hjælp til mail server
Fra : andy

Dato : 03-02-05 15:18

Hej jeg er ved at sætte en mail server op på en tele2 forbindelse.
Men hvad skal jeg skrive når de har lukket for port 25 ?

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 03-02-05 14:34

"andy" <andy@mail.dk> wrote in message

> Hej jeg er ved at sætte en mail server op på en tele2 forbindelse.
> Men hvad skal jeg skrive når de har lukket for port 25 ?

Hej Andy,

http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_internet_adsl_spoergsmaalogsvar_teknik&t2page=privat_internet_adsl_spoergsmaalogsvar_teknik

"Nej, port 25 er lukket. Vi tilbyder, at du gratis kan benytte
mail-relay.tele2.dk
som sekundær mailserver og dermed alligevel få din egen mailserver.
Den skal i praksis sættes på som MX record med lavere prioritet, til
udgående post benyttes smtp.tele2.dk"

/Henrik

Fra : andy

Dato : 03-02-05 15:50

Henrik Bo Hansen skrev:

> [...]
> som sekundær mailserver og dermed alligevel få din egen mailserver.
> Den skal i praksis sættes på som MX record med lavere prioritet, til

Tak for svaret og nu har jeg "hul i gennem" tak

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 14:50

Henrik Bo Hansen wrote:

> lavere prioritet, til udgående post benyttes smtp.tele2.dk"

Har tele2 lukket for udgående port 25?

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 03-02-05 16:20

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> Har tele2 lukket for udgående port 25?

Nej ikke endnu, men det sker den 1/3 -05

http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_internet&t2page=privat_internet

"Tele2 lukker for port 25

For at begrænse mængden af spam, virus og orme lukkes pr. 1. marts 2005
for
udgående port 25. Dette kan have betydning for brugere der kører egne
post-servere."

/Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 18:30

Henrik Bo Hansen wrote:

> Nej ikke endnu, men det sker den 1/3 -05

Okay, så er det ikke tele2 man skal være kunde hos...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-02-05 11:13

"Henrik Bo Hansen" <spam@nam.x> skrev:

> [...]
> 2005 for
> udgående port 25. Dette kan have betydning for brugere der kører

Det lyder da umiddelbart som en udmærket løsning. Man kan stadig bruge
sin egen SMTP-server, hvis man kører med Tele2 som smarthost, og hvor
mange har i realiteten brug for at køre egen SMTP-server. Sålænge man
kan sende mail med en vilkårlig afsenderadresse er det, ihvertfald for
mig, fint.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-02-05 13:32

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> mange har i realiteten brug for at køre egen SMTP-server. Sålænge man
> kan sende mail med en vilkårlig afsenderadresse er det, ihvertfald for

Desværre så sker det, at teleudbydernes servere havner i openrelay
databaserne og så kan det være din post frasorteres som spam.

Jeg er absolut for mere sikre løsninger til hjemmebrugeren, men
teleselskaberne bør være fleksible og tilbyde produkter hvor porten er
åben for de relativt få der skal bruge den.

Lidt ligesom den standard spam/virus scan der efterhånden foretages af
alt ISP'ernes post. Det er glimrende og bør være slået til som standard,
men bør kunne fravælges hvis man har et andet behov.

Mvh,

Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-02-05 16:00

Thomas Jensen <thomas@my-email.dk> writes:
>Jeg er absolut for mere sikre løsninger til hjemmebrugeren, men
>teleselskaberne bør være fleksible og tilbyde produkter hvor porten er
>åben for de relativt få der skal bruge den.

Det, mange ikke helt har forstået, er, at en privat-ADSL hos
TDC faktisk er "discount-produktet". Med "discount" mener jeg
ikke, at det er hverken dårligt eller nødvendigvis vanvittigt
billigt. Jeg mener, at der er et "one size fits all"-koncept:
produktet har nogle specifikationer, der passer så godt på det
store marked, at det nok kun er én ud af flere tusinde kunder,
der har problemer med produktets muligheder.

Til disse få kunder har man et andet produkt: BB|Professionel.
Det sælges som udgangspunkt som en erhvervsløsning, men det er
ikke kun til erhverv. Erhvervs-vinklen er kommet på, fordi de
fleste med behov for produktet er erhvervskunder. Det betyder
ikke, at man skal betragte produktet som utilgængeligt for de
krævende privatkunder. Som navnet siger, er det produktet til
professionelle brugere; dem der vil have mere end det, Hr. og
Fru Jensen har behov for.

