HVor stor trafik mængde med IP telefoni?
Fra : Søren Blom

Dato : 03-02-05 00:40

hej

Er der nogen som har et overblik over hvor meget trafik IP telefoni skaber?

Spørgsmålet er blevet aktuelt i forbindelse med at jeg inden for nogen dage
skal sætte en Telsome forbindelse op på en forbrugsafregnet Stofanet
forbindelse, hvor MB prisen er 1 krone på forbrug på imellem 50 og 300 MB
trafik pr. måned.
Så pludselig er der opstået en tvivl om det længere er særlig fordelsagtigt
at skifte fra TDC fastnet til IP telefon, når ejeren af forbindelse ikke
skaber mærkbar trafik ved sit Internet forbrug alene.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : JJ

Dato : 03-02-05 08:49

> [...]
> at skifte fra TDC fastnet til IP telefon, når ejeren af forbindelse ikke
> skaber mærkbar trafik ved sit Internet forbrug alene.

Har set et sted, 1,2 mb ukomprimeret og 0,6 komprimeret.

vh
jeppe

Fra : Per F Andersen

Dato : 03-02-05 09:17

JJ wrote:

> Har set et sted, 1,2 mb ukomprimeret og 0,6 komprimeret.

Pr. minut, time eller hvad?

mvh per

Fra : Per F Andersen

Dato : 03-02-05 11:30

Per F Andersen wrote:

> Pr. minut, time eller hvad?

Fandt selv over beskrivelsen hos Telefin - det er 0,6-1,2 MB/min, så det kan
ikke svaresig med IP-telefoni, hvis man betaler pr. MB (med mindre man
ringer mindre end ca. 2,5 timer/måned)

mvh per

Fra : JJ

Dato : 03-02-05 12:11

> Fandt selv over beskrivelsen hos Telefin - det er 0,6-1,2 MB/min, så det
kan
> ikke svaresig med IP-telefoni, hvis man betaler pr. MB (med mindre man
> ringer mindre end ca. 2,5 timer/måned)

Ja sorry var pr. minut. Og nej tror ikke det kan svare sig på stofa.

vh
jj

Fra : Henning Wangerin

Dato : 03-02-05 20:43

On Thu, 03 Feb 2005 12:11:17 +0100, JJ wrote:

> kan
>
> Ja sorry var pr. minut. Og nej tror ikke det kan svare sig på stofa.

Måske alligevel.

Hvad koster en 128/128 ubegrænset forbindelse via sofanet?

Han kan jo spare sit fast-abo hvis nummret porteres til en VoIP udbyder.
Derfor bliver prisen på hans internet-forbindelse jo reelt ikke det
beløb som sofanet skal ha.

Jeg har lavet samme beregning i forbindelse med et webspeed-128/128 abo
(ikke 64/64 men det næste) med VoIP konta 64/64 og et fastnet-abo.

Prisen blet marginalt større uden fast-net, men da en hel del af
familiens telefoni let kunne flyttes til ren IP-telefoni (og dermed
gratis) blev det pludseligt meget billigere.

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 03-02-05 22:09

> [...]
> familiens telefoni let kunne flyttes til ren IP-telefoni (og dermed
> gratis) blev det pludseligt meget billigere.

Jeg troede ikke stofa havde flat rate forbindelser, derudover ville jeg være
meget betænkelig ved at køre det over en 128/128, selvom de siger det er
minimum, tror det er ligesom når spil producenter sætter et minimum og et
recomanded på til deres system krav, man kan godt regne med man minimum skal
have hvad der svare til recomanded. For eller skal alle detaljer slås fra.

vh
jeppe

Fra : Henning Wangerin

Dato : 04-02-05 13:56

On Thu, 03 Feb 2005 22:09:03 +0100, Jeppe Jensen wrote:

> Jeg troede ikke stofa havde flat rate forbindelser, derudover ville jeg

Det mener, jeg men har aldrig selv haft behov for at undersøge det.

Checkede det lige på
http://www.stofa.dk/showpage.php?conid=45&menuid=75&parentid=4

De har en flatrate 256/128 til 299,- og 768/128 til 425,-

> være meget betænkelig ved at køre det over en 128/128, selvom de
> siger det er minimum, tror det er ligesom når spil producenter sætter

Jeg ved det er folk ude i verden der kører på forbindelse under
64Kbit/s, så det er kun et spørgsmål om valg af codecs.

> et minimum og et recomanded på til deres system krav, man kan godt
> regne med man minimum skal have hvad der svare til recomanded. For eller
> skal alle detaljer slås fra.

Jeg kan ikke høre om jeg kører via alaw eller gsm codec, så sålænge
linien ikke er belastet er det jo ikke noget problem

Jeg prøvede lige at ringe ud i byen. Det åd knap 80 Kbps, så der burde
være luft nok, hvis ikke lige man er i en stor download. Men det ville
også kunne gi problemer på en stor forbindelse.

MVH
Henning