeg snakker om forskel på A- og B-skat.
Du snakker om forskel på Hovedkort og Bikort!
Det er to vidt forskellige ting!

> Hvis du Bi-jobber, skal din Bi-arbejdsgiver have udleveret dit Bi-kort.

Korrekt... men det gør ikke indtægten til B-indkomst!
Du må ikke forveksle B-indkomst og B-indtægt

Fra : :-\)

Dato : 06-02-05 00:16

Vrøvl!!!
Jeg mener: Du må ikke forveksle B-indkomst/-indtægt og bikort

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 10:32

"" <no@no.no> skrev

> For almindelig dum borger er det ret meget man skal tygge igennem for at
> forstå forskel på A- o gB-indkomst!
> Måske en kunne forklare?

A indkomst er enhver løn man får fra en arbejdsgiver, både fra
hovedarbejdsgiveren og evnt. andre. Fra A indkomst bliver der trukket
kildeskat A-skat.
Ordet kildeskat betyder netop at man betaler skat ved den "kilde" hvor
pengene kommer fra

B indkomst er de indtægter en selvstændig erhvervsdrivende har, der bliver
ikke trukket skat, derimod får skatteyderen et antal girokort på den
forventede skat, disse skal betales uanset størrelsen af indkomsten i de
forskellige mdr.
Hvor A-skat hænger direkte sammen med lønnen, er B-skat blot et gæt på en
årsindtægt.

Det forvirrende er, at A skatteydere/lønmodtagere har to skattekort, et
hovedkort og et bikort, det får mange til at kalde skatten fra bikortet for
B-skat, det er forkert det er A-skat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-02-05 13:27

> [...]
> Det forvirrende er, at A skatteydere/lønmodtagere har to skattekort, et
> hovedkort og et bikort, det får mange til at kalde skatten fra bikortet

Man behøver ikke at være selvstændig erhvervsdrivende for at få B-indtægt
(og dermed B-skat).
B-indtægt er indtægter hvor den udbetalende part ikke indeholder skat eller
andet.
Et typisk eksempel er vederlag for f.eks. valgtilforordnede. Jeg får på
tirsdag godt 700 kr (for 16-17 timers arbejde), som kommunen så opgiver til
skattefar senerehen. De trækker ikke skat, arbejdsmarkedbidrag eller andet.

Nico

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 16:01

"Nico de Jong" skrev

> [...]
til
> skattefar senerehen. De trækker ikke skat, arbejdsmarkedbidrag eller

Er et sådant vederlag skattepligtigt, jeg mener umiddelbart at det er
skattefrit.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-02-05 17:12

> "Nico de Jong" skrev

> til
> andet.
>
> Er et sådant vederlag skattepligtigt, jeg mener umiddelbart at det er
> skattefrit.

Desværre. Jeg fik en opgørelse fra kommunen (fra sidste valg) hvor de skrev
hvad de havde indberettet til T&S.
Om T&S så regner det med, skal jeg ikke kunne sige

Nico

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 18:26

"Nico de Jong" skrev

> Desværre. Jeg fik en opgørelse fra kommunen (fra sidste valg) hvor de
skrev
> hvad de havde indberettet til T&S.
> Om T&S så regner det med, skal jeg ikke kunne sige

Det tror jeg ikke de gør, det er noget i stil med skattefri diæter for
udearbejde,
de skal opgives for kontrollens skyld, men bliver ikke beskattet.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg kan jo også have ret, så pludselig
er tirsdag lidt sjovere,

mvh
Alex Christensen

Fra : :-\)

Dato : 06-02-05 00:11

> Det tror jeg ikke de gør, det er noget i stil med skattefri diæter for
> udearbejde,
> de skal opgives for kontrollens skyld, men bliver ikke beskattet.

Desværre tror jeg det bliver beskattet! Det er borgerligt ombud! Prøv at læs
følgende fra Told og Skat:

Der skal som udgangspunkt trækkes AM-bidrag, SP-bidrag og A-skat af vederlag
for varetagelse af offentlige ombud.
[snip]

Der skal ikke trækkes AM-bidrag, SP-bidrag og A-skat af diæter til
valgstyrere og tilforordnede vælgere. Diæterne skal indberettes i rubrik 36
på oplysningssedlen, og ToldSkat opkræver AM-bidrag, SP-bidrag og skat af
diæterne i forbindelse med udsendelsen af årsopgørelsen.

> Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg kan jo også have ret, så pludselig
> er tirsdag lidt sjovere,

Det tyder på at man bliver beskattet, og nogen partier tager endda en del af
indtægten. Så det er ikke for pengenes skyld at man gør det!

Jeg er medlem af Socialdemokratiet - og derfor tyder det ikke på at
tirsdagen bliver så sjov ;-(

(Men jeg skal heldigvis ikke være tilforordnet eller valgstyrer! )

Nico, bli'r det sjovere for dit parti?
(hvilket det så end er...

Fra : :-\)

Dato : 05-02-05 22:11

> B-indtægt er indtægter hvor den udbetalende part ikke indeholder skat
eller
> andet.

Præcis! Og det er dét mit spørgsmål går på:

Hvis jeg hyrer en foredragsholder giver ham et honorar - så er det
B-indkomst!
Musikere kører også ofte på B-indkomst!
Sådan noget "honorar-noget" er som regel B-indkomst (med mindre de skriver
en faktura, så er det jpo noge thelt andet...)

Men hvor går grænserne og hvad afgør det ?

Hvis f.eks. jeg skal give en person et salgshonorar, så tvivler jeg på at
jeg må give det som B-indtægt!
Jeg kan nævne meget arbejde som selvfølgelig er A-indkomst, men jeg synes
der er områder som ligger midt imellem...

Og mit spørgsmål går på, om nogen ved, hvilke regler der gælder for at
bedømme om det er en B-indtægt eller A-indtægt!

Hvis I ser på nedenstående klip fra Told og Skat, kan I se nogle områder som
er B-indkomst, menb jeg ved at der også er mange andre... som sagt visse
honorarer...

Jeg kan selvfølgelig ringe til ToldSkat, men jeg tænkte på om nogen af jer
vidste det!

Mange hilsner fra
Carsten
---

Langt hovedparten af den løn og de tillæg til løn, som en arbejdsgiver
udbetaler, er A-indkomst.

Der findes dog enkelte former for løn og løntillæg, der er B-indkomst. Det
gælder bl.a.:

a.. løn mv. til civile værnepligtige
b.. løn mv. til hushjælp og anden medhjælp i privat husholdning, når
arbejdsgiveren ikke har fradrag for udgiften
c.. diæter til valgstyrere og tilforordnede vælgere
d.. værdien af fri kost og logi, som ydes i forbindelse med løn, når
vedkommende ikke er omfattet af Ligningsrådets satser. Se "Fri kost og
logi".
e.. vederlag for arbejde udført som led i en forenings skattefri
virksomhed, når det samlede årlige vederlag fra foreningen er på 1.500 kr.
eller derunder
f.. løn mv., som udbetales af ambassader og internationale organisationer
g.. løn, der udbetales af udenlandske virksomheder, der ikke har hjemting
eller fast driftssted i Danmark.
En række personalegoder er også B-indkomst. Se "Personalegoder".