Ja, det professionelle produkt koster mere. Men det er jo ikke
anderledes, end at fiskestænger, der kan holde til at hive en
mindre haj i land, koster mere end fiskestænger til rødspætter.
Det koster altså at have en hobby, der kræver mere end det, de
store masser har brug for.

>Lidt ligesom den standard spam/virus scan der efterhånden foretages af
>alt ISP'ernes post. Det er glimrende og bør være slået til som standard,
>men bør kunne fravælges hvis man har et andet behov.

Det er igen uden for discount-modellen. Har man andre behov,
må man betale sig fra dem. Og sådan bør det egentlig også være:
hvorfor skal dem, der kan klare sig med en billig løsning, være
med til at betale for de meget få, der kræver noget særligt?

Set i markedsperspektiv er de "krævende" totalt uinteressante
kunder for alle udbyderne, medmindre de betaler det ekstra, det
koster at levere den ekstra service. Derfor vil markedet heller
ikke ændre sig i den retning. Om noget bliver det "værre" at
være professionel kunde: hvis det viser sig at være gavnligt
for masserne at blokere port 587 engang, nåja, så gør man helt
naturligt det. Undtagen på de professionelle produkter.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-02-05 20:34

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> hvorfor skal dem, der kan klare sig med en billig løsning, være
> med til at betale for de meget få, der kræver noget særligt?

Stort set alle udbyderne har ændret deres produkt igennem de sidste par
år og hvis jeg har købt et produkt og udbyderes pludseligt ændrer det,
så kan jeg godt forstå at nogle af kunderne klager.

Det handler sådan set heller ikke om ekstra funktioner, men mindre
funktioner.

Som jeg ser det handler det om at designe produktet ordenligt og
fleksibelt fra starten af.

Laver man en begrænsning, så laver man samtidig en "omvej".

Ligesom TDC f.eks har forsøgt med deres scan af virus/spam. Det kan
slåes fra såfremt man ønsker det.

> [...]
> for masserne at blokere port 587 engang, nåja, så gør man helt
> naturligt det. Undtagen på de professionelle produkter.

Jeg har heldigvis ikke hørt om nogle udbydere der leger med tanken om at
lukke for andre porte end 25.

Mvh,

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 20:41

Thomas Jensen wrote:

> Jeg har heldigvis ikke hørt om nogle udbydere der leger med tanken om
> at lukke for andre porte end 25.

Port 119 indgående er lukket på TDC BB Privat.

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 04-02-05 21:19

On 04 Feb 2005 19:41:18 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Port 119 indgående er lukket på TDC BB Privat.
Siden hvornår ??

Jeg har det abonnement og det fungerer fint her, så det tror jeg ikke
lige på

Mogens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-02-05 21:09

> [...]
>år og hvis jeg har købt et produkt og udbyderes pludseligt ændrer det,
>så kan jeg godt forstå at nogle af kunderne klager.

Man er også gået fra dyre ATM25-kort til at levere et meget
billigere Ethernet-snit. Det er jo også en væsentlig ændring
af det eksisterende produkt. Burde den ændring være undladt?

Der er mange ting, der gør, at man kan være nødt til at ændre
på løsningen undervejs. Én ting er - som ovenstående - at man
kan spare kunderne for en udgift. Det er jo yderst positivt.

En anden ændring er, at man har oplevet problemer med kunders
åbne relays. På en "one size fits all"-løsning er det da helt
naturligt, at man vælger den billigste løsning: sørge for at
kunderne ikke kan sende spam ud.

Generer løsningen en stor mængde kunder? Hvis ikke, så er
discount-forudsætningen jo opfyldt - stort set alle er glade.
Dem, der ikke er glade, har et fint alternativ, der nok er en
anelse dyrere, men hvor der til gengæld slet ikke er nogen
begrænsninger. Hverken i dag eller senere.

>Det handler sådan set heller ikke om ekstra funktioner, men mindre
>funktioner.

