Fly positon bestemmelse
Fra : Kasper

Dato : 03-02-05 16:55

Jeg søger en sted hvor jeg kan se et fly aktuelle position. tak

Fra : Jørgen

Dato : 03-02-05 22:03

Kasper skrev:
> Jeg søger en sted hvor jeg kan se et fly aktuelle position. tak

Prøv i lufthavnen, mere konkret på startbanen

Det burde være præcis

Mvh
Jørgen

Fra : Kasper

Dato : 04-02-05 08:02

idiot

Fra : Jørgen

Dato : 04-02-05 21:40

Kasper skrev:
> idiot
> "> Prøv i lufthavnen, mere konkret på startbanen

Hvorfor? svaret er 100% korrekt

Mvh
Jørgen

Fra : phk

Dato : 05-02-05 06:17

"Jørgen" <js0@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor? svaret er 100% korrekt

Når der nu er flere tusinde der læser det her, kunne I så ikke spilde os tid
med noget andet.

Begge to!

--
Per, Esbjerg

Fra : Hr. Ano Nym

Dato : 10-02-05 09:26

"Prøv i lufthavnen, mere konkret på startbanen"

"> - Og jeg har slet ikke kendskab til at denne type information skulle være
> offentlig tilgængelig. Det ville jo være guf for Al Qaeda. Det hænger i
> øvrigt også fint sammen med at det ikke er tilladt for uvedkommende at
> overhøre kommunikation på flyfrekvenserne."

Her i Danmark får man altid at vide hvad man ikke må! Gudskelov, man skulle
jo nødig prøve på noget som helst LOL LOL LOL

Nåeh spøg til side heheh

Hvad med at prøve at finde afgang-ankomst tiderne for det enkelte fly(måske
kan det findes på div. selskabers hjemmesider) og så regn frem/tegn med
blyant og lineal på kort(find evt. flyets hastighed på nettet). Så kan man
evt. observe om ruten passer ved finde et højt punkt og bruge kikkert og
kompas. Hvis man er to kan man måske 'triangulere' sig frem til den eksakte
position hvis man står lidt forskudt.

Hvis man havde onde hensigter ville man nok være ude efter fly der
starter/lander men der er jo heldigvis stadig *meget* fredeligt her i lille
Danmark LOL

Fra : Steen Christensen

Dato : 04-02-05 10:18

Den Thu, 03 Feb 2005 16:55:15 +0100. skrev Kasper:

> Jeg søger en sted hvor jeg kan se et fly aktuelle position. tak

Da der ikke er andre der har svaret noget brugbart, vil jeg give et skud:

Da jeg "kun" er amatørpilot, er det muligt at jeg er helt ude i hampen
her, men så må klogere hoveder korrigere.

Jeg tror ikke du skal regne med at kunne finde sådanne informationer
offentligt tilgængeligt.

Flyvekontroltjenesten kan se et flys position på deres radarskærme ved
at radaren for hver rotation får et ekko retur der markeres som en prik
på skærmen. Når flyet rammes af et radarsignal, er der en "Transponder"
i flyet der svarer med et 4 cifret ID nummer (tildelt af flyvekontrollen)
samt for de fleste fly's vedkommende også et højdesignal.

Denne ID kode bliver i flyvekontrollen parret med flyets kendingssignal,
således at flyvelederen kan se flykendingen direkte på sin skærm.

Dette er et "live" system. Jeg ved ikke om de moderne systemer registrerer
informationen i computersystemer og log databaser, således at
informationen kan ses af andre end flyvelederen.

Steen Christensen
Tourinnes la Grosse, Belgien
Svæveflyver

Fra : Torben R

Dato : 04-02-05 11:03

Der findes et system - kaldet CFMU (Central Flow Managenet Unit) som er
online og realtime fra Eurocontrole
fra Brusselss og Maastricht.

Man kan som privat person ikke blive koblet på, man skal være et flyselskab.

På dette system kan man "følge" online alle fly's såkaldte movements i
hele Eurocontrole's område, lige fra
blocks-off til passager med VOR/FIR (altså kontakt med radiofyr etc.)
helt frem til blocks-on (parkeret i modtager lufthavnen).

--
Torben R

Fra : jens skov

Dato : 06-02-05 00:19

Torben R <ravnkilde@tele2adslDUERIKKE.dk> wrote in message news:<6LHMd.36$fx.31@news.get2net.dk>...
> [...]
> blocks-off til passager med VOR/FIR (altså kontakt med radiofyr etc.)
> helt frem til blocks-on (parkeret i modtager lufthavnen).
Her er noget i stil med du leder efter tror jeg, men det dækker kun
lufthavne i USA. http://www.passur.com/sites.htm
mvh Jens Skov

Fra : Mikkel

Dato : 11-02-05 21:32

Kig evt. på dette program:

http://flyawaysimulation.com/article978.html

(artiklen ligger ganske vist på en flysimulator-hjemmeside, men selve
programmet viser real-time data om "rigtige" fly)

Mvh Mikkel

Fra : Tes

Dato : 20-02-05 18:31

On 2005-02-03 16:55:15 +0100, "Kasper" <virkerikke@stofa.dk> said:

> Jeg søger en sted hvor jeg kan se et fly aktuelle position. tak

Bruger du en Apple-computer. I givet fald kan du se positionen (sådan
meget omtrentligt altså) med Sherlock applicationen.

En anden mulighed er: http://flytecomm.com/
Man det virker vist kun for US-fly...

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 15:54

On Thu, 3 Feb 2005 16:55:15 +0100, Kasper wrote:

>Jeg søger en sted hvor jeg kan se et fly aktuelle position. tak

Der er noget her:

http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=366195

/jesper

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 09:46

Hej

Jeg har været en flittig scannerlytter i 3-4 måneder (lytter på mange
forskellige frekvenser, dog ikke så meget på fly).

Jeg kan fortælle at siden 1 Juli 1996 har det været lovligt at lytte til
praktisk taget alt.

I kan finde flere oplysninger om frekvensscanning på www.dkscan.dk hvor der
også er link til lovbestemmelserne.

Der er faktisk en gruppe som ikke handler om andet end at lytte til
frekvenser: dk.teknik.radio.scanner

Via en scanner kan du selv hente positioner ned fra fly. Større fly sender
position, flynummer m.m. med jævne mellemrum som man kan opfange med sin
scanner og derefter plotte ind i et program i en computer helt automatisk.

Nogle programmer bliver automatisk opdateret via centrale servere på
Internettet som får informationer fra HELE verden bla.a. via scannerbrugere
( også Danmark ).

Alt ovenstående er fuldstændig lovligt.

Jeg kan i øvrigt ikke se at Al Qaeda kan bruge disse oplysninger til noget.
AIRFORCE ONE sender nok ikke disse oplysninger ud Og hvis de vil skyde
et fly ned, kan de bare kigge op, der er masser at vælge imellem.

Links:
www.wxtoimg.com er et udemærket program til at hente satelitbilleder ned
med.
www.coaa.co.uk er et ship plotter program til at bestemme hvor større skibe
befinder sig.
www.acarsonline.co.uk er et fly-posionerings system, altså det samme som
ovenstående bare med fly (som var det der blev spurt efter).

En google søgning på acars giver ret mange hits:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=acars&meta=

Håber at det var det du spurte efter.

mvh, fries