Hest der er sur.....
Fra : anne-sophie

Dato : 02-02-05 17:37

Hej...

Der hvor jeg rider, er der en hest der hele tiden sparker og bider... De
fleste siger at det er fordi hun keder sig og ikke bliver rørt nok.....Men
er der ikke nogle der kan hjælpe mig??? Jeg strigler nemlig lige ved siden
af hende og hun bliver hved med at bide og lægge ørene ned...

Håber i kan hælpe mig...

Qnuzz fra Anne-Sophie

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-02-05 09:04

"anne-sophie" <kurtschlosser@os.dk(fjern kurt)> wrote:

> [...]
>er der ikke nogle der kan hjælpe mig??? Jeg strigler nemlig lige ved siden
>af hende og hun bliver hved med at bide og lægge ørene ned...

Det er nok svært at hjæpe dig, for det er nok ikke dig der gør noget
forkert. For mig lyder det som en hest der er blevet opdraget som en
kanin ( Hov! der var den igen )

Hesten skal opdrages venligt men bestemt. Hvis mennesket nedgør sig
selv over for hesten, vil hesten prøve at sætte mennesket på plads og
så har vi balladen. Der kan være andre årsager, men ovenstående er en
meget klassisk fejl som en hesteejer gør.

Kan hesten nå dig der hvor du strigler? Ellers kan du ignorere den,
eller tage et pludseligt skridt frem mod den og stampe i jorden, hæve
skuldrene for at vise at du ikke er bange for den. Det lyder brutalt,
men er det første skridt til at fortælle hesten at det er dig der
bestemmer og at du absolut ikke bryder dig om dens opførsel. Hvis det
hjælper, slapper du straks af, står lidt på det ene ben (som en hest
der sover) og ser på den, vender dig langsomt om og fortsætter med
hvad du var i gang med.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 03-02-05 11:44

"anne-sophie" <kurtschlosser@os.dk(fjern kurt)> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der ikke nogle der kan hjælpe mig??? Jeg strigler nemlig lige ved siden
> af hende og hun bliver hved med at bide og lægge ørene ned...

Jeg købte også for nogle år siden en hest der var sur. Hun var ellers en
dejlig hest, men hun kedede sig og hun havde magten over mennesket. Sådan
havde det været hele hendes liv, men det sluttede brat da hun flyttede ind
her hos mig. Efter ½ år havde jeg den sødeste, rare og mest nussesyge hest
man kan forestille sig. Hun trængte som et barn til at prøve grænser og vide
hvor grænserne var. Du kan som Ole foreslog prøve dig med hesteviskeri for
det virker godt. Læs evt. Gitte Nandahls bog, den kan lånes på biblioteket.

--
Hilsen

Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-02-05 14:02

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Læs evt. Gitte Nandahls bog, den kan lånes på biblioteket.

Gittes bog er for god til at låne.
Det er en man *MÅ* have !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : anne-sophie

Dato : 04-02-05 16:52

Det vil jeg prøve... mange tak for svaret.....