Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Su studielån
Fra : Filip

Dato : 03-02-05 11:35

Hej

Kan det betale sig at tage st studielån og sætte pengene ind på en konto, så
man har dem til en stor invistering når man er færdiguddannet, istedet for
at tage et alm. lån til invisteringen når man er færdiguddannet?

Kan ikke lige huske rentesatserne

Filip

Fra : Torben Frandsen

Dato : 03-02-05 11:54

Filip wrote:

> [...]
> konto, så man har dem til en stor invistering når man er
> færdiguddannet, istedet for at tage et alm. lån til invisteringen når

Vil du gamble din fremtidige velfærd på et ja/nej-svar her i gruppen? Hvis
ikke, må du hellere se, om du ikke kan finde rentesatserne og selv stille
regnestykket op.

Desuden er det ikke helt skidt selv at kunne gulvøvelserne i finansiering,
hvis man påtænker at starte en virksomhed.

Torben

Fra : Filip

Dato : 03-02-05 12:44

> Vil du gamble din fremtidige velfærd på et ja/nej-svar her i gruppen? Hvis
> ikke, må du hellere se, om du ikke kan finde rentesatserne og selv stille
> regnestykket op.

Det var et spørgsmål jeg fik af en ven, som spekulerede i disse baner.

> Desuden er det ikke helt skidt selv at kunne gulvøvelserne i finansiering,
> hvis man påtænker at starte en virksomhed.

Helt enig.

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 23:16

"Filip" <filipravn@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> så man har dem til en stor invistering når man er færdiguddannet, istedet
> for at tage et alm. lån til invisteringen når man er færdiguddannet?

Det er generelt meget farligt at låne penge (uanset hvordan man gør) for at
investere dem. Der skal jo som minimum være et afkast der svarer til
renteudgiften. Ved enhver investering er der som bekendt en risiko, så et
evt. negativt afkast vil jo være temmelig uheldigt.

Investering skal kunne ske for frie ikke-bundne midler, dvs. penge man kan
"undvære". Det er absolut det bedste.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 04-02-05 07:21

"Filip" <filipravn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> man har dem til en stor invistering når man er færdiguddannet, istedet for
> at tage et alm. lån til invisteringen når man er færdiguddannet?

Der er ikke noget, som hedder invistering.

Skulle du tilfældigvis mene investering, er rentesatserne jo afgørende for,
hvad der kan betale sig. Jeg er dog ret sikker på, at det ikke vil kunne
betale sig at sætte pengene på en konto og vente med at investere til efter
uddannelsen. Skal du have et højere afkast en renteudgiften, er du nødt til
at investere nu, f.eks. i aktier og så sælge (med fortjeneste), når du skal
betale studielånet tilbage.

Knud

Fra : Carl Dragert

Dato : 04-02-05 14:47

"Knud Thomsen" wrote

> [...]
> til
> at investere nu, f.eks. i aktier og så sælge (med fortjeneste), når du

Det er vist heller ikke helt korrekt grammatik at skrive:
"Skal du have et højere afkast en renteudgiften"
Vi går selvfølgelig ud fra at du mener:
"Skal du have et højere afkast end renteudgiften"

Hilsen Carl

p.s. sten og glashus

Fra : Louise

Dato : 04-02-05 19:47

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Skal du have et højere afkast en renteudgiften"
> Vi går selvfølgelig ud fra at du mener:
> "Skal du have et højere afkast end renteudgiften"

Det er farligt for mig at se på den måde... At hvis du tager SU-lån for at
investere når du er færdig med at læse, så skal du være sikker på at kunne
få job lige bagefter. For man kan vel ikke få offentlig ydelse fordi man er
arbejsdløs, hvis man har penge til at stå på en anden konto i form af
opsparet SU lån. Så kommer du til at leve af de penge istedet...

Fra : Thomas

Dato : 05-02-05 16:48

"Louise" <blablabla@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> er arbejsdløs, hvis man har penge til at stå på en anden konto i form af
> opsparet SU lån. Så kommer du til at leve af de penge istedet...

Man kan sagtens få penge fra A-kassen (hvis man er medlem), uanset om man
har 10 millioner på kontoen.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-02-05 20:16

Filip wrote:
> [...]
> man har dem til en stor invistering når man er færdiguddannet, istedet for
> at tage et alm. lån til invisteringen når man er færdiguddannet?

Renten på studiegæld er sådan noget i stil med 4%. Så, uden
at være ekspert på området, vil jeg mene at du skal have en
investering som med stor sikkerhed giver et afkast på mere
end 4% efter skat. Og det bliver nok svært.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org