Det handler om, at hovedparten af kunderne er glade for den
mindst mulige sum penge. Hvis man taber et par hundrede kunder
i svinget, mens de øvrige 100.000 er lykkelige, så er det en
rigtig god forretning at slippe af med de par hundrede.

>Som jeg ser det handler det om at designe produktet ordenligt og
>fleksibelt fra starten af.

Det kræver kundeservice at styre fleksibiliteten. Det er nok
også derfor, TDC for et stykke tid siden valgte at skære ret
gevaldigt ned på antallet af produkter; det er for dyrt at
vedligeholde, fakturere og især rådgive om så mange produkter.

>Laver man en begrænsning, så laver man samtidig en "omvej".
>
>Ligesom TDC f.eks har forsøgt med deres scan af virus/spam. Det kan
>slåes fra såfremt man ønsker det.

Det er en dårlig løsning - det kræver medarbejdertid at slå
til og fra. Det er et skridt væk fra "one size fits all", og
det gør ondt på bundlinjen.

>Jeg har heldigvis ikke hørt om nogle udbydere der leger med tanken om at
>lukke for andre porte end 25.

Hvis en lignende problemstilling en dag dukker op på port 587
(SMTP Submission), så vil den naturligvis også gå samme skæbne
som port 25 i møde.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 06-02-05 21:48

Mogens Jørgensen <nullermand@ingensteder.dk> skrev:

> Port 119 indgående har ALDRIG været lukket hos TDC, for så kan du
> ikke modtage news.....flot klaret

Det er nu dig, der tager fejl. Ind-/udgående handler ikke om, hvilken
vej, data flyder, men om hvem der opretter en forbindelse.

Man modtager news ved at oprette en udgående forbindelse til en news
server (og på serveren er forbindelsen så indgående).

Anders.

--
Min adresse er gyldig i en uge.
Derefter skal (kun) delen '.dJJJ-YY' fjernes.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-02-05 15:15

Thomas Jensen <thomas@my-email.dk> skrev:

> Desværre så sker det, at teleudbydernes servere havner i openrelay
> databaserne og så kan det være din post frasorteres som spam.

Det er rigtigt nok et problem. Jeg er dog af den opfattelse, at det i
vid udstrækning er en meget dårlig ide udelukkende at basere sin
spamkontrol på open relay databaser og lignende, da der for stor en
risiko for falsk positive, hvorfor jeg personligt har valgt ikke at
tage mig af eventuelle frasorteringer på den konto (og har så vidt
vides ikke været ude for at få post frasorteret pga. det). Hvis man vil
lave en ordentlig spamkontrol skal man i mine øjne benytte
statistikbaserede løsninger, hvor open relay databaserne kunne indgå
som en faktor. Det vil mindske risikoen for falsk positive.

> Jeg er absolut for mere sikre løsninger til hjemmebrugeren, men
> teleselskaberne bør være fleksible og tilbyde produkter hvor
> porten er åben for de relativt få der skal bruge den.

Ja det bør være en tilvalgsmulighed gerne gratis eller ihvertfald til
en rimelig pris og her mener jeg, at 20,- om måneden er alt for dyrt
som hos TDC for fast IP med mulighed for tilgang til ekstern SMTP-
server, men tendensen går vist mod, at man skal overgå til en
erhvervslinie, hvis man vil bare lidt mere end Hr. og Fru Danmark.

> [...]
> foretages af alt ISP'ernes post. Det er glimrende og bør være
> slået til som standard, men bør kunne fravælges hvis man har et

Enig. Men det kan man vist også ihvertfald hos TDC(?).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-02-05 21:20

> Siden hvornår ??
>
> Jeg har det abonnement og det fungerer fint her, så det tror jeg
> ikke lige på

Kan du køre en news server der kan tilgås udefra på port 119?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 04-02-05 22:45

On 4 Feb 2005 20:20:07 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Kan du køre en news server der kan tilgås udefra på port 119?

ØJEBLIK, du skriver at indgående port 119 er lukket.....og så skifter
du lige pludselig til udgående.....

Jeg snakker om INDGÅENDE og ikke om UDGÅENDE, som du åbenbart mente i
starten ??

