Ketogan og bukkede ribben
Fra : Alsøe

Dato : 03-02-05 17:33

Hej NG

Nogen der ved hvorvidt man giver Ketogan som smertestillende efter man har
været uheldig at bukke nogle ribben. Helt præcist er der tale om 3 ketoganer
3 gange om dagen i 8 dage og så trappe ned.

Jeg synes det lyder lidt for utroligt og lægeligt uforsvarligt...

Nogen der kan komme med input? Viden?

På forhånd tak!

/G

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-02-05 17:54

Alsøe <gabriella@netbruger.dk> wrote:

> [...]
>3 gange om dagen i 8 dage og så trappe ned.
>
>Jeg synes det lyder lidt for utroligt og lægeligt uforsvarligt...

Brækkede ribben kan være en rigtig ubehagelig oplevelse fordi det gør
ondt hver gang man trækker vejret. I svære tilfælde kan / vil patienten
slet ikke trække vejret.

Morfinpræparater, herunder ketogan, er den mest effektive
smertebehandling der findes. Og i dette tilfælde har lægen åbenbart
vurderet at det er den rigtige behandling.

<mlr>

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 04-02-05 09:44

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> smertebehandling der findes. Og i dette tilfælde har lægen åbenbart
> vurderet at det er den rigtige behandling.

Tja du har fået mulighed for at tage 3 * 3, men kan du nøjes med 2 * 3 eller
1 * 3, så er der intet der forhindrer dig i det. Folks smertetærskel er jo
meget forskellig. Så da Ketogan jo ikke er en del af behandlingen, men
udelukkende for at hjælpe dig igennem, så er der jo intet forgjort, ved at
tage mindre. Men husk de dybe indåndinger, så plankeværket kommer ud på
plads. Så kan det jo være, det ikke er så voldsomt endda.

M.V.H.....Benny..

Fra : Spagettipigen

Dato : 03-02-05 19:10

"Alsøe" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ketoganer
> 3 gange om dagen i 8 dage og så trappe ned.
>
> Jeg synes det lyder lidt for utroligt og lægeligt uforsvarligt...

Syns det lyder lidt voldsomt med ketogan, især med så stor en dosis. Da jeg
bukkede 5 ribben klarede jeg det med ibumetin og 9 gange fysioterapi. Måske
sidder denne skade et andet sted end min, og giver derfor andre og flere
skader.
At stole blindt på lægens ordination, synes jeg i denne situation er
farligt. Ketogan er er stærkt vanedannende præparat, som kan være svært at
slippe igen. Hvis jeg var dig, ville jeg tage en ekstra snak med lægen, og
høre om der findes tilsvarende smertestillende medicin, der ikke er
vanedannende...

Mvh U

Fra : Bjarne Krog

Dato : 08-02-05 19:22

Hejsa
jeg vil lige komme med mine kommentarer til ketoganer, jeg har fået at
vide at katoer er den smertestillende pille der er MINDST bivirkninger
ved, jeg har selv taget dem nogle gange og kan klart anbefale dem,
hvis man ikke kan komme af med sine smerter på andre måder.
---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk

Fra : JytteJ

Dato : 08-02-05 23:26

"Bjarne Krog" <nospam@blivrask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved, jeg har selv taget dem nogle gange og kan klart anbefale dem,
> hvis man ikke kan komme af med sine smerter på andre måder.

Man bliver også meget hurtigt afhængig af dem, og det synes jeg man skal
have med i sine overvejelser når man tager dem.

VH.
JytteJ

Fra : Bjarne Krog

Dato : 09-02-05 19:45

On Tue, 8 Feb 2005 23:25:44 +0100, "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Man bliver også meget hurtigt afhængig af dem, og det synes jeg man skal
>have med i sine overvejelser når man tager dem.

Klart Jytte.......

Vi kan jo ikke alle have en stærk vilje, og de fleste falde måske i,
men der er det jo at lægen stopper udskrivningen til den tid, må man
da håbe

---

Fra : Kathrine

Dato : 04-02-05 12:18

"Alsøe" skrev:

> [...]
ketoganer
> 3 gange om dagen i 8 dage og så trappe ned.
>
> Jeg synes det lyder lidt for utroligt og lægeligt uforsvarligt...

Jeg fik i gravid tilstand bukket et par ribben. Jeg fik kodein og
panodil x 3 i døgnet. Og det var nok til at holde den værste smerte væk.
Spørgsmålet er vel også, hvor mange af smerterne man behøver at få væk.
Lidt ondt kan man vel godt _tåle_ at have på bekostning af et klarere
sind
--
Kathrine

Fra : Morten Wartou

Dato : 08-02-05 21:33

Als ø e wrote:
> [...]
> om 3 ketoganer 3 gange om dagen i 8 dage og så trappe ned.
>
> Jeg synes det lyder lidt for utroligt og lægeligt uforsvarligt...

Min læge kunne aldrig drømme om at udskrive ketogan, da hun har set alt for
mange tilfælde af at der bliver skabt afhængighed efter meget kort tid (en
uge kan gøre det).

Jeg har dog fået nogen engang efter en operation (hvor det var hospitalet
der gav mig dem) - og de var nu meget sjove. :) Men det var kun til et par
dage.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 22:13

Samtidig med at der er smertelindrende så er det også med til at nedsætte
respirationen - vejrtrækningen - men det kunne da være relevant at høre
hvordan det er gået siden hen?