Mogens

Fra : ShutEye

Dato : 05-02-05 03:07

> ØJEBLIK, du skriver at indgående port 119 er lukket.....og så skifter
> du lige pludselig til udgående.....
>
> Jeg snakker om INDGÅENDE og ikke om UDGÅENDE, som du åbenbart mente i
> starten ??

Indgående, som i udefra => dig.
Som jeg læser det er det indgående der menes.

ShutEye

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 05-02-05 20:59

On Sat, 5 Feb 2005 03:07:24 +0100, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Indgående, som i udefra => dig.
>Som jeg læser det er det indgående der menes.
>
>ShutEye

Sådan læser jeg det også.... og den har hele tiden været åben, såd et
de skriver i nedenstående indlæg, anser jeg for den rene volapyk ? :

----------------------------

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 01:08

Mogens Jørgensen wrote:

> [...]
>
> ----------------------------
> Port 119 indgående er lukket på TDC BB Privat.

Hvad, hvem, hvor, hvorfor... ???

Forklar dig bedre end dette nonsens!

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 06-02-05 20:50

On 06 Feb 2005 00:07:37 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Hvad, hvem, hvor, hvorfor... ???
>
>Forklar dig bedre end dette nonsens!

Hej Jesper
--------------
Hmm, nu fejer du lige foran din egen dør inden du angriber andre.

Hvad med dit eget volapyk, som er årsag til et indlæg du åbenbart ikke
fatter en meter af ?? ( se nederst i denne tråd)

Port 119 indgående har ALDRIG været lukket hos TDC, for så kan du ikke
modtage news.....flot klaret

Mogens
www.findsvar.dk
---------------------------------

citat :
---------------------------

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 22:01

Mogens Jørgensen wrote:

> Port 119 indgående har ALDRIG været lukket hos TDC, for så kan du ikke
> modtage news.....flot klaret

Du trænger til et lynkursus i TCP/IP.

En news-klient åbner en port _indefra_. Men du kan ikke kontakte en
news-server på en BB Privat (din Forte Agent er afskåret fra min
Hamster), idet _indgående_ port 119 er spærret af TDC.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-02-05 21:26

klausellegaard@msn.com (Klaus Ellegaard) skrev:

> Man er også gået fra dyre ATM25-kort til at levere et meget
> billigere Ethernet-snit. Det er jo også en væsentlig ændring
> af det eksisterende produkt. Burde den ændring være undladt?

Det er ikke en ændring, der bør have generet nogen kunder.

Hvis man igen fremhæver ASMTP eksemplet hvis det gennemføres som
beskrevet på tdc.dk så vil det genere mange kunder og også nye
kunder/Hr. og Fru Danmark kunder der først senere bliver opmærksom på
muligheden for at have mail på eget domæne. Ydermere vil kunne opstå
problemer med maillister mv. pga. TDCs udbud af gratismail på deres
domæner.

> [...]
> åbne relays. På en "one size fits all"-løsning er det da helt
> naturligt, at man vælger den billigste løsning: sørge for at

Den begavede løsning. Der lukkes helt for port 25 for alle kunder med
mulighed for at åbne med et selvbetjeningssystem for de kunder der har
brug for det.

> [...]
> gevaldigt ned på antallet af produkter; det er for dyrt at
> vedligeholde, fakturere og især rådgive om så mange produkter.

De produkter er jo kommet tilbage igen. Hvis vi tænker på
hastighederne.

> Det er en dårlig løsning - det kræver medarbejdertid at slå
> til og fra.

Det kan klares via et selvbetjeningssystem af kunden selv.
Hvis kunden så ikke kan administrere sikkerheden på sin maskine så må
forbindelsen lukkes evt. med nogle forudgående "mildere" skridt.

> Det er et skridt væk fra "one size fits all", og
> det gør ondt på bundlinjen.

Tilfredse kunder og positiv omtale betyder også meget.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-05 09:36

> ØJEBLIK, du skriver at indgående port 119 er lukket.....

Nej det har jeg aldrig skrevet noget om.

> og så
> skifter du lige pludselig til udgående.....
>
> Jeg snakker om INDGÅENDE og ikke om UDGÅENDE, som du åbenbart
> mente i starten ??

Du kan selvfølgelig godt koble op på andre newsservere end TDCs. Men
omvendt kan du ikke køre en newsserver som andre kan tilgå udefra.

--
Morten http://miljokemi.dk